Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Rozmach smartfónov a dotykových obrazoviek v automobiloch vyvoláva čoraz hlasnejšiu debatu o nebezpečnosti rozptyľujúcich vplyvov za volantom. Odborníci na bezpečnosť zo spoločnosti Volvo Cars však hovoria, že rozptyľujúce vplyvy sú súčasťou reality, a preto by sme mali využívať technológie, ktoré budú vodičom pomáhať pri každodennom šoférovaní.

Na základe vlastného výskumu bezpečnosti a správania spoločnosť Volvo zistila, že pri správnom používaní môžu moderné technológie v automobiloch aktívne zmierňovať rozptyľovanie pozornosti, pomáhať vodičom jazdiť lepšie a pozornejšie, a tým zvyšovať bezpečnosť na cestách.

„Bolo by jednoduché tvrdiť, že pre moderných vodičov sú jedinou hrozbou telefóny a obrazovky, ale zdrojom rozptyľovania môže byť aj čokoľvek iné,“ povedala Malin Ekholmová, riaditeľka centra pre výskum bezpečnosti spoločnosti Volvo Cars. „Vieme, že ľudia sa nerozptyľujú úmyselne; jednoducho sa to stane. Možno meškáte na ceste do škôlky a ste v strese. Alebo si sadáte za volant po zlom dni v práci. To všetko vplýva na vaše šoférovanie.“

Tieto a ďalšie postrehy vyjadrila Malin Ekholmová minulý týždeň počas špeciálnej webovej diskusie o bezpečnosti, zorganizovanej spoločnosťou Volvo. Počas tejto prvej debaty zo série Volvo Studio Talks diskutovala spolu s ďalšími propagátormi a ochrancami bezpečnosti o nepozornosti a niekoľkých ďalších pálčivých problémoch súvisiacich s bezpečnosťou na cestách.

Niekto by mohol povedať, že z hľadiska rozptyľovania vodičovej pozornosti sú vozidlá zo 40. rokov minulého storočia bezpečnejšie než dnešné automobily – veď nemajú žiadnu obrazovku, rozhranie na pripojenie telefónu, ba ani rádio. To však nie je v súlade s tým, ako dnešní vodiči a celá spoločnosť fungujú.

„Faktom je, že ľudia chcú byť v kontakte s priateľmi, rodinou, svojou prácou a chcú sa zabávať, pričom každý reaguje na rozptyľujúce vplyvy rôzne,“ povedala Malin Ekholmová. „Preto chceme ísť našim zákazníkom v ústrety, a nie tlačiť ich tam, kde ich chceme mať. Sústreďujeme sa teda na využívanie technológií správnym spôsobom, ktorý prispeje k bezpečnosti za volantom.“

Spoločnosť Volvo Cars aktívne využíva technológie na boj proti nebezpečenstvám súvisiacim s rozptyľovaním pozornosti a vyrába jedny z najbezpečnejších automobilov súčasnosti. Napríklad jej systémy aktívnej bezpečnosti s automatickým brzdením a asistentom riadenia slúžia ako strážcovia, ktorí pomáhajú vodičom, keď čo len na zlomok sekundy stratia koncentráciu alebo sa niečím nechajú rozptýliť.

V novom modeli Volvo XC40 Recharge s novým informačno-zábavným systémom s operačným systémom Android môžu vodiči vďaka vyspelému hlasovému ovládaniu nastavovať teplotu, zadávať cieľ cesty, ovládať prehrávanie obľúbenej hudby či podcastov – alebo zatelefonovať mame na jej narodeniny – bez toho, aby pustili volant z rúk.

„Vďaka možnosti ovládať kľúčové funkcie vozidiel Volvo hlasom môžu mať vodiči ruky stále na volante a sledovať cestu,“ povedala Malin Ekholmová. „Systémy aktívnej bezpečnosti, ako napríklad City Safety, systém brániaci zídeniu z cesty, či systém brániaci prejdeniu do protismerného jazdného pruhu, schopné zasiahnuť do riadenia, slúžia ako ďalší pár očí, ktoré na vás dávajú pozor.“

Spoločnosť Volvo Cars zastáva názor, že nepozornosť za volantom by sa mala riešiť aj monitorovaním vodičov prostredníctvom kamier a iných senzorov vo vozidlách. Vďaka takýmto technológiám by mohli systémy vo vozidle náležite zasiahnuť v prípade, ak zjavne nepozorný (alebo opitý) vodič nezareaguje na výstražné signály pri hrozbe vážnej, potenciálne smrteľnej nehody.

Pri takomto zásahu by sa mohla automaticky znížiť rýchlosť, upovedomiť asistenčná služba Volvo on Call a v najnutnejšom prípade by mohlo vozidlo samo spomaliť a bezpečne zaparkovať. Spoločnosť Volvo Cars plánuje začať takéto kamery montovať do škálovateľnej platformy Volvo SPA2 budúcej generácie.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.