Strávili sme niekoľko hodín vnorení do VR sveta hry The Brookhaven Experiment. Je to jedna z najstrašidelnejších a najintenzívnejších hier pre virtuálnu realitu.

Je tmavá a hmlistá noc. Stojíte na opustenom námestí zarastenom trávou a burinou – ľudská noha tu už dlho nevkročila. Všade kam sa pozriete je len tma a hmla, z ktorej sa v diaľke vynárajú obrysy opustených budov. V pravej ruke zvierate pištoľ, v ľavej baterku, a nervózne čakáte. Odrazu začujete šuchtajúce zvuky a otočíte sa za zvukom. Zbadáte, že sa k vám pomaly približuje zombi. A nie je sám. Napravo je ďalší, rýchlejší. Jedno je isté – porozprávať sa o živote sa s vami naozaj nechcú. Máte dosť nábojov?

Prvé kolo dopadne katastrofálne. Ale to je v poriadku, kým sa v hre zorientujete, chvíľu to trvá. V Brookhaven Experiment totiž nemáte v strede obrazovky krížik zameriavača – musíte použiť pevné mieridlá na pištoli a zamieriť pohľadom. Výhodou je, že môžete strieľať aj za seba, pritom sa pozerať na opačnú stranu a mávať na zombíkov dýkou – a budete to aj potrebovať. Zabudnite aj na automatické prebíjanie, prebiť si musíte vždy sami. Náboje dochádzajú pekelne rýchlo a preto sa musíte uistiť, že každý výstrel zasiahne cieľ. A tiež sa musíte neustále otáčať a sledovať svoje okolie – zombíci chodia zo všetkých strán a nikdy nečakajú kým vyčištíte jedno krídlo. Baterka vám pomôže osvetliť okolie, ale tiež má obmedzenú výdrž.

brookhaven2_nowat

Hra ponúka dva základné režimy – príbehovú kampaň a arkádový survival. Aj tá kampaň je vlastne len survival s levelmi poskladanými logicky dokopy a zlepenými trochou príbehu, ktorý vám rozpráva hlas cez vysielačku. Inak je princíp hry jednoduchý: stojíte na mieste a musíte sa ubrániť hordám zombíkov, ktorí sa na vás valia zo všetkých strán. Každá vlna je horšia ako tá predtým a prináša nové typy nepriateľov. Za pár hodín, čo sme v Brookhaven strávili, sme stretli klasického pomalého zombíka, väčšieho bežca, obrovského giganta, malé zombi bábätká a zmutované pavúko-škorpióny. Keby sme hrali dlhšie, možno by sme objavili ešte viac prekvapení.

Levely sú vcelku jednoduché a grafika pripomína hry z PS3. O to však ani tak nejde, vďaka VR máte pocit, že vo svete hry naozaj ste a jeho detaily sú aj tak zahalené v tme a hmle. A zombíci, aj keď niekedy trochu groteskní, sú stále dosť hroziví. Približujú sa nepríjemne pravidelným tempom a s každou vlnou čoraz rýchlejšie.

brookhaven4_nowat

Nie ste však až tak bezbranní. Medzi kolami si môžete za nahrané „peniaze“ dokupovať lepšie zbrane či muníciu, ale platí tu nepriama úmera – čím silnejšia zbraň, tým menej nábojov môžete so sebou niesť. Keď prebíjate, alebo keď vám dojdú náboje, máte jedinú možnosť – mlátiť zombíkov nablízku dýkou či baterkou (prepínate medzi nimi jedným tlačidlom a aj baterka je relatívne efektívna zbraň). Medzi kolami si môžete dokúpiť aj niekoľko typov granátov, vždy však môžete mať pri sebe len jeden typ a len pár kusov. S muníciou musíte jednoducho šetriť.

Hru sme hrali na počítači s Core i5 6600 procesorom, 8GB RAM a GTX 970 GPU. Samozrejme, používali sme HTC Vive s lighthouse senzormi, vďaka ktorým sme sa mohli pohybovať po miestnosti. Hra bežala plynule a nemali sme s ňou žiadne problémy, čo sa týka sekania či fragmentov v obraze – podozrievame vývojárov, že grafiku zámerne nastavili tak, aby hra bežala plynulo aj na počítačoch s minimálnymi požiadavkami pre VR. Jediné menšie problémy sa sporadicky vyskytli so systémom Vive – sem tam sa senzory desynchronizovali, prípadne zle zamerali ovládače, čo viedlo k pomerne komickým chybám v zobrazovaní hry. Napriek tomu, že Steam VR je stále v beta verzii však bol zážitok z hry na vyše 95% bezproblémový.

Ukážka z hrania hry (prevzatá z YouTube):

The Brookhaven Experiment je vydarená zombi hra pre Steam VR. Páči sa nám dobré tempo, postupne zvyšujúca sa náročnosť a nutnosť byť stále v strehu a v pohybe. Väčšina výčitiek, čo by sme voči hre mali, je ospravedlnená nižšou cenou (bežne za 10 – 20 EUR) a obmedzeniami novej platformy. Problém virtuálnej reality však dnes nespočíva v cene obsahu, ale vo vstupných nákladoch v podobe výkonného počítača a drahého príslušenstva.

Plusy:

+ dobré tempo a dynamika

+ nutnosť byť stále v pohybe