Je tu teplejšia časť roka a kolobežky či bicykle začínajú byť šikovnou formou dopravy hlavne vo väčších mestách. V obľube sú predovšetkým tieto dopravné prostriedky s elektrickým pohonom.

Hlavná pozornosť je v poslednej dobe venovaná elektrickým skladacím kolobežkám, ktoré si dokážete umiestniť do kufra auta a prekonať poslednú míľu pri dosiahnutí cieľa. Ceny takýchto kolobežiek začínajú niekde okolo 300 eur, ale typická cena je skôr 700 eur. Ide pritom o kolobežky, ktoré sú poháňané elektrickým motorom, a preto sa na nich dokážete premiestňovať pomerne rýchlo a bez námahy. Sú ideálne do mesta, kde pomocou nich prekonáte dopravné zápchy, ktoré sa už po pandémii znova objavili aj u nás.

Ak si vyberáte kolobežku či elektrický bicykel, tento článok vám pomôže dobre sa zorientovať v ponuke na našom trhu. Rovnako vás zoznámime aj s tým, ako sa dajú v niektorých slovenských mestách elektrické kolobežky požičať a previezť sa z miesta na miesto relatívne lacno, ale súčasne veľmi rýchlo.

S elektrinou to ide ľahšie

Okrem typických mestských kolobežiek existujú aj povedzme terénne, ktoré si poradia s miernym terénom. O tom si povieme ešte ďalej. Takúto kolobežku môžete okrem mesta použiť napr. aj na víkendové výlety, odporúčame vám zobrať si so sebou aj nabíjačku. Tá pritom nie je ťažká a obyčajne existuje možnosť ako ju pripojiť na elektrickú sieť.

Ak vám dôjde elektrická energia v batérii, stále môžete použiť elektrickú kolobežku či bicykel na klasický manuálny pohyb. Sú ale prípady, keď musíte prekonávať odpor motora a takýto pohyb môže byť sťažený. Niektoré kolobežky sú vybavené elektromagnetickou brzdou a tie nebudú bez elektrického prúdu fungovať. Takmer všetci výrobcovia preto okrem elektromagnetickej brzdy pridávajú aj mechanickú brzdu.

Nabíjanie batérie umiestnenej v spodnej časti kolobežkyZdroj: TOUCHIT
Nabíjanie batérie umiestnenej v spodnej časti kolobežky

Prispôsobte si dopravný prostriedok pre vás

Kolobežka do mesta aj do terénu by mala byť dobre prispôsobená vašim požiadavkám, ale aj schopnostiam. Predovšetkým pri mestskom nasadení sa počíta s tým, že kolobežku zoberiete do električky, trolejbusu či autobusu, ale možno aj do vlaku pri medzimestskom nasadení. Znamená to, že ju musíte byť schopný zodvihnúť a manipulovať s ňou. Ideálne sú potom kolobežky s celkovou hmotnosťou niečo nad 10 kg a také, ktoré sa dajú poskladať.

Na druhej strane musíte počítať aj so svojou váhou. Väčšina kolobežiek je dimenzovaná do hmotnosti 110 kg, ak ju budete výraznejšie preťažovať napr. tým, že budete na nej jazdiť dvaja, skôr či neskôr sa niečo pokazí. V ponuke sú aj modely kolobežiek s nosnosťou 150 kg. Všimnite si aj to, či je možné na kolobežke nastavovať výšku riadidiel. Ideálna situácia je vtedy, ak máte ruky pri držaní riadidiel zohnuté v pravom uhle.

Parkovanie

Práve tu je veľkou výhodou zdieľaná kolobežka, ktorú použijete skutočne len na premiestnenie z jedného miesta na druhé. Ak pokračujte ďalej MHD, necháte ju zaparkovanú na vhodnom mieste a ďalej sa o ňu nemusíte starať.

Vo všeobecnosti je však parkovanie kolobežky alebo elektrického bicykla celkom problém. Sú to veci, ktoré už od pohľadu vyzerajú drahšie a je o ne záujem, pričom ich zabezpečenie je ľahko prekonateľné bežnou výbavou ako je napr. pílka, kliešte a pod. Len pripomeňme premyslené riešenie zabezpečenia, ktoré je dostupné napr. na stránke www.bikeangel.sk. Takto je možné strážiť bicykel, motorku ale aj kolobežku spojením s mobilným telefónom.

Podmienky jazdenia

Z hľadiska rýchlostí je treba pripomenúť aktuálne platný právny stav, keď vás zákon pri pohybe na elektrickej kolobežke považuje za vodiča nemotorového vozidla a platia pre vás rovnaké podmienky ako napr. pre cyklistov.

Nesmiete teda prekročiť rýchlosť 25 km/h, čo však ani neumožňuje riadenie elektrického pohonu (pokiaľ si to manuálne nezabezpečíte sami). Pri pohybe na chodníkoch by ste nemali ísť rýchlejšie ako chodci, teda nie viac ako 6 km/h – oficiálne môžete kolobežku na chodníku len tlačiť. Toto sa v praxi nedodržiava a nemáme informácie o tom, že by to niekto kontroloval/pokutoval. Ale keď sa niečo stane, môže sa začať v tomto smere vyšetrovanie.

Pre deti je maximálna rýchlosť na elektrickej kolobežke do 10 km/h. Z hľadiska veku oficiálne neexistuje obmedzenie používania kolobežiek. Odporúčaný vek je niekde okolo 13 rokov a výkon motora v kolobežke by mal byť okolo 100 W. Jazdci do 18 rokov by mali nosiť prilbu. Každá elektrická kolobežka by mala byť vybavená predným bielym a zadným červeným svetlom. Určite nejazdite na kolobežke v noci bez svetla, je to veľmi nebezpečné. Obyčajne sú týmito svetlami kolobežky vybavené od výroby.

Na jazdenie na elektrickej kolobežke nepotrebujete žiadne oprávnenie, ale ste účastníkom cestnej premávky. Ak jazdíte na kolobežke, nemali by ste tak byť pod vplyvom alkoholu.

Typy kolobežiek

Celkovo možno kolobežky rozdeliť na mestské, terénne a na zábavu/šport.

Kolobežky do mesta môžu mať menšie kolieska, čo je výhodnejšie pre ovládateľnosť stroja. Ľahšie sa tak s nimi prechádza cez kľukaté mestské uličky. Pozor však na veľmi malé kolieska – to nemusí byť na Slovensku celkom správne riešenie. Cesty v našich mestách sú u nás často nekvalitné a napr. taká cesta z dlažobných kociek je na malých kolieskach doslova utrpením. Vytrasie vás to tak, že to bude nepríjemné. Súvisí to aj s tým, ako sú vyhotovené kolieska. Môže to byť pneumatika plnená vzduchom, pneumatika vyhotovená z gumy alebo existujú aj pevné kolieska z polyuretánu (ako na kolieskových korčuliach). Pomerne časté riešenie je také, že vpredu je vzduchom plnená predná pneumatika a vzadu čisto gumená.

Typické kolobežky do mestaZdroj: Xiaomi
Typické kolobežky do mesta

Pri výbere kolobežky pamätajte aj na to, že prvé, čo budete neskôr kupovať ako náhradný diel, bude práve pneumatika/koleso. Toto platí hlavne pri nákupe kolobežky cez e-shop. Overte si, či majú aj náhradné diely a ďalšiu podporu alebo predávajú len hotové krabice a ďalej sa nestarajú. Po dvoch rokoch intenzívneho používania budete možno potrebovať aj náhradnú batériu.

Výkon motora typickej kolobežky bude postačovať do 350 W. Dajte si pozor na to, aby sa kolobežka dobre skladala. Býva to kameň úrazu. Skladanie kolobežky bežne predstavuje zloženie tyče s riadidlami tak, aby sa kolobežka dala dať napr. pod sedadlo, mali sme ju takto aj vo vlaku v priestore pre batožinu.

Často je spojenie vyhotovené tak, že musíte prísť na „grif“, kedy to ako tak funguje. Veľmi to súvisí s kvalitou vyhotovenia celej kolobežky a teda aj jej ceny. Skladanie si ale pre mestskú kolobežku určite vyskúšajte – jednak si overíte, ako je vyhotovená a po druhé určite vznikne situácia, keď si ju budete chcieť zobrať so sebou do auta alebo do MHD.

Typické poskladanie elektrickej kolobežky tak, aby sa zmestila napr. do kufra auta
Typické poskladanie elektrickej kolobežky tak, aby sa zmestila napr. do kufra auta

Rám kolobežky býva obyčajne z ľahkej zliatiny, ideálny je dural alebo oceľ. Keďže sa určite nevyhnete dažďu, oceníte namontované blatníky. Väčšina elektrických kolobežiek umožňuje dosiahnuť rýchlosť 20 až 30 km/h.

Terénne kolobežky potrebujú nafukovacie kolesá. Prekonávanie nerovností sa tu doslova predpokladá. Kolieska by mali byť väčšie (priemer viac ako 12 cm), jazda po náročnom profile bude oveľa komfortnejšia.

Čím majú totiž kolesá väčší priemer, tým má kolobežka vyššiu stabilitu a väčšiu priechodnosť terénom, na druhej strane ale horšiu manévrovateľnosť a kolobežke je aj menej skladná. Zároveň sa predpokladá, že budete jazdiť rýchlejšie – hlavne pri zjazde smerom z kopca dole. Upozorňujeme na pomerne veľkú náročnosť a nebezpečnosť pri jazde kolobežkou po štrku alebo po piesku.

Dual Storm od Minimotors je terénna kolobežka za 3600 €
Dual Storm od Minimotors je terénna kolobežka za 3600 €

Kolesá s nafukovacími pneumatikami musíte mať nafúkané na predpísaný tlak. V našej praxi sme riešili defekt už 3-krát. Ak idete na dlhšiu trasu, je vhodné mať so sebou lepiacu súpravu a základné náradie. Ak budete mať kolesá mäkké, zvýši sa ich valivý odpor a váš dojazd výrazne poklesne. Terénne kolobežky sú obyčajne vybavené odpružením predného aj zadného kolesa.

Konštrukcia terénnej kolobežky musí byť pevná, nič nesmie vŕzgať. Zároveň musí byť dobrou oporou pre pomerne výkonný motor. Jeho výkon by mal byť vyšší ako 500 W. Terénna kolobežka má typicky výkon 1000 W, v špičkách to môže byť aj 3000 W.

Kolobežky na zábavu, resp. športové nasadenie sú špecialitami. Videli sme kolobežky, ktoré dosahovali rýchlosť vyše 100 km/h, mali možnosť sedenia jazdca počas jazdy a disponovali naozaj veľkými kolesami. Tu cena presahuje 2000 €.

Väčšie kolesá s výrazným dezénom pre kolobežku určenú aj do terénuZdroj: TOUCHIT
Väčšie kolesá s výrazným dezénom pre kolobežku určenú aj do terénu

Motor, brzdenie a batéria

Elektromotor je často zabudovaný v náboji predného alebo zadného kolesa. Pri elektrickom bicykli býva aj riešenie, keď je motor v stredovej časti a jeho ťah sa prenáša na zadné koleso.

Brzdy sú dôležitejšie ako motor, keďže vám môžu zachrániť život. Obyčajne sú bubnové a účinnejšie sú kotúčové brzdy. Ovládajú sa pedálmi na riadidlách. Pri najdrahších kolobežkách sa používa pri brzdení aj rekuperácia, teda vracanie energie vytvorenej pri brzdení späť do batérie. Tým sa mierne predlžuje dojazd kolobežky. Ako núdzové brzdenie funguje aj to, že šliapnete na zadný blatník a pritlačením spomaľujete otáčanie kolesa.

Batéria je umiestnená v stredovej časti, na ktorej pri jazde stojíte. Sú ale prípady, keď je batéria v tyči, na ktorej sú umiestnené riadidlá. Kapacita batérie je od 12 do 30 Ah, a to priamo súvisí s dojazdom. Nabíjačka na 230 V zásuvku býva obyčajne malá, nabíjanie trvá od 4 do 12 hodín, podľa kapacity batérie.

Kotúčové brzdy vzadu sú na drahších kolobežkáchZdroj: TOUCHIT
Kotúčové brzdy vzadu sú na drahších kolobežkách

Záhadný dojazd

Toto je pravdepodobne najdôležitejší údaj, na ktorý sa naši čitatelia najčastejšie pýtajú. Treba ale vysvetliť, že na tento údaj sa nedá jednoznačne odpovedať. Závisí to od kapacity batérie, typu kolobežky, hmotnosti jazdca, terénu, štýlu jazdy, počasia a pod. Sú situácie, keď prejdete na batériu 8 km, ale ak si dáte pozor a máte šťastie na trať, bude z toho 15 km. S lepšou kolobežkou môžete počítať s dojazdom 20 km, rekordom bude 50 až 80 km. Bežný človek takýto dojazd nepotrebuje.

Displej a tempomat

Lacnejšie kolobežky majú obyčajne len orientačnú indikáciu aktuálneho stavu batérie pomocou niekoľkých farebných diód. Drahšie kolobežky majú vo výbave LCD displej. Pomocou neho viete, akou rýchlosťou idete, aký je nastavený režim jazdy, aká je zostávajúca kapacita batérie a často aj odhadovaný dojazd.

Problém býva, že displej láka pozornosť a možno aj vďaka nemu môžete prísť o celú kolobežku. Rovnako sa displej môže poškodiť pri transporte kolobežky v kufri auta. Sú situácie, keď sa takýto displej nahradí mobilným telefónom. Ten potom slúži ako zobrazovací nástroj a tiež pomocou neho riadite prevádzkový režim kolobežky. Prepojenie medzi mobilným telefónom a kolobežkou je pomocou Bluetooth.

Displej kolobežky s batériou uloženou v tyči riadeniaZdroj: TOUCHIT
Displej kolobežky s batériou uloženou v tyči riadenia

Pokročilou výbavou v kolobežke je tempomat. Funguje to tak, že keď prvkom, ktorým ovládate rýchlosť kolobežky nebudete dlhšie hýbať, zostane nastavená rýchlosť. Neexistuje adaptívny tempomat v prípade kolobežky, preto na toto pozor. Môže to byť dosť nebezpečné ak nevenujete dosť pozornosti jazde. Využitie tempomatu na hladkej ceste je ale energeticky veľmi výhodné.

Pokročilý displej s tempomatomZdroj: TOUCHIT
Pokročilý displej s tempomatom

Zdieľané elektrické kolobežky

Toto odvetvie zaznamenalo ohromný nárast hlavne vo veľkých mestách. Primárne sa preto pozrieme na situáciu v Bratislave a v Košiciach.

V Bratislave máte dve možnosti pre elektrické kolobežky: Bolt a TIER. Je dosť zaujímavé, že tieto kolobežky majú podobný farebný odtieň, ide o kombináciu zelenej a čiernej farby. Pri požičaní kolobežky postupujete takto – stiahnete si aplikáciu do mobilného telefónu a s jej pomocou si požičiate (odomknete) a tiež vrátite (zamknete) kolobežku. Pritom skenujete QR kód umiestnený na riadidlách. Platíte po skončení jazdy pomocou spárovanej platobnej karty.

Odomknutie kolobežky odfotením QR kódu na kolobežkeZdroj: Bolt
Odomknutie kolobežky odfotením QR kódu na kolobežke

Bolt počas minulej sezóny výrazne sprísnil pravidlá, kde môžete vrátiť kolobežku. Nie je to hocikde v podporovanej mestskej časti, ale musí to byť presnejšie na parkovacích miestach. Tieto vidíte v aplikácii a naozaj je niekedy problém presvedčiť aplikáciu, že ste naozaj v mieste, kde je možné parkovať. Niekedy treba posun pár metrov, niekedy treba reštartovať aplikáciu, ale vždy sa to nakoniec podarí.

Bolt na Slovensku aktuálne podporuje 16 miest. Konštatujeme, že ich kolobežka je vyhotovená veľmi robustne a naozaj je pripravená aj na vyššie hmotnosti a aj na drsnejšie zaobchádzanie. Pri požičiavaní si viete overiť, aký je jej odhadovaný dojazd a ak ju hneď vrátite, nebudete platiť nič. Typická jazda v trvaní 15 minút vychádza na 1,30 €.

Zdieľané kolobežky BoltZdroj: TOUCHIT
Zdieľané kolobežky Bolt

TIER je služba prenájmu kolobežiek, ktorá na Slovensku funguje v Bratislave, Košiciach, Trnave, Nitre, Prešove, Lipanoch, Veľkom Šariši, Kapušanoch, na Zemplínskej Šírave v obci Kaluža a Sabinove.  V zahraničí je to častá služba vo väčších mestách. Jej prvý príchod v Bratislave vo svojej dobe spôsobil zníženie ceny prenájmu kolobežiek od konkurenčnej značky. Požičanie a vrátenie funguje rovnako, ako vo vyššie popísanom prípade. Tiež ju treba vrátiť na vyhradenom mieste, ale nie je to tak prísne ako v prípade Bolt. Výhodou kolobežky TIER je to, že má aj držiak na mobilný telefón a bezdrôtovo sa dá telefón počas jazdy nabíjať. Konštrukčne TIER pôsobí ešte robustnejšie a odolnejšie. Cenovo nám obyčajne TIER vychádza drahšie ako Bolt.

Nabíjanie mobilného telefónu počas jazdy na kolobežke TIERZdroj: TOUCHIT
Nabíjanie mobilného telefónu počas jazdy na kolobežke TIER

V Bratislave funguje aj služba elektrických skútrov Blinkee.city. Na aktiváciu konta potrebujete zadať a nechať overiť fotografiu vášho vodičského preukazu. Skútrov je v Bratislave prekvapivo dosť veľa a cena za prenájom nie je vysoká – je to 0,19 € za minútu jazdy. Hradíte však akékoľvek poškodenie skútra alebo stratu prilby.

Presúvame sa na východ Slovenska. V Košiciach je viac ako inde aktíva firma Antik, ktorá prenajíma klasické a elektrické bicykle, ďalej elektrické kolobežky a tiež elektrické skútre. Špecialitou je pripravovaný prenájom kajaku. Všetko nájdete na stránke www.antiksmartway.sk. Z hľadiska zamerania nášho prehľadu sa sústreďme na elektrické kolobežky. Antik ponúka elektrické kolobežky v Košiciach a v Poprade. Po registrácii máte na vyskúšanie prvých 15 minút jazdy zadarmo.

Zdieľaná elektrická kolobežka od AntikuZdroj: Antik Telecom
Zdieľaná elektrická kolobežka od Antiku

Ďalších 5 minút jazdy zadarmo dostanete, ak po jazde trvajúcej najmenej 10 minút vrátite kolobežku do nabíjačky Antik. Cena jazdy je 0,10 € za minútu jazdy, potrebujete ale depozit 20 € a kredit najmenej 1 €. Zákazníci Antik Telecom platia len 0,05 € za minútu jazdy a neplatia depozit. Aplikácia v prípade Antik existuje nielen pre iOS a Android, ale aj pre Huawei AppGalery. Rovnaké podmienky platia aj pre Antik elektrické bicykle. Antik má tiež spoluprácu s MHD a pri nákupe lístkov cez Aplikáciu Antik Smart Way získavate minúty jazdy zadarmo.

Nabíjacia stanica Antik pre rôzne typy zdieľaných prostriedkovZdroj: Antik Telecom
Nabíjacia stanica Antik pre rôzne typy zdieľaných prostriedkov

Prečítajte si aj:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.