Taký je odkaz, ku ktorému sa prihlásili rozhodujúci výrobcovia automobilov na výstave IAA v Mníchove. Elektrine bude patriť minimálne 10 rokov.

Hlavné výzvy

Je pritom potrebné vyriešiť viacero problémov – infraštruktúra na nabíjanie vozidiel, doba nabíjania, cena na vlastníctvo elektromobilu a v neposlednom rade množstvo a spôsob vyrobenej elektrickej energie potrebnej na nabíjanie takého obrovského počtu elektromobilov.

Ako vyplynulo z viacerých prezentácií, najlepší spôsob nabíjania je domáca nabíjacia stanica (wallbox), ktorú však nemôžu použiť všetci budúci vlastníci elektromobilov. Wallbox však napr. v Nemecku je už bežnou výbavou garáží novo budovaných obytných domov, investujú do nich obce aj samosprávy. Na Slovensku zatiaľ na niečo takéto skôr čakáme.

BMW
Nadišiel čas na netradičné elektromobily

Ako to bude s nabíjačkami?

V roku 2025 bude elektrická nabíjačka na cestách tak častá, ako je to dnes v prípade čerpacích staníc. Budú sa zriaďovať aj tam, kde sú dnes takéto stanice, pôjde pritom o rýchlonabíjacie stanice. Na IAA sme videli aj koncept výmenných batérií, na to by však bolo treba spoločnú dohodu viacerých výrobcov automobilov. Niečo také sa zatiaľ nečrtá, spoločným prvkom elektromobilov je zatiaľ len jednotný nabíjací konektor a umiestnenie batérie v podlahe vozidla.

Celkové náklady na vlastníctvo

Celkové náklady na vlastníctvo pre elektromobil a auto so spaľovacím motorom by sa mali po roku 2025 vyrovnať. Povedal nám to pri rozhovore Markus Shäffer z automobilky Mercedes-Benz pri digitálnom okrúhlom stole. Hovoríme pritom o nákupnej cene auta, nákladoch na servis a údržbu, cenu za prevádzku a zostatkovú hodnotu auta po skončení jeho životnosti u prvého majiteľa. Elektrické autá z hľadiska nákupnej sumy teda nebudú lacnejšie ako stoja dnes autá so spaľovacím motorom. Rovnako si treba uvedomiť, že náklady na údržbu elektrického auta sú rádovo nižšie ako pri vozidle so spaľovacím motorom.

Markus Shaffer pri svojej prezentácii o elektrických autách

V aute ako doma

Dôležitým prvkom, ktorý sa objavil na IAA je to, že počas doby nabíjania elektrického auta by ste mali mať možnosť zabaviť sa v ňom, ako keby ste boli vo svojej obývačke.

Qualcomm vozidlo
Bez čipov to v elektrických autách nepôjde

Ide o možnosť sklopiť sedadlá do takej podoby, aby ste v podstate pohodlne ležali. K tomu pristupuje aj multimediálna výbava umožňujúca sledovať filmy, počúvať hudbu, nakupovať, jednoducho relaxovať v kabíne svojho vozidla. Je to život v elektrickom aute, doba nabíjania batérií sa totiž neskráti tak výrazne, aby ste ho nabili povedzme za 3 minúty ako dnes trvá natankovanie plnej nádrže pri aute so spaľovacím motorom.

Smart
Nový Smart a jeho vnútorná výbava pripomínajúca obávačku

Výroba elektriny

Výroba elektrickej energie s tým, že by to mala byť predovšetkým zelená energia je ďalšia otázka, ktorú treba vyriešiť. Znamená to vybudovanie celého systému elektrární využívajúcich obnoviteľné zdroje energie. Napr. v Nemecku je pritom badať narastajúci odpor časti ľudí k budovaniu nových elektrární. Údajne sú tu časté štrajky zamerané na blokovanie dopravy.

Čo s batériami?

Zatiaľ sme nepočuli o tom, že by sa nejako masívnejšie riešila otázka čo s batériami po skončení ich životnosti. Áno, určitú dobu sa dajú použiť ako zdroje energie pre iné menej náročné procesy ako je pohon elektrického auta, ale raz doba finálnej recyklácie jednoducho príde. Bude treba vymyslieť, čo s nimi o 10 až 15 rokov urobiť tak, aby to v konečnom dôsledku nepoškodilo životné prostredia to zásadným spôsobom.

Mercedes EQG
Elektrina preniká aj do vozidiel SUV do akéhokoľvek terénu

Koniec spaľovacím motorom?

V celkovom hodnotení po tom, čo sme naživo videli na výstave IAA to naozaj vyzerá tak, že veľké automobilky sú už rozhodnuté – výroba elektrických áut bude naozaj dominovať. Osobne si myslím, že autá so spaľovacím motorom nezmiznú z trhu ani po roku 2025. Stále to bude rozhodujúca časť predávaných áut hlavne v určitých regiónoch sveta. automobilky dnes fungujú globálne a na toto treba myslieť. Autá so spaľovacím motorom sa teda budú vyrábať dovtedy, pokým sa budú kupovať a to bude ešte dosť dlho.

V ďalších článkoch si predstavíme najlepšie vozidlá, ktoré sa na IAA v Mníchove objavili.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu