Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Európska komisia v rámci programu Horizont 2020, rámcového programu EÚ pre výskum a inováciu každoročne organizuje European Transport Innovation Challenge 2017.

Tento rok sa do súťaže zapojilo 110 projektov. Najvyššie skóre v hodnotení nezávislou porotou nakoniec získalo 12 inovátorov zo Švédska, Rumunska, Nemecka, Talianska, Švajčiarska, Holandska, Francúzska, Veľkej Británie a Slovenska.

Cieľom výzvy je poskytovať riešenia sektoru dopravy prostredníctvom uznávaním talentu a angažovanosti inovátorov v oblasti dopravy na podporu udržateľnej a inteligentnej dopravy v Európe. Cenu 12 víťazom udelila 19.júna 2017 Maja Bakran, zástupkyňa generálneho riaditeľa Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre mobilitu a dopravu. Po udelení cien sa víťazi zúčastnili 12. konferencie ITS v Štrasburgu, ktorá bola spojená
so seminárom zameraným na osobný tréning víťazov pod dohľadom investorov a tvorcov politík EÚ.

Víťazné projekty ponúkli riešenia v širokej škále dopravných aplikácií, napr. futuristické systémy na presun osôb a nákladu v mestách, služby pre ľudí so zníženou pohyblivosťou a pohotovostné služby, roboty, parkoviská, železnice a cyklistika.

Jedným z 12 víťazov je aj Ing. Tibor Petrov, doktorand na katedre multimédií a informačno-komunikačných technológií na Elektrotechnickej fakulte Žilinskej univerzity, so svojím projektom Koordinácia havarijných vozidiel pomocou komunikácie V2X. „Účasť na súťaži Transport Innovation Challenge 2017 a následne na ITS kongrese v Štrasburgu mi pomohla spoznať množstvo odborníkov na inteligentné dopravné systémy, expertov pôsobiacich v štandardizačných organizáciách, ako aj získať prehľad o aktuálnych trendoch a aplikovaných výsledkoch výskumu v tejto oblasti. Na základe kontaktov nadobudnutých pri účasti na ITS kongrese v súčasnosti rokujeme so štandardizačnou organizáciou IETF o možnostiach spolupráce pri vytváraní štandardov komunikácie
v sieťach inteligentných vozidiel
,“ priblížil Ing. Petrov, ktorý spolupracuje aj s ERAChair tímom na UNIZA.

Cieľom jeho projektu je využívať komunikáciu medzi vozidlami navzájom a vozidlami a cestnou infraštruktúrou, aby sa umožnila obojsmerná komunikácia medzi vozidlami s právom prednostnej jazdy, používajúcimi zvláštne výstražné znamenie (v tomto prípade záchrannej zdravotnej služby, polície, hasičského a záchranného zboru)
a ostatnými vozidlami prítomnými na cestnej infraštruktúre. Poskytnutím relevantných informácií kombinovaných z viacerých databáz do vozidiel má táto myšlienka umožniť veľmi rýchly reakčný čas a bezpečnejší tranzit vozidiel s právom prednostnej jazdy. Cieľom je poskytnúť relevantné plánovanie trás pre vozidlá s právom prednostnej jazdy, ako aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. V prípade nehody sú vozidlá s právom prednostnej jazdy informované o najrýchlejšej ceste do miesta havárie. Vozidlá, ktoré sa pohybujú v trase vozidiel s právom prednostnej jazdy, sú v reálnom čase informované o tranzite vozidiel s právom prednostnej jazdy.