Šetrič obrazovky neodmysliteľne patrili k operačnému systému Windows po dlhé roky.
Ešte stále sa dajú v systéme nájsť, no používajú sa iné techniky, prípadne ich používatelia veľmi nevyžadujú. Inými technikami máme na mysli, buď prepnutie obrazovky do úsporného režimu a jej vypnutie, alebo použitie špeciálnych OLED režimov. Raymond Chen sa na webe Microsoftu podelil o zaujímavosť, ako vôbec vznikol najlepší šetrič obrazovky. Ide o príbeh potrubia, ktorý si starší používatelia určite pamätajú.
V časoch Windows NT 3.5, kedy sa pracovalo s implementáciou OpenGL do systému, vznikla myšlienka dať používateľom najavo, že takéto niečo existuje a čo to vlastne umožňuje. Jeden z jeho priateľov bol členom implementačného tímu OpenGL a prezradil, ako to na začiatku vzniku vôbec bolo. Spočiatku sa síce hovorilo o úspešnej implementácii vyššie uvedeného grafického API, no stále to predstavovalo riziko.
Bolo to v dobe, keď internet nebol dostupný a už vôbec sa nedá hovoriť o automatických aktualizáciách systému. V prípade chyby by to ohrozovalo priamo stabilitu systému. Šetrič obrazovky sa zdal ako najmenej invazívny spôsob ukážky tejto 3D funkcie. Vyššie uvedený tím urobil ešte ďalšie šetriče ako napríklad 3D Text, 3D Bludisko alebo 3D Lietajúce objekty. Po hlasovaní však jednoznačne vyhralo 3D potrubie.
Naposledy sme mohli tento šetrič oficiálne vidieť vo Windows XP Service Pack 3. Teraz si ho môžete vyskúšať priamo vo webovom prehliadači a to vďaka Isaiahovi Odhnerovi. Ten ho naprogramoval vďaka knižnici Three.js JavaScript. Šetriče obrazovky sa používali najmä pri starších CRT monitoroch.
Ani vtedy možno nedávali až tak veľký význam a išlo skôr o modernú hračku. V čase moderných displejov je lepšie ponechať obrazovku vypnutú. To má priamy pozitívny dopad aj na zníženú spotrebu energie.
Zdroj: Microsoft
Prečítajte si aj: