V minulom článku sme popisovali zabezpečovací systém VAM Security. Jeho hlavnou výhodou je nevídaná funkčnosť – za 20 rokov činnosti tejto firmy naozaj nebolo ukradnuté ani jedno auto, do ktorého bol imobilizér VAM R1 namontovaný. Pritom táto firma namontovala svoj systém už do niekoľko tisíc vozidiel, a to v prevádzkach na Slovensku aj v Čechách. A svoju pôsobnosť naďalej rozširuje.
V tejto časti ďalej pokračujeme jeho popisom a uvádzame aj zaujímavé nadstavby. K článku pridávame aj názorné video, ktoré presne ukazuje, ako systém VAM R1 funguje.
Skutočne nulový odber?
Obrovskou výhodou systému VAM je to, že má nulový odber elektriny. Pokojne tak môžete nechať auto na parkovisku celý týždeň, batériu v automobile to nijako neohrozí. Systém VAM R1 sa totiž aktivuje práve vtedy, keď auto otvoríte a budete sa ho snažiť naštartovať. To sa nebude dať, pretože tomu bráni systém typicky 6 blokovaných súčastí automobilu. Na odblokovanie vozidla, teda jeho naštartovanie je treba vložiť do vyhradeného priestoru tzv. čiernu skrinku, ktorá obsahuje tú správnu kombináciu kódov.
Bez čiernej skrinky nie je možné s autom odísť. Vozidlo sa pritom stále dá plne servisovať a záruka na vozidlo po namontovaní tohto imobilizéra platí ďalej. Na namontované časti pritom preberá plnú záruku VAM security, na ostatné časti auta ostáva zachovaná.
Z tohto hľadiska je auto naozaj neukradnuteľné tak, že zlodej z miesta činu odíde na ukradnutom aute. Prirodzene, mohol by ho nechať naložiť a odviesť, ale to je príliš nápadné, drahé aj náročné a nie je to bežná cesta.
Aj skúsený mechanik či dokonca ten, kto VAM do vozidla montoval, potrebuje naozaj veľa času na to, aby v podstate celé auto rozobral a našiel všetky blokovacie obvody.
No a čo keď idem do servisu?
No a ako je to s tým servisom, kde auto naozaj môže stráviť niekoľko dní a sú tu technici, ktorí príslušné auto do detailov poznajú? Autor tohto systému, Štefan Vámoš, to vymyslel opäť geniálne jednoducho, podobne ako keď na kombinatorike založil systém VAM R1. Čierna skrinka sa totiž zaplombuje obyčajnou nitkou a nálepkou s podpisom majiteľa. Takto vznikne v podstate pečať, ktorú si odfotíte mobilom a servis upozorníte na to, že plomba sa nesmie pri servisnom zásahu narušiť. Preto ani v tomto prípade sa nedá odčítať, čo všetko čierna skrinka blokuje.
V prípade rozsiahlej opravy alebo havárie s nevyhnutnou výmenou kabeláže technici VAM Security prídu do servisu a auto uvedú do pôvodného stavu. Po oprave auta sa VAM R1 opäť namontuje.
V minulej časti sme uviedli, že k tomto systému dostávate po inštalácii dve čierne skrinky, ak by sa tej jednej niečo stalo, alebo by ste ju stratili. Prirodzená otázka je, čo sa stane, ak stratíte obidve čierne skrinky? Servisní technici VAM security vtedy pricestujú za vami kdekoľvek v Európe a auto spojazdnia. Treba ale počítať s dlhším časom na spojazdnenie, ani pre servisných technikov s dokumentáciou to nie je úplne jednoduchá úloha.
Nadradené systémy nad VAM R1
Nad základným radom imobilizéra VAM R1 sú ďalšie systémy. Môžete si vybrať ODŤAH alebo AKUSTIK. Pri VAM ODŤAH sa cena voči VAM R1 zvyšuje o 390 eur (pre vozidlo Škoda Fabia) a obsahuje aj ochranu voči odtiahnutiu, nakladaniu, tlačeniu vozidla, krádeži kolies a ochranu motorovej časti vozidla. Napr. proti krádeži kolies sa auto chráni tak, že si zapamätá uhol náklonu pri zaparkovaní a pri jeho zmene začne ale poriadne hlasno trúbiť.
Stupeň VAM AKUSTIK zaistí rovnako ochranu proti naloženiu, ťahaniu či tlačeniu auta, krádeži kolies, vniknutiu do motora, ale v tomto prípade aj proti vniknutiu do interiéru alebo batožinovej časti. Ak sa tak stane, opäť zaznie hlasný zvuk klaksónu v jednom tóne a zároveň auto svieti. Ako sme si vyskúšali, ten zvuk sa nedá na parkovisku prehliadnuť. Upozorňujeme na to, že na AKUSTIK si treba zvyknúť, do 20 sekúnd musíte vložiť čiernu skrinku do vozidla pri každom jeho otvorení. Na to treba myslieť napr. pri nákupe tovaru a jeho vložení do kufra auta. Systém VAM AKUSITIK je drahší o 580 eur voči VAM R1 (pre Škoda Fabia).
Existuje aj protiúnosový imobilizér TIMER, ktorý ochráni auto aj proti krádeži naštartovaného auta, teda so zasunutou čiernou skrinkou. Tento je určený predovšetkým pre luxusné limuzíny a ľudí, ktorí nimi cestujú do iných krajín. Predstavte si situáciu, že sedíte v aute a zlodej vás napr. na križovatke zbraňou prinúti zastaviť vozidlo a vystúpiť z neho.
Toto sa môže v niektorých krajinách stať a ak máte TIMER, nemusíte pri vystúpení z auta nič urobiť. Stačí len to, aby sa otvorili dvere naštartovaného auta. Auto po 20 až 60 sekundách jazdy so zlodejom za volantom vypne motor a viac nenaštartuje. Naštartujete ho len majiteľ vozidla, ak si po „nepojazdné“ auto príde a urobí jednoduchú operáciu na utajenom mieste v aute. Pokojne potom môže pokračovať v jazde a zlodejovi na rozlúčku aj zamávať. Pozrieť si to môžete aj na našom videu.
Tak čo, porozmýšľate? Odporúčame, pri moderných autách a značkách populárnych u zlodejov sa to naozaj oplatí.
Prečítajte si aj:
VAM security: Za 20 rokov ani jedno ukradnuté auto? Ako je to možné?