Národná diaľničná spoločnosť predala od januára do októbra tohto roka o 6 % viac diaľničných známok oproti rovnakému obdobiu v minulom roku.
Výber úhrady za diaľničné známky vzrástol o viac než pätinu. Tento rok zatiaľ NDS predala takmer 4,3 milióna kusov diaľničných známok, čo vo finančnom meradle predstavuje príjem v hodnote približne 94 miliónov eur bez DPH. Najobľúbenejším druhom známky bola 10-dňová, tvorila 59 % na celkovom predaji. NDS získala predajom tohto druhu známky viac než 25 miliónov eur.
Pri známke s najkratšou platnosťou evidujeme aj najvyšší nárast. Predaj vzrástol medziročne až o 13% a vo finančnom vyjadrení bol nárast na úrovni 36%. Táto známka má platnosť 10 dní odo dňa zakúpenia (alebo od zvoleného dátumu) a jej cena je 12 eur.
Druhou najobľúbenejšou známkou za desať mesiacov tohto roka v medziročnom porovnaní bola 365-dňová, tvorila 23 % na celkovom predaji. Predalo sa jej vyše 965.000 kusov a príjem z predaja predstavoval hodnotu 48 miliónov eur. Táto známka platí 365 dní od zakúpenia alebo od zvoleného dátumu a stojí 60 eur.
Na tretej priečke obľúbenosti medzi motoristami je 30-dňová diaľničná známka, ktorej sa predalo 521.000 kusov, príjem z predaja tohto typu bol na úrovni zhruba 7,4 milióna eur. Známka platí 30 dní od zakúpenia alebo od zadaného dátumu a stojí 17 eur.
NDS tiež predala 265.000 ročných diaľničných známok za celkových 13 miliónov eur. Ide o jediný typ známky, ktorý má presne danú platnosť – od 1.1. daného roka (alebo od zakúpenia) do 31.1. nasledujúceho roka. Jej cena je rovnaká, ako v prípade 365-dňovej, teda 60 eur.
NDS bude v polovici decembra spúšťať predpredaj diaľničných známok platných na rok 2024. Využívajú to motoristi najmä pri nákupe ročnej elektronickej diaľničnej známky. Zaostávať však zrejme nebude ani predaj ostatných typov diaľničných známok, pretože vlani v decembri sa predali diaľničné známky v hodnote 7,4 milióna eur. Spolu s januárom (16 miliónov eur v tomto roku) a februárom (10 miliónov eur) a letnou sezónou patrí december medzi najsilnejšie mesiace v množstve predaných diaľničných známok.