Škoda Auto si tento rok pripomína významné výročia svojich výrobných závodov v Kvasinách a Vrchlabí: podnik v Kvasinách bol do výrobnej siete začlenený v roku 1947 a automobily vyrába už 90 rokov.
Závod vo Vrchlabí má 160-ročnú históriu, ale prvé automobily Škoda opustili jeho brány až v roku 1946. V roku 1945 boli oba závody znárodnené a stali sa súčasťou výrobcu automobilov značky Škoda, ktorý sa vtedy nazýval AZNP (Automobilové závody, národný podnik). V posledných rokoch prešli oba závody veľkou transformáciou spojenou s rozsiahlym zavádzaním technológií Priemyslu 4.0. V súčasnosti sa v Kvasinách vyrábajú modely Karoq, Kodiaq a Octavia. Vo Vrchlabí spoločnosť vyrába automatické prevodovky s priamym radením DQ200. Oba závody zohrávajú kľúčovú úlohu pri presadzovaní stratégie udržateľnosti automobilky, keďže v posledných rokoch dosiahli v tejto oblasti významné míľniky.
Andreas Dick, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť výroby a logistiky, hovorí: „Dlhoročná tradícia priemyselnej výroby v Kvasinách a Vrchlabí svedčí o výnimočnej zručnosti, vynaliezavosti a pragmatickom prístupe mnohých generácií technicky talentovaných zamestnancov, ktorí boli vždy pripravení prekonávať náročné výzvy. Toto dedičstvo ovplyvňuje oba závody do dnešných dní a vďaka kreativite našich kolegýň a kolegov sa v posledných rokoch dokázali úspešne transformovať a rozvíjať. Zavedením špičkových moderných technológií sa z týchto výrobných miest stali základné kamene našej medzinárodnej produkčnej siete a ich postavenie sa ďalej upevnilo. Všetkým zamestnancom blahoželám a celému tímu ďakujem za obetavosť a úsilie.“
Závod v Kvasinách: Od športových modelov po Favorit
Na mieste dnešného kvasinského závodu založil František Karel Janáček továreň, v ktorej sa od roku 1934 vyrábali karosérie pre malé automobily Jawa 700. V roku 1945 závod prevzala spoločnosť Škoda a v nasledujúcich rokoch sa tu vyrábali známe automobily ako 1101 „Tudor“, Felicia Roadster, 110 R Coupé a okrem toho Garde a Rapid. Vôbec prvým automobilom však bol model Superb OHV v roku 1947. V rokoch 1959 až 1964 sa v závode v Kvasinách vyrábala Škoda Felicia a neskôr, v rokoch 1961 až 1971, začala z linky schádzať modely Octavia Combi. Zamestnanci v Kvasinách takisto montovali aj pretekárske modely 200 RS a 130 RS. V 80. rokoch 20. storočia brány závodu opustili rôzne varianty modelov Škoda 105/120/130 s motorom vzadu a pohonom zadných kolies a takisto sa tu začala aj výroba modelu Favorit s pohonom predných kolies.
Kvasiny dnes: Žiadané SUV a modernizovaná Octavia
V roku 2002 sa v Kvasinách začala vyrábať prvá moderná generácia modelu Superb. Do dnešných dní sa závod neustále rozvíja: do prevádzky bol uvedený automatizovaný sklad malých súčiastok, automobilka otvorila multifunkčné kompetenčné stredisko, školiace stredisko a rozšírila sa zvarovňa. V roku 2019 tu Škoda Auto začala vyrábať svoj prvý plug-in hybridný model Superb iV. V súčasnosti sa v Kvasinách vyrábajú SUV modely Karoq a Kodiaq, ako aj Octavia. Od vstupu do koncernu Volskwagen v roku 1991 do júna 2024 opustilo brány závodu v Kvasinách viac ako 4 000 000 vozidiel Škoda rôznych modelových radov.
Závod v Kvasinách je aktívny aj v oblasti udržateľnosti. Obnoviteľné zdroje energie dnes pokrývajú až 90 % spotreby elektrickej energie. V roku 2023 prišlo k zdokonaleniu procesu lakovania a lepšie technické parametre ušetria 6 000 MWh zemného plynu ročne.
Závod vo Vrchlabí: Od kočiarov k automobilom
Počiatky tradície priemyselnej výroby vo Vrchlabí siahajú do roku 1864, keď miestny podnikateľ založil spoločnosť Ig. Th. Petera a synovia, továreň na výrobu kočiarov a anglického sedlárstva. Prosperujúca manufaktúra začala v roku 1904 stavať továreň a v roku 1908 tu bola vyrobená prvá automobilová karoséria. V rokoch 1908 až 1946 podnik fungoval ako súkromná firma vyrábajúca karosérie na zákazku. V roku 1946 sa vrchlabský závod zlúčil s AZNP a začal vyrábať osobné automobily značky Škoda. Najznámejším modelom z Vrchlabí bola legendárna Škoda 1203, univerzálna dodávka alebo valník, ktorého prvé kusy boli vyrobené v roku 1968. Následne sa spoločnosť zamerala na špeciálne série modelov 150/120 a neskôr aj na akčné varianty na báze modelov Favorit, Forman či Felicia.
Vrchlabí dnes: Uhlíkovo neutrálna výroba 7 dní v týždni
V roku 2012 Škoda Auto svoju továreň počas 18 mesiacov premenila na supermoderný závod na výrobu komponentov: postavila novú výrobnú halu a zahájila výrobu automatických prevodoviek s priamym radením DQ200. Závod bol modernizovaný zavedením technológií Priemyslu 4.0, ku ktorým patrí napríklad digitálne dvojča alebo inteligentný manipulačný robot. Takmer polovica prevodoviek z Vrchlabí sa používa v modeloch značky Škoda, väčšina sa však montuje do ostatných značiek koncernu Volkswagen. Závod je otvorený sedem dní v týždni a ročne vyrobí 690 000 prevodoviek. V októbri 2023 závod vyrobil svoju 5-milióntu prevodovku.
Od konca roka 2020 je závod vo Vrchlabí uhlíkovo neutrálny, a to vďaka prechodu na obnoviteľné zdroje energie a vďaka kompenzácii zvyšných emisií prostredníctvom kompenzačných opatrení a CO2 certifikátov.