Na prvý pohľad vyzerá zimná údržba diaľnic a rýchlostných ciest ako rutinná činnosť. Opak je však pravdou. Ide o zložitý proces, v ktorom okrem počasia hrá hlavnú rolu ľudský faktor.
Čím sa riadi výkon zimnej údržby
Zimná údržba sa riadi Operačným plánom, ktorý sa vypracováva pred danou sezónou a je špecifický pre každé zo 16 stredísk. Je v ňom zahrnuté komplexné riadenie údržby, systém striedania zamestnancov, kritické úseky, charakter územia, ale napríklad aj nevyhnutné čísla na záchranárov.
Zimná údržba v číslach
Zimná údržba diaľnic a rýchlostných ciest začína 1.11. a končí sa v marci nasledujúceho roka. Národná diaľničná spoločnosť zabezpečuje výkon zimnej údržby na viac ako 1204 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy v nasledovnom členení:
- Diaľnice………………………………………………… 550,661 km
- Rýchlostné cesty………………………………….. 223,606 km
- Vybrané cesty I. triedy…………………………. 145,589 km
- Privádzače, odpočívadlá a parkoviská….. 95,111 km
- Križovatky……………………………………………. 208,671 km
Na zabezpečenie zjazdnosti, pluhovania a posypu diaľnic a rýchlostných ciest máme k dispozícii 169 sypačov, 9 nákladných vozidiel, 15 nákladných vozidiel s pluhom, 14 traktorov s radlicou, 2 traktory so sypačom, 19 snehových fréz a 41 nakladačov, čo dokopy tvorí 269 strojov. Na zimnú pohotovosť je nachystaných spolu až 687 zamestnancov, z toho 101 dispečerov zimnej údržby, 16 vedúcich stredísk a 570 ostatných zamestnancov. Rozmiestnenie 4327 protisnehových bariér a 69 500 protisnehových zábran je zase dôležité z hľadiska zabránenia nafúkavania snehu.
Ako vyzerá pracovný deň pracovníkov údržby
Práca dispečera spočíva v riadiacej a rozhodovacej činnosti. Pred každým jedným zásahom si vodič motorového vozidla skontroluje, či je vozidlo pripravené na jazdu, skontroluje si množstvo nasypanej soli a takisto je potrebné skontrolovať, či je k dispozícii soľanka. Tá sa pripravuje v soľankovom hospodárstve, kde sa zmiešava soľ do -34 s vodou a keď sa dostane maximálna potrebná hustota, zmes prelejeme do sypačov. Každý zo sypačov má na boku žlté nádoby, do ktorých sa ukladá soľanka. Robíme to z toho dôvodu, pretože keby sme nenavlhčili soľ, tak nám ju sfúknu z vozovky.
Vďaka kamerám majú naši kolegovia k dispozícii vizuálny pohľad na situáciu na diaľnici, ale hlásiče námrazy sú zabudované priamo vo vozovke. Ide o trojstupňový systém identifikácie stavu vozovky:
1. stupeň predpokladá námrazu,
2. stupeň hovorí o vznikajúcej námraze,
3. stupeň už identifikuje vzniknutú námrazu.
Na základe toho dispečer už vie vopred identifikovať, čo ho čaká a aká je situácia na konkrétnych úsekoch diaľnice. Ďalším parametrom, ktorý ešte určuje spôsob údržby vozovky, je samotné počasie. Podľa toho či prší, sneží alebo sa vytvára poľadovica, sú vodiči inštruovaní, čo majú robiť. Úlohy im zadáva opäť dispečer.
Kedy nepredbiehať sypače?
Keď svetelná signalizácia ukazuje smerovú šípku, je možné bezpečne predchádzať posypové vozidlo v smere šípky. Na svetelnej signalizácii máme svetelné kríže, ktoré znamenajú zákaz predchádzania. Vodiči si neuvedomujú, že pri jazde posypových vozidiel v tandeme vzniká snehová koľaj, kde je veľmi jednoduché dostať šmyk. Ak na ceste vidíme sypač so zdvihnutou radlicou, môžeme ho opäť bezpečne predchádzať v smere šípky. Naši kolegovia prosia všetkých vodičov, aby dodržiavali bezpečný odstup a dodržiavali svetelnú signalizáciu na vozidlách.