Vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) predstavilo nové smerovanie a ciele tejto spoločnosti, ktorá stojí za dopravou vlakmi na Slovensku.
Stratégia je zameraná na štyri hlavné piliere: stabilný a atraktívny zamestnávateľ, moderné vlaky, kvalitné služby a finančná sila a stabilita. Na tlačovej konferencii podrobne vysvetlili zástupcovia ZSSK v zložení generálneho riaditeľa Petra Helexu, podpredsedu predstavenstva Martina Bahurinského a člena predstavenstva Karola Henzélyho, čo to v praxi znamená.
Cesta k modernizácii Železničnej spoločnosti Slovensko je ambicióznym plánom, ktorý má za cieľ zmodernizovať železničnú dopravu na Slovensku a zabezpečiť jej dlhodobú udržateľnosť a konkurencieschopnosť.
Stabilný a atraktívny zamestnávateľ
Ide o vytvorenie stabilného a atraktívneho pracovného prostredia pre zamestnancov ZSSK. To zahŕňa zlepšenie mzdových podmienok vrátane zavedenia stabilizačného príspevku, čo sa podarilo od 1. júla tohto roka. Ďalej modernizáciu pracovného prostredia a poskytovanie kvalitných pracovných pomôcok. Generálny riaditeľ ZSSK prehlásil, že priemerná mzda v spoločnosti sa má priblížiť k 2000 eur, rušňovodiči budú mať okolo 2200 eur.
V tomto duchu zohráva dôležitú úlohu aj kampaň „Držíme Slovensko v pohybe“, ktorá pomáha prilákať nových zamestnancov a zdôrazňuje význam železnice pre Slovensko. Ambíciou spoločnosti je stať sa moderným a stabilným zamestnávateľom, ktorý poháňa Slovensko vpred.
Moderné vlaky
Druhým pilierom je modernizácia vlakového parku. ZSSK plánuje nákup nových a modernizovaných vlakov do regionálnej aj diaľkovej dopravy, čo prinesie zvýšenie komfortu a bezpečnosti pre cestujúcich. „Budeme dôsledne vyraďovať zastarané vozidlá a unifikovať vozidlový park, čo nám umožní efektívnejšie riadiť údržbu a opravy,“ prehlásil Karol Henzély. Pribudnúť majú napr. nové lôžkové vozne, vymení sa celkovo 120 vozidiel. ZSSK si pochvaľuje inštaláciu kamier pre vlakvedúcich a sprievodcov, o ktorej sme vás už informovali.
Ďalšími opatreniami sú výstavba údržbových stredísk v Žiline a Košiciach a elektrifikácia depa v Humennom.
Na tratiach, ktoré nie sú elektrifikované, sa počíta s rušňami, ktoré budú poháňané batériami, s vodíkovým pohonom zatiaľ ZSSK nepočíta.
Plánované investície:
- prenájom 15 viacsystémových rušňov typu Vectron (vrátane servisu ) v hodnote cca 130 miliónov eur,
- inštalácia systému ETCS do elektrických jednotiek typu Panter v hodnote cca 15 miliónov eur,
- vybudovanie strediska technicko-hygienickej údržby v Košiciach v hodnote cca 180 miliónov eur,
- vybudovanie strediska technicko-hygienickej údržby v Žiline v hodnote cca 65 miliónov eur,
- nákup náhradných dielov a dielcov na pokrytie opravárenského dlhu.
Rušne vybavené systémom ETSC budú nasadené na trati EC vlakov Budapešť – Praha, potom na trati Bratislava – Košice.
Moderné služby
„Cestujúci očakávajú moderné a kvalitné služby,“ povedal Martin Bahurinský. Preto národný dopravca investuje do rozvoja mobilnej aplikácie, ktorá umožní jednoduchší nákup lístkov a poskytne aktuálne informácie o cestovaní. Zvýšenie čistoty vo vlakoch a zavedenie komunikácie o výlukách a aktuálnych dopravných udalostiach v reálnom čase sú ďalšími krokmi na zvýšenie spokojnosti cestujúcich. Pribudne aj informácia o čísle nástupišťa pre váš vlak, a to sa stane už do konca tohto roka. Tiež sa bude dať kúpiť lístok alebo miestenka na vlak, ktorý už mal podľa plánovaného času odísť, ale v skutočnosti mešká a zo stanice ešte neodišiel. Meškanie vlaku sa bude zobrazovať už pred jeho odchodom z východzej stanice. S vernostným systémom ZSSK zatiaľ neuvažuje, skôr sa bude snažiť zjednodušiť život študentom pri ich preprave vlakom.
„Plánujeme aj rozšírenie gastroslužieb vrátane pilotného projektu automatov vo vlakoch, aby sa cestujúci mohli počas cesty pohodlne občerstviť,“ dodal Bahurinský. Tieto automaty sú pilotne nasadené na trati Banská Bystrica – Nová Baňa a bude sa vyhodnocovať ich efektívnosť. Tiež budú viac využívané služby mobil baru, kde si môžete u zamestnanca kúpiť drobné občerstvenie vrátane teplých a studených nápojov.
Ďalšie inovácie
- inovácia WiFi technológie vo vlakoch na najnovšie štandardy 5G sietí a WiFi 6 na zrýchlenie a skvalitnenie poskytovaných dátových služieb a s ohľadom na kyberbezpečnosť,
- inovácia informačných systémov vo vlakoch s cieľom obohatiť informovanosť a zábavu cestujúcich vo vlaku rôznymi službami a aplikáciami infotainmentu a entertainmentu,
- poskytovanie mobilných dátových služieb pre Wi-Fi zariadenia vo vlakoch,
- dodanie a montáž Wi-Fi zariadení do vybraných vozňov,
- príprava úplne nového webu a úplne novej mobilnej aplikácie pre pohodlnejší a intuitívnejší prístup k službám ZSSK,
- projekt čistenia diaľkových vlakov ešte počas jazdy, rozšírenie o ďalšie vlaky aj v regionálnej doprave,
- projekt automatov na občerstvenie vo vybraných ucelených elektrických jednotkách Panter regionálnej dopravy.
Finančná sila a stabilita
Štvrtým pilierom je zabezpečenie dlhodobej finančnej stability a udržateľnosti. Železničná spoločnosť sa zameriava na maximálne využitie finančných zdrojov z Európskej únie a dôkladnú prípravu na liberalizáciu trhu. „Musíme byť pripravení na konkurenciu a efektívne riadiť naše náklady,“ zdôraznil na tlačovej konferencii Peter Helexa.
Spoločnosť taktiež plánuje využívať operatívny leasing vozidiel a optimalizovať vlastníctvo a využívanie nehnuteľností. Takto zníži zbytočné náklady a zlepší hospodárske výsledky. „Zároveň sa sústredíme na zvyšovanie výnosov prostredníctvom efektívnej ponuky a úpravy cestovného, čo nám umožní dosiahnuť finančnú stabilitu aj v dlhodobom horizonte,“ dodáva Helexa.
Cesta k modernizácii Železničnej spoločnosti Slovensko
Merateľným plánom stanoveným do roku 2027 je zvýšiť počet prepravených cestujúcich až na 85 miliónov ročne, ďalej zlepšiť kvalitu služieb, modernizovať vozový park a dosiahnuť finančnú stabilitu.
Súčasné vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko kladie dôraz na ekologickú udržateľnosť a znižovanie emisií.
S úpravou ceny cestovného ZSSK zatiaľ nepočíta, v platnosti zostáva aj doprava zadarmo tak, ako je to v platnosti teraz.
Zdroje: vlastné, ZSSK
Prečítajte si tiež