Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje vo svojej stratégii modernizácie a zvyšovania bezpečnosti na železniciach. Najnovším krokom v tomto úsilí je vyhlásenie verejného obstarávania na inštaláciu Európskeho systému riadenia vlakov takzvaného systému ETCS (European Train Control System) do 20 elektrických jednotiek typu 660/661 Panter. Tento systém je považovaný za interoperabilný zabezpečovací systém a aktuálne je štandardom v rámci európskeho priestoru.
Elektrické jednotky Panter, ktoré sú už teraz známe svojou spoľahlivosťou a komfortom, môžu dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 160 km/h na tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú vybavené týmto systémom. Inštalácia ETCS umožní vyššiu bezpečnosť.
„Stratégia vedenia Železničnej spoločnosti Slovensko zahŕňa obnovu vozidlového parku, pričom nejde len o obstaranie nových železničných koľajových vozidiel, ale aj o zavádzanie dôležitých moderných technológií. Počas júna prebehla aktivácia Európskeho systému riadenia vlakov v 12 rušňoch radu 361. V tieto dni pokračujeme s vyhlásením verejného obstarávania na inštaláciu systému ETCS do moderných vlakových jednotiek radu 660/661 Panter s predpokladanou hodnotou 14,9 miliónov eur. Je to ďalší krok v modernizácii našej flotily, ktorý prispeje k zvýšeniu kvality a bezpečnosti cestovania na slovenských železniciach,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Výhody systému ETCS pre cestujúcich a železničnú dopravu
- Zvýšená bezpečnosť: ETCS minimalizuje riziko nehôd tým, že automaticky kontroluje maximálnu rýchlosť vlaku na základe podkladov statického profilu trati a na základe požiadaviek z prevádzky. To výrazne znižuje možnosť ľudských chýb.
- Interoperabilita: ETCS je štandardom pre cezhraničnú dopravu v Európe, čo umožňuje lepšiu integráciu s medzinárodnými železničnými sieťami.
Železničná spoločnosť Slovensko má európsky zabezpečovací systém (ETCS) nainštalovaný a prevádzkovaný doteraz v 72 rušňoch a jednotkách vrátane 10 prenajatých rušňov 383 Vectron. Aktuálne prebieha schvaľovanie ETCS na ďalších 9 kusoch rušňoch radu 361. Navyše všetky jednotky a rušne, ktoré ZSSK plánuje obstarať, budú mať ETCS nainštalovaný už ako súčasť dodávky.
Inštalácia ETCS do elektrických jednotiek Panter prebehne v súlade s plánom modernizácie vozového parku ZSSK. Proces zahŕňa komplexnú technickú prípravu, školenia pre rušňovodičov a postupné nasadzovanie modernizovaných jednotiek do prevádzky.
Oznámenie o vyhlásení verejného obstarania na inštaláciu ETCS do elektrických jednotiek typu Panter bolo odoslané na Úrad pre verejné obstarávanie 3. septembra 2024. Záujemcovia o účasť na verejnom obstarávaní môžu predkladať svoje ponuky v súlade s pravidlami stanovenými v dokumentácii k súťaži. Očakáva sa, že implementácia systému bude prebiehať v období rokov 2025 – 2026.
V súčasnosti je systém ETCS na Slovensku nainštalovaný na tratiach od Bratislavy-Rače až po Žilinu a medzi Žilinou a Čadcou. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú manažérom železničnej infraštruktúry, plánujú rozšíriť tento systém na hlavné prepravné trasy na Slovensku.