Ak ako firma patríte k rizikovým sektorom, alebo vodiči jazdia na vozidlách takmer permanentne, poistka môže zmierniť náklady. Ak však škodovosť neúmerne rastie, treba skúmať dôvody a prijať ďalšie kroky, aby poistka nevyšla draho.
Zvažujete ako firma, či uzavrieť aj havarijné poistenie alebo si vystačíte len s PZP? Šetriť na poistke sa nevypláca, najmä ak z pohľadu typu podnikania patrí firma k rizikovým sektorom, prípadne vodiči vo firme jazdia takmer nepretržite. „Hoci havarijné poistenie nie je pre firmu povinné, určite je na zváženie u tých firiem, ktoré vozidlá využívajú permanentne,“ hovorí na základe údajov spoločnosti Peter Kundlák, technický riaditeľ Business Lease Slovakia. Spoločnosť je komplexným poskytovateľom mobility a popredným hráčom na poli operatívneho lízingu. Ako dodáva, ak však škodovosť rastie, firma by mala skúmať aj dôvody.
Ako rizikový je váš biznis?
Ako ukazujú štatistiky Business Lease Slovakia, ktorá firmám prenajíma a spravuje viac ako štyritisíc vozidiel, najviac poistných udalostí na vozidlách hlásia na Slovensku spoločnosti zaoberajúce sa obchodom – ide najmä o distribučné firmy (potraviny, nápoje, spotrebný tovar) a druhou veľkou skupinou sú farmaceutické firmy. „Jedným z dôvodov však je, že v týchto firmách jazdia vodiči takmer permanentne,“ vysvetľuje Peter Kundlák.
Z dostupných údajov pre celý trh je zrejmé, že najčastejšie škody sa stávajú mladým a neskúseným vodičom, ktorí sú držiteľmi vodičského oprávnenia menej ako 5 rokov a najviac škôd vzniká vo väčších mestách, čo však vyplýva z hustoty premávky. Dôležitým faktorom pri rozhodovaní o havarijnej poistke je tak nesporne aj geografická oblasť podnikania. „V počte nehôd vedie Bratislavský kraj. Súvisí to so zhustenou premávkou, ale aj problémom s parkovaním. Okrem nedostatku parkovacích miest ide o poddimenzované veľkosti parkovacích boxov v podzemných garážach a parkoviskách,“ vysvetľuje. Poškodenia vozidla pri parkovaní predstavujú podľa údajov Business Lease viac ako polovicu vzniknutých škôd na vozidlách. Geografické hľadisko je však dôležité zohľadniť pri výbere aj z hľadiska problému napríklad krádeže áut, vandalizmu, či rizika prírodných katastrof.
Sledujte vývoj škodovosti
Typ podnikania, ani riziko nehodovosti vozidlového parku firiem pritom vplyv na výšku ceny poistky v poisťovniach zatiaľ nemá, no ako pripomína Kundlák, aj poisťovne sledujú prípadnú zvýšenú škodovosť. Tá vyjadruje pomer medzi poistným plnením a platením poistného.
„Práve škodovosť by si firma mala priebežne sledovať, pretože od nej závisí nielen koľko vynaloží na opravu vozidiel, výmenu pneumatík, v prípade nešetrnej jazdy aj na rast nákladov na pohonné hmoty. No v hre sú aj náklady na prípadnú práceneschopnosť zamestnanca z dôvodu nehody, prestoje, imidž spoločnosti a v neposlednom rade vývoj výšky poistného,“ upozorňuje. Firmy dnes podľa údajov Business Lease vynakladajú na riešenie poistných udalostí počas napríklad štvorročného operatívneho lízingu áut až šestinu všetkých nákladov na vozidlo. Stále totiž málo zaostrujú práve na frekvenčné škody, teda veľa malých nehôd, a nešetrnú jazdu. „S firmami, ktoré využívajú operatívny lízing, napríklad aktívne riešime aj dôvody prípadnej zvýšenej škodovosti ich vodičov,“ podotýka.
Nepreplácajte, ale riešte
Priemerná výška škodovosti dnes dosahuje na celom trhu takmer 70 %. Ak firma presiahne túto hranicu a štruktúra nehôd sa zakladá na frekvenčných škodách, pre poisťovňu je to signál, že situácia so škodami nevyplýva iba z väčších, náhodných a málo častých škôd. Výsledkom je obvykle zvýšenie poistného, lebo existuje predpoklad, že sa situácia nezlepší. „Firma by tak mala sledovať typy škôd a viesť štatistiky vodičov, ktorí viedli vozidlo v čase škody. Vtedy je možné ľahšie identifikovať príčiny vyššej škodovosti a je možné prijať náležité opatrenia,“ radí.
Pomáhajú podľa neho školenie či kurzy. Veľa vodičov napríklad stále nevie, ako si správne nastaviť sedadlo či volant pri šoférovaní. Niektorí dokonca podceňujú využívanie bezpečnostných pásov vo vozidle, dokonca mnohí nevedia včas vozidlo zabrzdiť. „Tam odporúčame školenia defenzívnej bezpečnej jazdy. Možnosťou je aj praktický tréning, ako jazdiť bezpečnejšie a šetrnejšie aj s ohľadom na spotrebu pohonných látok,“ vysvetľuje. V Európe sú napríklad tieto typy tréningov pre zamestnancov – vodičov už povinné. Okrem kurzov sa pritom osvedčuje aj iný spôsob. Mnohé firmy už zapracovali do interných smerníc, že náklady spojené s poškodeniami vozidiel zavinených nedbanlivosťou zosobňujú vodičom a sťahujú im ich z miezd. „Toto riešenie nemusí byť vo firme populárne, ale je účinným liekom na zvýšenú škodovosť,“ podotýka. Podobne sa osvedčuje vybaviť vozidlá parkovacím asistentom, či senzormi alebo kamerou, ako aj zabezpečiť vozidlá aj proti krádeži.
10 TIPOV PRE BEZPEČNÚ JAZDU
- Bezpečnostný pás používajte nielen vy, ale aj všetci spolucestujúci.
- Chráňte si hlavu a krk správnym nastavením sedadla a opierky.
- Dodržujte bezpečnú vzdialenosť.
- Dodržujte povolenú rýchlosť a zvýšte opatrnosť v blízkosti škôl a v sychravom počasí.
- Koncentrujte sa. Moment nepozornosti vás môže stáť život.
- Robte si prestávky. V prípade pocitov únavy zastavte. Na dlhých cestách zastavte každé dve hodiny aspoň na 15 minútovú prestávku.
- Neposielajte sms a netelefonujte. Ak potrebujete telefonovať, použite hands-free zariadenie.
- Nepite alkoholické nápoje pred alebo počas jazdy.
- Predvídajte a pozorujte.
- Robte pravidelnú kontrolu Vášho vozidla – olej, voda, pneumatiky a svetlá. V sychravom počasí dbajte na dostatočné osvetlenie vášho vozidla. Buďte na ceste viditeľní.