Spoločnosť Visa radí, ako nakupovať online bezpečne
Vniesť vonkajší svet do pohodlia svojho domova je dnes jednoduchšie, než kedykoľvek predtým. Z vlastnej pohovky môžete streamovať filmy, urobiť týždenný nákup potravín alebo si objednať jedlo z reštaurácie priamo na stôl. Všetko len pár klikmi.
Fakty hovoria za všetko. Podľa správy JP Morgan o globálnych platbách z roku 2019 sa predpokladá, že britský online retail sektor vzrastie v nasledujúcich troch rokoch o deväť percent ročne. Francúzsko a Nemecko sú druhým a tretím najväčším trhom online obchodu. Dokopy predstavujú tretinu všetkých aktivít online obchodu v Európe. Aj keď sa rast môže meniť, online obchod je jednoznačne populárny.
Keďže za čoraz viac tovaru a služieb platíte online, potrebujete mať istotu, že to robíte bezpečne. Spoločnosť Visa a banky sa neustále usilujú o bezpečnosť vašich platieb, a to pomocou niekoľkých vrstiev zabezpečenia, s cieľom zabrániť podvodom, ochrániť vaše údaje a pomôcť vám získať peniaze späť v prípade, ak niekto použije vašu kartu bez vášho súhlasu.
Je však niekoľko vecí, ktoré môžete urobiť aj vy, aby bol váš online nákup čo najbezpečnejší:
- Použite bezpečný, rýchly a jednoduchý spôsob identifikácie. Na základe novej európskej regulácie začnú banky požadovať vyšší stupeň identifikácie, keď platíte online – v snahe potvrdiť, že platba pochádza od vás, a nie od podvodníka. Pokiaľ je to možné, nastavte si na telefónoch a vo svojich bankových aplikáciách metódy identifikácie, ako sú odtlačky prstov alebo rozpoznávanie tváre. Takto získate rýchly, ľahký a bezpečný spôsob platby online.
- Hľadajte „s“. Pri platení online skontrolujte webovú adresu a uistite sa, že začína reťazcom „https://“. Písmeno „s“ znamená zabezpečené pripojenie.
- Buďte ostražití. Aktivácia upozornení o transakciách znamená, že budete informovaní vždy, keď bol váš účet použitý na nákup. Ak zbadáte nezvyčajné platby, o ktorých si myslíte, že ste ich neuskutočnili, oznámte to svojej banke – spoločnosť Visa uplatňuje politiku „nulovej zodpovednosti“, ktorá vám môže pomôcť získať peniaze späť v prípade, že niekto iný zneužil vašu kartu bez oprávnenia.
- Zoznámte sa s „chargebackom“. Je to spôsob, pomocou ktorého môže vaša banka získať späť vaše peniaze od banky poskytovateľa tovaru alebo služby, za ktoré ste zaplatili prostredníctvom debetnej alebo kreditnej karty Visa, ale neboli vám dodané. A to aj v prípade, že tento predajca prestal podnikať. Napríklad, ak bol let, ktorý ste uhradili kartou Visa zrušený z dôvodu, že letecká spoločnosť vyhlásila bankrot alebo ak ste si objednali tričko, a to vám bolo doručené o tri veľkosti menšie a obchod ho nechce prijať späť. Ak ste nepochodili u predajcu a cestovná kancelária alebo poisťovňa vašu škodu nepokrýva, môžete skúsiť zavolať do svojej banky a požiadať o „chargeback“. Na „chargeback“ síce nemáte právo priamo zo zákona, je však dobré vedieť, že máte túto možnosť k dispozícii a spoločnosť Visa požaduje od každej banky spravodlivé posúdenie každej pohľadávky.
- Dajte si pozor na ,,phishingové“ podvody. Dávajte pozor na nevyžiadané a podozrivé e-maily alebo telefónne hovory. Môžu sa cez ne pokúsiť ukradnúť vaše osobné údaje, ako je číslo účtu, používateľské meno a heslo. Ak máte pochybnosti, neklikajte na žiadne odkazy ani nesťahujte žiadne súbory.
- Plaťte bezpečne a jednoducho pomocou tokenizácie a na jedno kliknutie. Keď načítate kartu do svojho telefónu alebo do niektorých aplikácií obchodníkov, údaje karty sa často nahradia digitálnym „tokenom“ – čo znamená, že údaje o karte nie sú uložené, a preto sú ešte bezpečnejšie. V niektorých obchodoch môžete použiť možnosť platby na jedno kliknutie. Tento spôsob si musíte len nastaviť, potvrdiť, že ste oprávneným držiteľom karty a následne môžete nerušene nakupovať online bez toho, aby ste museli opakovane vkladať podrobnosti o svojej karte.
- Aktualizujte systémový a aplikačný softvér. Do svojho počítača, tabletu alebo telefónu si nainštalujte najnovší softvér. Technologické spoločnosti pracujú na tom, aby vás chránili. Aktualizáciou softvéru im k tomu dopomáhate.
Pamätajte si, ak sa domnievate, že došlo k podvodu, zavolajte do svojej banky a vysvetlite im situáciu – často vám môžu pomôcť získať peniaze späť.