Pod otvorený list, ktorý iniciovalo Slovensko.Digital, sa doteraz podpísali kľúčové subjekty, ktoré dlhodobo pôsobia na trhu ekonomických a účtovných softvérov a zároveň ďalšie dve odborné združenia
Občianske združenie Slovensko.Digital posiela otvorený list adresovaný ÚPVII a viacerým štátnym úradom (Finančná správa, Sociálna poisťovňa, zdravotné poisťovne a Štatistický úrad), v ktorom žiadajú o sprístupnenie štátnych IT systémov pre verejnosť aj prostredníctvom technických aplikačných rozhraní (tzv. Open API/Otvorené API).
Otvorili by sa tak možnosti pre vývoj aplikácií, ktoré by právnickým osobám, ale aj fyzickým osobám uľahčili komunikáciu so štátom a tak v konečnom dôsledku prispievajú k jednoduchšiemu a rýchlejšiemu plneniu povinností subjektov voči verejnej správe.
Otvorené API by mohlo zásadne uľahčiť život napríklad živnostníkom, účtovníkom a v princípe každému, kto musí intenzívne komunikovať s finančnou správou, sociálnou poisťovňou, zdravotnými poisťovňami či štatistickým úradom. “Predstavte si svet, kde napr. cez priamo ekonomický softvér alebo inú aplikáciu budete vedieť vybaviť to, čo dnes potrebujete riešiť na úradoch a štátnych portáloch. Vyberiete si na trhu aplikáciu, ktorá to vie urobiť najlepšie, možno aj automaticky, a tú použijete.” hovorí Ján Suchal zo Slovensko.Digital.
Konkrétnym príkladom, kedy by otvorenie štátneho IT mohlo výrazne odbremeniť byrokratickú záťaž, je komunikácia účtovných firiem či účtovných oddelení s Finančnou správou SR. Dnes napríklad musia účtovníci na portál finančnej správy každý mesiac ručne nahrávať výkazy DPH a ďalšie iné formuláre. Ak by finančná správa sprístupnila svoj systém vo forme OpenAPI, výrobcovia účtovných softvérov by ich mohli upraviť tak, aby sa výkazy dali odosielať automaticky priamo z prostredia účtovných softvérov.
“Výrazne by sa tak zvýšil používateľský komfort. Odpadla by potreba prepínania sa používateľa z jednej aplikácie do druhej, nie je potreba opakovaného prihlasovania, znížila by sa chybovosť a v neposlednom rade by firmy ušetrili výraznú časť času a prostriedkov, ktoré dnes musia venovať týmto byrokratickým povinnostiam,” dodáva Peter Kulich zo Slovensko.Digital..
Odborníci zo Slovensko.Digital vo svojom liste pripomínajú. že kľúčom k lepším službám, aj štátnym, je existencia konkurencie. Aby takáto konkurencia vznikla, je potrebné, aby sa štátne IT systémy otvorili vonkajšiemu svetu.
Nezávislé služby potom môžu vytvárať komerčné firmy, nadšenci, študenti alebo hocikto iný. “Prečo by sme elektronický občiansky preukaz nemohli používať aj ako kartu do práce, do autobusu, vlaku alebo do knižnice? Alebo prečo by sme nemohli podávať daňové priznanie cez aplikáciu, ktorá sama na základe nášho povolenia zozbiera dáta, predpripraví priznanie a následne ho odovzdá za nás?” pýtajú sa odborníci vo svojom liste. Aktivisti pripomínajú, že aktuálne existuje aj možnosť prefinancovania takýchto aktivít v rámci vyhlásenej dopytovej výzvy Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. To znamená, že orgány verejnej moci majú možnosť získať finančné prostriedky a otvoriť svoje IT riešenia. “Nemusí ísť o závratné investície, väčšina potrebnej infraštruktúry na strane štátu už dnes existuje, stačí ju začať používať.” uzavrel Suchal.
Slovensko.Digital spolu s ďalšími signatármi otvoreného listu sú pritom pripravení ponúknuť svoje odborné kapacity a znalosti v téme otvorených API. “Slovensko.Digital je v téme otvorených API aktívne a aktuálne pripravuje viacero dokumentov, ktorých cieľom je najmä orgánom verejnej moci priblížiť problematiku otvorených API, poskytnúť architektonické a implementačné návody a odporúčania a pod,” dodáva Kulich.
Zoznam signatárov
CRYSTAL CONSULTING, s.r.o.
“Otvorené aplikačné rozhrania na informačné systémy verejnej správy umožnia vytváranie množstva aplikácií, ktoré si trh žiada a verejná správa nie je schopná zrealizovať. Ak vznikne dosť veľa zaujímavých aplikácií, zvýši sa záujem občanov o elektronické občianske preukazy. Následne začnú aktívnejšie využívať aj elektronické služby štátu. Vznikne tlak na kvalitu služieb štátu a kruh sa uzavrie. Rovnako tak začnú vznikať cenovo efektívnejšie a používateľsky priateľskejšie elektronické služby, pretože tlak trhu je neúprosný. Nové služby budú dynamickejšie reagovať na reálne potreby občanov a životný cyklus ich vzniku sa prudko skráti.”
EEA, s.r.o.
“Spoločnosť EEA s.r.o. podporuje Otvorený list Slovensko.Digital_Za otvorené API z viacerých dôvodov.
Otvorenosť považujeme za jednu z kľúčových vlastností IKT systémov a otvorené API je podla nás optimálne riešenie integrácie systémov tretích strán so štátom.
Infraštruktúra zabezpečujúca otvorené API má v mnohých prípadoch potenciál využitia aj pre samotnú G2G integráciu.
Evidujeme rastúci záujem zo strany našich zákazníkov o priamu integráciu svojich procesov a dát s procesmi a systémami štátu a tretích subjektov pracujúcich s otvorenými údajmi a existujúcimi otvorenými API.
Očakávame výrazné zefektívnenie procesov a služieb v priamej a nepriamej komunikácii prepojených systémov využívajúcich budúce otvorené API.
Zavádzanie otvorenych API považujeme za koncepčný krok s pozitívnym dopadom na mnohé oblasti.”
ESET, spol. s r.o.
“Sprístupňovanie aplikačných rozhraní ako Open API patrí medzi iniciatívy, ktoré skvalitňujú a zefektívňujú služby pre občanov a súčasne zvyšujú transparentnosť verejnej správy. ESET plne podporuje možnosť využitia služieb e-governmentu pomocou Open API a žiada o aktívne riešenie tejto témy.”
Everlution s.r.o.
“Ako spoločnosť spolupracujúca na rôznych projektoch v UK si uvedomujeme dôležitosť otvorených štátnych API, takzvaných „open government data“. Open data motivujú spoločnosti a šikovných jednotlivcov skĺbiť svoje technologické vedomosti, kreatívne nápady a finančné možnosti na vytvorenie nových aplikácií, prinášajúcich benefit a zvýšený komfort konečnému používateľovi, občanovi štátu. Toto sa deje súbežne vďaka zdravej konkurencii a v rozmeroch ďaleko presahujúcom možnosti štátu. Spoločne si tak vybudujeme Slovensko, na ktoré budeme hrdí.”