Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Na nastávajúcej schôdzi NR SR prichádza do druhého čítanie návrh Zákona o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov („Zákon o ITVS“), ktorý pripravil Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.

Tento zákon považuje občianske združenie Slovensko.Digital za najdôležitejšiu udalosť týkajúcu sa legislatívy informatizácie verejnej správy v aktuálnom volebnom období. Zákon stanovuje rámec, podľa ktorého má verejná správa budovať, prevádzkovať a riadiť „svoje“ informačné technológie. O zložitosti problematiky svedčí aj skutočnosť, že zákon bol pripravovaný už od roku 2015.

Jedným z dlhodobých problémov informatizácie verejnej správy je prílišná technická aj vedomostná závislosť na externých dodávateľoch. To spôsobuje predraženie dodávaných riešení, obmedzenie trhu (tzv. vendor-lock-in) a tým aj zníženú kvalitu dodávaných riešení, na čo upozorňuje aj dôvodová správa k zákonu. Za najdôležitejšie opatrenia na zlepšenie tejto situácie považujú odborníci zo Slovensko.Digital fakt, že na objednávku vytváraný softvér by podľa zákona mal mať otvorený zdrojový kód podľa licencie EUPL a orgán verejnej správy má byť výhradným vlastníkom všetkých informácií zhromaždenými počas IT projektov a prevádzky informačných technológií. Veľké IT projekty tiež musia byť povinne dodávané postupne, rozdelené na menšie samostatne prevádzkovateľné časti.

“Informatizácia verejnej správy stojí daňových poplatníkov stovky miliónov Eur ročne. No úrady sa stále nevedia vymaniť z nevýhodnej pozície voči dodávateľským IT firmám. Dnes štát tento problém priznáva a po prvýkrát pripravil riešenie v zákone. Tým je najmä pre dodávateľov povinnosť vytvárať otvorený zdrojový kód, teda taký, ktorý bude zverejnený a je možné ho ďalej prepoužiť či už v rámci verejnej správy alebo aj inde. Takisto úrad bude vlastniť všetky informácie ktoré sa zhromaždia počas budovania alebo prevádzky IT systému a sám sa bude rozhodovať ako majú byť využité. Takéto pravidlá, ak budú správne použité, môžu podstatne zlepšiť pozíciu úradov vo vzťahu k dodávateľom,” hodnotí Ľubor Illek zo Slovensko.Digital.

Veľká časť zákona sa týka centralizácie riadenia eGovernmentu, kde riadiacu rolu hrá Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu. Návrh zákona rieši aj množstvo ďalších oblastí, napríklad detailné pravidlá pre bezpečnosť informačných technológií verejnej správy. Úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu dáva silné právomoci, napr. možnosť vydávať výkladové stanoviská, dokonca udeľovať iným orgánom VS výnimky z povinností podľa tohto zákona. V rámci verejnej správy SR ide o unikátny prístup, najmä zložitosťou riadených procesov a detailnosťou pravidiel, čo zároveň predstavuje najväčšiu výzvu pre zavedenie zákona do praxe. “Úrad pre informatizáciu dostáva týmto zákonom do rúk mimoriadne silný nástroj a budeme pozorne sledovať ako ho v praxi využije,” hodnotí Illek.

“Doteraz bol dostatočný priestor na odbornú diskusiu. Veríme preto, že v Národnej rade neprídu žiadne zmeny na poslednú chvíľu, ktoré nie sú odborne prediskutované. Tie by mohli byť výsledkom logistického tlaku tých subjektov, ktorým takéto zmeny k lepšiemu nevyhovujú,” dodáva Illek.

 

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.