Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Hravé a zábavné kačičky sa stretnú v múzeu hračiek v Modrom Kameni

22. Medzinárodný zraz slovenského Citroën 2CV klubu sa bude konať v prvý septembrový víkend v okrese Veľký Krtíš. Hlavným miestom, kde sa môžu záujemci stretnúť s kolónou týchto veselých a hravých áut bude okolie hradu Modrý Kameň, ktorý sa stane na krátky čas „domovskou stanicou“ tohto ikonického modelu.  Stretnutie na nádvorí hradu bude do určitej miery symbolické, pretože hrad je miestom stálej expozície  Slovenského národného múzea – Múzea bábkarských kultúr a hračiek, hrad Modrý Kameň. A keďže  Citroën 2CV je výrazný model – nie len vďaka svojej koncepcii a jednoduchým technickým riešeniam, ale aj vďaka hravosti a radosti, ktorú šíri všade tam, kde sa objaví. Pri prejazde po slovenských cestách sa za pestrofarebnou  kolónou kačíc otáčajú hlavne rodiny s deťmi, autá sa totiž pri jazde zábavne nakláňajú a sem-tam zatrúbia. Pozdravujú tak hlavne deti a ich rodičov, ale aj ostatných, ktorí poznajú tieto autá z francúzskych komédií a tešia sa zo stretnutia s nimi.

Aj preto bude stretnutie kačičiek výbornou príležitosťou na symbolické obohatenie expozície Múzea hračiek aj o modely autíčiek s dvojitým šípom na kapote. Ikonické modely z produkcie francúzskej značky si iste nájdu svojich malých obdivovateľov pri návšteve múzea, či už to budú miniatúry tých starších modelov – 2CV, Mehari, DS, HY, .. alebo niektoré modely z aktuálnej ponuky značky – Citroën C4, C3 Aircross, C3, C5 Aircross,…

CITROËN 2CV

Existuje len málo áut, ktoré dosiahli takú popularitu, ako slávne „kačice“, ako  sa familiárne Citroënom 2CV zvykne hovoriť.  Francúzi ich prototypy počas druhej svetovej vojny takmer zázračne uchránili pred Nemcami a po nej vďaka nim dokázali v najťažšom období motorizovať krajinu. A tieto univerzálne lacné auta, vyrobené tak, aby vydržali veľa,  neprežili napokon len dekádu alebo dve, ale s minimálnymi zmenami sa napokon vyrábali vyše 40 rokov, pričom posledné zišli z výrobných pásov  až v roku 1990. A sú tu s nami až dodnes. Ich produkciu nezastavili ekonomické turbulencie, nepadli za obeť politickým zmenám a nezastaví ich ani súčasná koronakríza. Tá opäť nič nezmenila na tom, že už počas najbližšieho víkendu sa uskutoční 22. Medzinárodný zraz Citroën 2CV klubu Slovakia – a bude prístupný aj širokej verejnosti.

Slávne kačice a ich hrdých majiteľov aj v dobových kostýmoch, rovnako ako aj niektoré ďalšie historické autá, ktoré boli míľnikmi už vo vyše storočnej histórii tejto francúzskej automobilovej značky si budete môcť pozrieť už počas najbližšej soboty 4.septembra 2021 na Hrade Modrý Kameň a počas víkendu aj na cestách v okrese Veľký Krtíš.

Citroën 2CV je naozaj výnimočný automobil, ktorý sa nezmazateľne zapísal do automobilovej histórie. Vedeli ste napríklad, že :

·         medzi rokmi 1948 až 1990 sa ich vyrobilo približne 3,8 milióna a vyrábali sa v deviatich krajinách, vrátane bývalej Juhoslávie a Iránu ? Vo všetkých karosárskych verziách a odvodeninách sa ich vyrobilo dokonca vyše 7 miliónov.

·         jednou z požiadaviek pri jeho navrhovaní bolo, aby s ním farmári mohli odviezť aspoň 50 kg  nákladu rýchlosťou do 50 km/h a bolo schopné jazdiť aj po nespevných a nekvalitných poľných cestách – a na nich sa nesmeli rozbiť vajíčka, uložené v košíku ?

·         celohliníkový dvojvalec s rozvodom OHV mal objem len375 kubických centimetrov a umožnil spaľovať aj nekvalitný benzín ? Výkon dvojvalca bol 9 koní (6,6 kW) priblizne pri 3500 otáčkach

·         auto si počas prvých rokov získalo takú obľubu, že čakacie doby naň sa postupne vyšplhali až na 6 rokov ?

·         k najcennejším a v súčasnosti k najdrahším verziám patrí dvojmotorový 2CV 4×4 s označením Sahara (vyrábaný medzi rokmi 1958 až 1966), z ktorého vzniklo iba 694 kusov ?

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.