Prichádza teplejšie obdobie roka a viacerí premýšľajú nad tým ako opäť začať naplno cestovať. Pri návšteve vzdialenejší destinácií sú v obľube hlavne letenky.
Aj v našej redakcii už teraz často cestujeme na rôzne reportáže a kupujeme si letenky. Určite viacero z vás dnes už vie, že nakupovať ich na priamo vás vyjde dosť veľa, resp. dá sa veľa ušetriť ak na to použijete špecializovanú firmu. My často používame službu so sympatickým názvom Kiwi.com, ktorá má navyše sídlo v susednej Českej republike. Je to firma s dlhou tradíciou a dnes je to už spoločnosť, ktorá ponúka kompletné služby pri cestovaní – nemusia to byť len letenky, pokojne sú to aj lístky na vlak, autobus ale cez nich si vybavíte prenocovanie či prenájom auta. Funguje to cez web ale aj ako mobilná aplikácia.
Stiahnite si aplikáciu z:
Kiwi.com oslavuje 10 rokov na trhu a my sme chceli vedieť viac ako to funguje. Preto sme zástupcov firmy oslovili s našimi otázkami.
TI: Ako je vlastne možné, že cez služby ako je Kiwi.com sa dajú zakúpiť letenky oveľa lacnejšie ako pri nákupe priamo od leteckej spoločnosti?
Kiwi: Kiwi.com svojím zákazníkom ponúka automatizované vyhľadávanie, ktoré môžu vytvoriť výhodné kombinácie dátumov odletov, destinácií alebo dĺžky pobytu. To môže ovplyvniť konečnú cenu letenky o desiatky percent. Vyvinuli sme jedinečný algoritmus, ktorý je založený na virtuálnom spájaní letov a vytváraní jedinečných itinerárov šitých na mieru zákazníka. Tieto trasy zahŕňajú ponuky nízkonákladových a tradičných dopravcov a vytvárajú kombinácie, ktoré nie sú možné pri kúpe letenky priamo od samotného dopravcu. Cestujúci tak majú možnosť nájsť najlepšie ponuky na trhu. Kiwi.com preto vyhľadáva a kombinuje trasy a ceny v rámci jedného itinerára, čo iní poskytovatelia podobných služieb nemôžu.
Automatické vyhľadávanie kombinuje ponuky viac ako 800 leteckých a pozemných dopravcov. Cestujúci môžu tiež kombinovať rôzne triedy letu (prvá trieda, biznis trieda, prémiová ekonomická trieda a ekonomická trieda) v rámci jedného itinerára. Ak cestujúci plánujú navštíviť viacero destinácií (dve alebo viac spojení), môžu využiť aj aplikáciu Nomad, ktorá dokáže naplánovať nákladovo najefektívnejší itinerár tým, že zosúladí destinácie zákazníkov v itinerári do optimálnej konfigurácie. Kiwi.com ponúka zákazníkom aj výhodné ponuky vo forme “good deals”. Táto služba vyhľadáva najlepšie ceny leteniek vzhľadom na najbližšie letisko. Na vyhľadávanie týchto letov používa Kiwi.com automatizovaný systém, ktorý denne prehľadá viac ako 2 miliardy cien. Využíva existujúce ponuky leteckých spoločností a portálu Kiwi.com, skryté lety a ďalšie cestovné hacky, aby našla ceny, ktoré sú často výrazne lepšie ako štandardné.
TI: Na Kiwi.com to funguje tak, že sa zobrazí úvodná cena a potom existujú ďalšie doplnkové služby ako je poistenie pri zrušení letu z dôvodu choroby COVID-19, prednostné vybavenie pri podpore a pod. Ktoré z týchto služieb sa najčastejšie objednávajú a prečo?
Kiwi: Najobľúbenejšou doplnkovou službou pre našich zákazníkov je batožina navyše, vrátane odbavenej batožiny alebo príručnej batožiny, a tak je to aj v celom odvetví leteckej dopravy. V posledných desiatich rokoch sme zaviedli aj ďalšiu doplnkovú službu v podobe výberu sedadiel dopredu, ktorá sa stala ďalšou veľmi obľúbenou voľbou medzi našimi zákazníkmi.
Práve zakúpenie preferovaného sedadla vopred je cenenou službou pre tých, ktorí si chcú vybrať sedadlo podľa svojich preferencií. Nasledujú aj ďalšie doplnkové služby, ktorých popularita počas pandémie vzrástla. Patrí medzi ne poistenie a služba Fare Types, ktorá ponúka zákazníkom možnosť vybrať si z troch rôznych úrovní cestovných lístkov alebo leteniek (Saver, Standard, Flexi), ktoré umožňujú cestujúcim získať ďalšie služby starostlivosti o zákazníkov alebo jednoduchšie zmeniť či zrušiť rezerváciu cestovného lístka.
TI: Okrem leteniek, resp. dopravy Kiwi.com ponúka aj možnosti prenájmu auta, resp. objednania hotela. Ako a využívajú tieto služby?
Kiwi: Zákazníci Kiwi.com si môžu rezervovať ubytovanie prostredníctvom nášho partnera Booking.com alebo si prenajať auto cez Rentalcars.com. Tieto partnerské služby dopĺňajú našu hlavnú činnosť, ktorou je preprava zákazníkov z bodu A do bodu B spôsobom, ktorý im najviac vyhovuje. S celkovým nárastom počtu rezervácií zaznamenávame aj rastúci záujem o tieto služby.
TI: Často sa dajú kúpiť lacnejšie letenky tak, že okrem finálnej destinácie si ešte objednáte nasledovné letenky, ktoré ale nemusíte využiť. Ako sa dajú vyhľadávať takéto možnosti a čo to pre vás znamená?
Kiwi: Spôsob cestovania, ktorý opisujete, sa nazýva Hidden Cities a zákazníci vďaka nemu môžu ušetriť veľa peňazí. Náš vyhľadávač vám neumožňuje špeciálne vyhľadávať tieto typy trás, ale algoritmus ich dokáže nájsť a následne ponúknuť zákazníkom spolu s ďalšími kombináciami bežne dostupných letov. Tento typ itinerára sa cestujúcim zobrazí s označením Travel hack, aby ho zákazníci vedeli identifikovať. Cestujúci, ktorí sa rozhodnú zakúpiť si letenku na takýto konkrétny plán cesty, však musia počítať aj s tým, že si so sebou môžu vziať len príručnú batožinu, ktorú si môžu sami v čase medzipristátia vyložiť z lietadla. Ak by mali odbavenú batožinu, tá by mohla byť doručená do mesta, ktoré máte na letenke uvedené ako posledné.
Tvorba cien leteniek je veľmi zložitý proces ovplyvnený konkurenčnými tlakmi, pričom cena letenky sa zvyčajne zvyšuje s rastúcim dopytom cestujúcich po danej trase. Napríklad let z New Yorku do Paríža môže byť pomerne drahý, ale napríklad let z New Yorku do Amsterdamu s medzipristátím v Paríži môže stáť podstatne menej. Takže cestujúci, ktorí sa rozhodnú pre tento let s medzipristátím, kde aj vystúpia, zaplatia za cestu menej.
Tento spôsob cestovania je určený najmä pre tých, ktorí chcú na svojich cestách viac ušetriť, nevadí im využiť medzeru v nastavení cien leteniek a vystačia si len s príručnou batožinou.
TI: Prečo je vlastne názvov spoločnosti Kiwi.com?
Kiwi: Keďže naša spoločnosť pôsobí na globálnej úrovni, názov spoločnosti musel fungovať rovnako pre všetkých bez ohľadu na pôvod alebo jazyk. Samotné slovo kiwi je krátke, ľahko zapamätateľné a existuje len veľmi málo iných slov, ktoré majú rovnakú výslovnosť, pravopis a význam vo všetkých jazykoch – kiwi je jedným z nich nielen v anglicky hovoriacich krajinách, ale aj vo zvyšku sveta. Vďaka tomu je názov našej spoločnosti ľahko zapamätateľný a rozpoznateľný vo všetkých jazykoch, zatiaľ čo slovo kiwi vyvoláva takmer výlučne len pozitívne konotácie spojené s ovocím, roztomilým vtáčikom, a v angličtine sa spája aj s ľuďmi z Nového Zélandu.
TI: Spoločností, ktoré ponúkajú podobné služby ako Kiwi.com je viacero. V čom je vaša výhoda, resp. na čo by sme si mali dávať pozor pri objednaní letu cez všeobecný vyhľadávač Skyscanner.net?
Kiwi: Skyscanner funguje ako metavyhľadávač, ktorý svojich používateľov vždy presmeruje na inú webovú stránku na dokončenie rezervácie, zatiaľ čo Kiwi.com je kompletná rezervačná platforma vrátane vyhľadávania, predaja leteniek a rezervácie a ponúka ďalšie služby zákazníckej podpory od prvého momentu rezervácie.
Spoločnosť Kiwi.com ako prvá zaviedla algoritmus virtuálneho prepojenia, ktorý dokáže prepojiť ponuky dopravcov, ktorí medzi sebou bežne nespolupracujú, t. j. nemajú medzi sebou žiadne dohody ani iný druh obchodnej spolupráce. Tento algoritmus naďalej aktívne rozvíjame, čo nám umožňuje ponúkať zákazníkom 95 % všetkých leteckých spoločností na trhu na celom svete, ako aj vytvárať jedinečné letecké trasy. Tie umožňujú cestujúcim cestovať z akéhokoľvek bodu A do bodu B bez ohľadu na destináciu. Kiwi.com dokáže nájsť trasy, ktoré iné vyhľadávače nedokážu.
Okrem toho Kiwi.com ponúka aj ďalšie cestovné funkcie vrátane pokročilejších vyhľadávacích filtrov, ktoré umožňujú zákazníkovi vybrať si čas odletu, počet prestupov alebo typ dopravy (lietadlo, autobus alebo vlak). Tieto cestovné pomôcky zahŕňajú aj službu Nomad, ktorá dokáže skombinovať transfery v rámci viacerých miest v itinerári, a to vždy za najlepšiu cenu.
Za TOUCHIT sa rozprával Ondrej Macko