Kiwi.com čoskoro oslávi 10. výročie od svojho vzniku, teda od okamihu, kedy predstavilo koncept virtuálneho prepojovania letov, a zaistilo si tak unikátnu pozíciu v cestovnom priemysle.
Inovácia, ktorú Kiwi.com prinieslo, zásadne zmenila cestovateľské možnosti, vďaka ktorým si ľudia môžu vybrať vlastný cestovný itinerár s najlepšou možnou trasou a cenou bez ohľadu na to,
s akou aerolíniou letia alebo či kombinujú tradičných či nízkonákladových dopravcov. Algoritmus Kiwi.com, ktorý za touto inováciou stojí, dnes vyhľadáva milióny leteckých možností v reálnom čase bez toho, aby sa obmedzoval na partnerské dohody aerolínií či typ dopravcu.
Počas uplynulých 10 rokov Kiwi.com predalo viac než 50 miliónov sedadiel, vytvorilo 10 miliónov virtuálne prepojených letov a jeho zákazníci nalietali 30 miliárd kilometrov. Viac než 1,2 milióna pasažierov letelo cez Barcelonu, najnavštevovanejšie letisko zákazníkov Kiwi.com. Obľúbené Thajsko navštívilo viac než 90 tisíc turistov, avšak absolútny rekord drží neznámy pasažier, ktorý cestoval
s 36 kuframi.
„Prepojili sme doposiaľ neprepojené letiská a mestá, umožnili sme mnohým pasažierom lietať na doposiaľ nemožných či nedostupných trasách a v neposlednom rade im ušetrili mnoho peňazí. Viac než 10 miliónov ľudí si vďaka našej technológii vytvorilo unikátny itinerár, ktorý nebol a doposiaľ nie je schopný ponúknuť nikto iný,“ rekapituluje 10 rokov Oliver Dlouhý, spoluzakladateľ a riaditeľ Kiwi.com.
„Na začiatku neboli žiadne pravidlá, len jeden veľký punk s veľkou dávkou slobody. Ráno sme dostali nápad a o polnoci sa už na ňom pracovalo. Mali sme samozrejme aj veľkú dávku šťastia a ako sa hovorí – the harder you work, the luckier you get. Lenže nie vždy intuícia zafunguje, urobili sme vtedy mnoho chýb a investovali do projektov, ktoré nevyšli. Keby sme vtedy vedeli to, čo vieme teraz, ušetrili by sme si mnoho prešľapov. Dnes sme firmou so správnou úrovňou profesionality a sme schopní veci predvídať, čo je pre dlhodobý a udržateľný biznis nevyhnutné,“ dodáva.
Budúcnosť v znamení zákazníka
„V prvom rade sa chceme zamerať na zákazníka a jeho skúsenosť. A poskytovať takú hodnotu, vďaka ktorej bude lojálny a bude sa k nám vracať priamo, či už na web alebo skrz aplikáciu. Vidíme, že model priamej komunikácie so zákazníkmi funguje a sme presvedčení, že im tak môžeme priniesť aj väčšiu hodnotu. Do bližšieho vzťahu s cestujúcimi chceme investovať aj naďalej a na ďalších trhoch,” plánuje Oliver Dlouhý.
Aktuálne je Kiwi.com svedkom návratu dôvery v cestovanie – počas jediného marcového dňa spoločnosť dosiahla doterajší rekord, 58 711 rezervovaných sedadiel.
Kľúčové míľniky
Október 2011 | Oliver Dlouhý a Jozef Képesi sa stretávajú v Pomalom Bare v Brne, kde sa zrodí zásadná myšlienka Kiwi.com |
Apríl 2012 | Registrácia spoločnosti Skypicker (pôvodný názov Kiwi.com) |
Júl 2012 | Je predaný prvý virtuálne prepojený let: Budapešť-Madrid-Lisabon |
Január 2014 | Skypicker kupuje metavyhľadávač WhichAirline.com |
Máj 2016 | Skypicker mení názov na Kiwi.com |
Júl 2017 | Kiwi.com a Amadeus podpisujú kontrakt Kiwideus a vytvárajú tak najväčšiu lokálnu letovú databázu na svete |
Október 2017 | Kiwi.com bolo vymenované Deloitte’s Technology Fast 50 Central Europe za najrýchlejšie rastúcu spoločnosť v strednej Európe v kategórii Rising Star |
December 2017 | Do vyhľadávacej funkcie Kiwi.com je zaradená pozemná doprava |
Február 2018 | Otvorenie pobočky v Barcelone |
Jún 2018 | Predstavenie funkcie NOMAD umožňujúcej automatizáciu „multi-city“ letov, vďaka ktorej cestovateľovi ponúkne optimálne poradie a kombináciu miest, ktoré chce v rámci daného termínu navštíviť. |
November 2018 | Uvedenie B2B platformy TEQUILA, ktorá partnerom umožňuje ponúkať obsah Kiwi.com |
Jún 2019 | Investícia General Atlantic do Kiwi.com |
2020 | COVID-19 uzemňuje všetky lety, čím začína najväčšia kríza v cestovnom priemysle, ktorá bude trvať ďalšie dva roky. Zákaznícka skúsenosť utrpela veľkú ranu, spoločnosť sa zameriava na refundačný proces a získavania peňazí od aerolínií, ktoré následne zasiela zákazníkom. |
2021 | Kiwi.com investuje do procesov zákazníckej skúsenosti a služieb, vypláca refundácie z vlastného vrecka v prípadoch, kedy sú peniaze od aerolínií stratené. Začína obnova a zotavovanie cestovného priemyslu. |
Marec 2022 | Dôvera v cestovanie sa vracia, Kiwi.com dosahuje rekord v objeme spracovaných rezervácií a obslúžených zákazníkov. |