Mobility&Innovation Production s.r.o.spolu so Strojníckou fakultou STU v Bratislave predstavili 1. unikátny vodíkový midibus v Európe svojho druhu. Slovenský technologický start up Mobility&Innovation Production s.r.o. vznikol spojením technologickej spoločnosti Mobility&Innovation a.s. a investora pána Rudolfa Hrubého, ktorý je spolumajiteľom globálne pôsobiacej antivírusovej firmy Eset a.s.
MIP je svetovým lídrom vo vývoji mestských autobusov s bezemisným pohonom využívajúcich ultraľahkú samonosnú kompozitnú konštrukciu karosérie.
Autobus firmy Mobility&Innovation Production s. r. o. v segmente midibusov bol prvým v Európskej únii, ktorý získal Európske typové schválenie začiatkom roka 2022 na vodíkový pohon. Jedná sa o unikátny koncept, keďže karoséria je vyrobená z kompozitných materiálov. Ide o svetový unikát, pretože komponenty vodíkovej sústavy sa nachádzajú v motorovom priestore.
Maximálna hmotnosť vodíka, ktorá sa zmestí do nádrží je 10,5 kg pri tlaku 350 barov, čo je postačujúce na minimálny dojazd 350km na vodík vďaka vysoko-efektívnemu palivovému článku s maximálnym výkonom 30 kW. Dojazd je možné zvýšiť na ďalších 100 km, vďaka batériovým systémom.
Autobus bol v súčasnosti nasadený do skúšobnej prevádzky. Počas testovania sa nám podarilo overiť unikátnu spotrebu autobusu. Bol testovaný v náročných podmienkach. Prezentácie midibusu sa zúčastnil minister dopravy SR Ing. Andrej Doležal a jeho unikátne vlastnosti si prišiel pozrieť aj štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Ing. Peter Švec.
„Som hrdý na to že na Slovensku bol vyvinutý a vyrobený prvý homologizovaný vodíkový midibus v Európe. Verím tomu, že dielo našej spoločnosti bude svojimi rekordnými parametrami inšpirovať slovenskú a medzinárodnú dopravu na využitie vodíkových midibusov, “ skonštatoval generálny riaditeľ spoločnosti MIP János Onódi.
„Hybridný pohon a modulová karoséria, to sú dva základné atribúty prvého homologizovaného midibusu, ktoré ho radia do kategórie výnimočných. Midibus môže na svoj pohyb využívať jednak elektrinu uloženú v akumulátore, alebo si ju vyrába počas prevádzky. Naša fakulta priložila ruku k dielu pri vývoji samonosnej kompozitnej karosérie. Variabilné usporiadanie jednotlivých modulov lepením umožňuje vytvárať modifikácie karosérie podľa konkrétnych požiadaviek zákazníka, garantuje jej nízku hmotnosť a v konečnom dôsledku aj nízku spotrebu midibusu,“ upresnil dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave profesor Ľubomír Šooš.
Strojnícka fakulta STU v Bratislave sa za skoro 80 rokov vypracovala na špičkovú a rešpektovanú vedecko-výskumnú inštitúciu doma aj v zahraničí. Aj počas Dňa otvorených dverí pedagógovia a študenti ukázali žiakom stredných škôl, že môžu študovať moderné technológie na škole s tradíciou. Záujem dozvedieť sa viac o SjF STU a vodíkovom midibuse mali žiaci z gymnázií a odborných stredných škôl z celého Slovenska. Mali možnosť vidieť nielen vodíkový midibus, ale aj iné moderné technológie a inovatívne projekty, ktorých súčasťou sa môžu stať aj oni počas svojho štúdia.