Slovenský e-commerce sa v 1. kvartáli tohto roka oproti tomu minuloročnému podľa očakávaní prepadol. Výsledná hodnota -12 % je síce signifikantná, avšak vývoj po mesiacoch hovorí v prospech budúceho rastu. Prekvapujúcim skokanom je toaletný papier s nárastom o +405 %, ktorý potvrdzuje trend posledných rokov, že na internete už kupujeme všetko. Prepadákom sú sporáky na tuhé palivá s poklesom 77 %, ktorých predaj vyskočil minulý rok v spojitosti s rizikom energetickej krízy. Analýzu prvého štvrťroka roku 2023 prináša pravidelný eCommerce Insider z dát Heureky.
Úvod nového roka zaznamenal zníženie dopytu, keď ho nezachránili ani povianočné výpredaje. Na trhu sa však vo februári objavili známky oživenia a zvýšený záujem zákazníkov o online nákupy pokračoval aj v marci. “Stále to však nie sú čísla, na ktoré sme boli zvyknutí z minulých rokov. Neistota a inflácia spôsobujú, že ľudia sú opatrní a väčšina z nich nakupuje predovšetkým nutný tovar,“ hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.
Skokani a prepadáky kvartálu
Okrem spomínaného skokana, ktorým je toaletný papier, sa do TOP 10 dostali ďalšie 3 produkty dennej spotreby z drogérie. Sú to prípravky do umývačky riadu (+250 %), prášky na pranie (+93 %) a aviváže (+72 %). “V tabuľke máme aj voľnopredajné lieky, čo sú všetko typické produkty z kamenných predajní. E-commerce je dnes plnohodnotným spotrebiteľským trhom, ktorý má stále priestor na výrazný rast”, hovorí Tomáš Braverman a dodáva, “mnohí zákazníci sa po skončení pandemických opatrení nevrátili do kamenných predajní a hľadajú najlepšie cenové ponuky svojich obľúbených produktov na internete. Svedčí o tom aj medziročný rast krmív pre domácich miláčikov (+20 %), pričom najvýraznejšie narástli krmivá pre mačky (+46 %).”
Skokani | Prepadáky | |||
toaletný papier | +405 % | sporáky na tuhé palivo | -77 % | |
prípravky do umývačky riadu | +250 % | krbové kachle | -62 % | |
masážne prípravky | +149 % | elektrocentrály | -55 % | |
PC skrine | +112 % | stolné počítače | -48 % | |
odvlhčovače | +94 % | radiátory | -47 % | |
prášky na pranie | +93 % | kočíky | -46 % | |
hry na Playstation | +79 % | bicykle | -40 % | |
cestovné kufre | +79 % | multifunkčné zariadenia (tlačiareň/kopírka) | -40 % | |
voľnopredajné lieky | +74 % | elektrokolobežky | -32 % | |
aviváže | +72 % | kotly | -20 % |
zdroj: Heureka
Priemerná hodnota objednávky je 64 eur
V porovnaní s minuloročnými hodnotami, kde bola priemerná hodnota objednávky približne 70 eur, ide o pokles -9 %. „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky 59 eur. Čím je online nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým viac ho využívame aj na menšie nákupy. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” hovorí Tomáš Braverman.
Slovenské e‑shopy dosiahli najlepší výsledok za posledné 4 roky, “customer 1satisfaction” je 95,5 %
Aj keď ide o vynikajúci výsledok, medzikvartálne zmeny sú na úrovni len pár percent. ”Miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov so službami e‑shopov. Vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ,“ hovorí Tomáš Braverman a dodáva, “slovenské aj české e‑shopy poskytujú skutočne špičkový servis a služby. Služby ako same day delivery, vynesenie tovaru na poschodie alebo možnosť vybrať si zo siete tisícov výdajných miest nie sú vo svete štandardom.“
Čo nás čaká v ďalšom kvartáli? Očakávame návrat k rastu
“S výhľadom do budúcnosti predpokladáme, že apríl bude zlomovým obdobím a ľudia sa k online nakupovaniu vrátia. Väčšina už bude mať za sebou vyúčtovanie zimnej sezóny, čo im uvoľní ruky a uľahčí rozhodovanie pri online nákupoch. Potvrdzuje sa tak náš výhľad z minulého kvartálu, zostávame optimistickí a očakávame, že v máji sa trh vráti do normálu. Aj napriek súčasným problémom má e-commerce na Slovensku veľký priestor rásť,” uzatvára Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.