Klasické spaľovacie motory bez ďalších vylepšení pomaly vymierajú. Aj takéto slová zazneli na výstave IAA Mobility v Mníchove a niektoré automobilky verejne ohlásili koniec výroby áut s čisto spaľovacím motorom už v roku 2025.

Automobilky už naplno počítajú s modernými typmi pohonov. V našej redakcii testujeme úplne všetky momentálne dostupné typy pohonu. Logickým krokom je pritom rozšírenie klasického pohonu cez spaľovací motor o istú formu elektrického pohonu, kedy hovoríme o hybridných autách.

Momentálne je táto forma veľmi populárna, pretože v sebe spája výhody oboch svetov – dojazd na úrovni áut so spaľovacím motorom, ale pritom podstatné zníženie emisií CO2, zvýšenie efektivity prevádzky s rekuperáciou energie pri brzdení. To pre vodiča znamená úsporu pohonných hmôt a rovnako hybridné autá prinášajú výhody vysokej akcelerácie, ako je to bežné pri elektrických autách.

Dnes prakticky nie je na svete automobilka, ktorá by istým spôsobom neexperimentovala s elektrinou. Koniec koncov, iná cesta ani veľmi neexistuje, ak majú nové autá plniť veľmi náročné ekologické predpisy dané Európskou úniou. Splniť ich totiž s autom s čisto spaľovacím motorom je mimoriadne drahé a v niektorých prípadoch nie je ani možné.

Výhodou je, že pri súčasných alternatívnych technológiách pohonu nie je výrazným spôsob obmedzený batožinový priestor alebo priestor v kabíne vozidla.

Klasický hybrid

Elektrifikácia vozidiel sa teda rozbehla plným prúdom. Sú značky, ktoré sú na to pripravené lepšie a iné horšie. Veľký pokrok vidíme u troch hlavných nemeckých výrobcov automobilov, najviac skúseností s hybridnými pohonmi podľa našich testov má Toyota a tiež Lexus. Tieto značky sú dnes lídrom v oblasti áut s hybridných pohonom.

Vychádzajú pritom z logického predpokladu, že majiteľ moderného auta sa nechce starať o nabíjanie batérie, ale rád by z elektrického pohonu profitoval. Inými slovami pri svojej jazde sa nechce obmedzovať tým, že by musel myslieť na nabitie auta v nabíjačke. To je totiž pri súčasnom stave infraštruktúry elektrických nabíjačiek na Slovensku, ale aj v iných krajinách, naozaj úzke hrdlo.

Toyota má pri väčšine svojich vozidiel stratégiu, že auto sa nabíja samo počas prevádzky a preto na ňom ani nenájdete žiadnu zásuvka na nabíjanie. Batéria sa teda nabíja pri brzdení, kedy sa vzniknutá energia nepremení na tepelnú, ale pomocou rekuperácie sa pohybová energia mení na elektrickú a takto vzniknutá elektrina sa ukladá späť do batérie. Neskôr sa znova využije na pohyb auta.

Batéria v hybridnej verzii Toyota YarisZdroj: Toyota
Batéria v hybridnej verzii Toyota Yaris

Výhodou tohto systému je aj to, že brzdové doštičky sa pri tejto rekuperácii spotrebovávajú oveľa menej, než je to pri tradičnom brzdení. Toyota to dokonca vymyslela tak, že cena auta s hybridným pohonom sa veľmi tesne blíži k cene auta s čisto spaľovacím motorom. To sa naozaj dá, lebo kapacita batérie nie je veľká, a teda najdrahšia časť – batéria – tu nie je až taká drahá.

Nevýhodou tohto systému je to, že na čisto elektrinu prejdete len pár kilometrov, resp. elektrickú energiu využijete vtedy, keď potrebujete naozaj silnú akceleráciu. Ak to totiž potrebujete, auto poháňa aj spaľovací motor a aj elektrický, ktorý pritom má krútiaci moment mimoriadne silný a to aj pri nízkych otáčkach.

Hybridná verzia Toyota Yaris. Aj pri menších vozidlách sa to dá.Zdroj: Toyota
Hybridná verzia Toyota Yaris. Aj pri menších vozidlách sa to dá.

Celkovo je kategória hybridných vozidiel už zvládnutá, napr. v prípade značky Lexus sa môžete spoľahnúť aj na legendárnu bezporuchovosť. Toyota má v tejto kategórii plnohodnotné zastúpenie rôznymi typmi vozidiel. Hybridný je napr. aj malý Yaris, všetky verzie populárnej Corolly, cez crossover C-HR, SUV RAV4 či dokonca obrovský 7-miestny Highlander. V týchto vozidlách si užívate komfort, je tu ticho a na klasických fosílnych palivách (benzín) aj niečo ušetríte. Výhodou je dlhodobá záruka na batériu, ktorú od tejto automobilky dostávate.

Komponenty hybridného systému vozidla sú kryté zárukou, ktorá trvá 5 rokov alebo do najazdenia 100 000 km (podľa toho, čo nastane skôr). Toyota však ponúka Predĺženú starostlivosť o hybridnú batériu v dĺžke 1 roka alebo do najazdenia 15 000 km (podľa toho, čo nastane skôr), ak vozidlo úspešne absolvuje Kontrolu hybridného systému. Táto starostlivosť môže byť pravidelne obnovovaná až do okamihu, kedy od registrácie vozidla uplynie 10 rokov. Zákazník tak získa mnoho rokov bezstarostnej jazdy a bude mať istotu, že mu vozidlo funguje, ako má.

Plug-in hybrid

Plug-in je trochu iná kategória, vychádzajúc z názvu kategórie sa auto na niečo pripája. Konkrétne na externý zdroj elektrickej energie a z neho sa potom nabíja batéria. Tá je v tomto prípade s vyššou kapacitou, a preto je aj dojazd na čistú elektrinu v pri plug-in vozidle radikálne dlhší. Okrem externého nabíjania sa táto batéria stále nabíja aj pri brzdením vozidla.

Toyota RAV 4 Plug-in Hybrid pri nabíjaní batérieZdroj: Toyota
Toyota RAV 4 Plug-in Hybrid pri nabíjaní batérie

Spomenutá Toyota resp. Lexus majú svojich zástupcov aj v tejto kategórii. Konkrétne sme testovali SUV Rav 4 Plug-in Hybrid. O jeho pohon sa stará jednak 2,5‑litrový zážihový motor Hybrid Dynamic Force a plus je tu elektrický motor s batériou dobíjateľnou aj zo siete. Je to veľké auto, ale pritom dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h len za 6,0 sekundy. Spomenutý lítiovo‑iónový akumulátor má kapacitu 18,1 kWh a Rav 4 Plug-in Hybrid prejde čisto na elektrinu až 75 km. Pritom v čisto elektrickom režime dokáže ísť auto rýchlosťou až 135 km/h (vtedy ale neprejde uvedených 75 km). Vo vozidle je palubná nabíjačka s výkonom 6,6 kW, ktorá zabezpečí nabitie batérie za 2,5 hodiny. Pokiaľ máte možnosť elektrického nabíjania tohto vozidla doma a tiež v práci, v podstate máte na dojazd do zamestnania elektromobil. Cez víkend pri dlhších výletoch však nie ste nijako limitovaní dojazdom. RAV 4 však stále existuje aj ako čisto hybridná verzia, ak teda nechcete mať žiadne starosti s dobíjaním.

Rozdelenie energie medzi spaľovací a elektrický motor v prípade RAV 4 Plug-inHybridZdroj: Toyota
Rozdelenie energie medzi spaľovací a elektrický motor pri RAV 4 Plug-inHybrid

Aj Lexus už má zástupcu v kategórii vozidiel nabíjateľných zo siete. Je ním najnovší Lexus NX 450h+. Ešte spomeňme, že ani v prípade Plug-in verzie pohonu dojazd nie je výrazne obmedzený. Ak ste si nestihli dobiť batériu, jednoducho len nevyužívate výhody elektrického pohonu v znížení celkovej spotreby a emisí, ale s 55-litrovou nádržou vôbec nepocítite obmedzenie dojazdu. Ako sme spomenuli, batériu aj u plug-in hybridu stále nabíjate rekuperáciou pri brzdení.

Nabíjanie Lexus NX 450h+Zdroj: Lexus
Nabíjanie Lexus NX 450h+

Čisto elektrický pohon

V tomto prípade vo vozidle neexistuje žiadny spaľovací motor, nie je tu nádrž na tekuté palivá a ani výfuk. Je tu len čisto elektrický motor. Preto musíte počítať s existujúcou infraštruktúrou nabíjacích bodov a je pre vás výhodné, aby ste ju dobre poznali. Toyota tejto kategórii dlhšie odolávala, ale nový model Proace Electric už príde aj ako čisto elektrické auto. Elektrický pohon je totiž výhodný práve pre vozidlá, ktorá sa predovšetkým pohybujú v meste. Tu prinášajú viac výhod ako čisto spaľovacie ale aj hybridné vozidlá. Navyše v mestách sa obyčajne nachádzajú nabíjačky a dobiť elektrické auto nie je problém.

Proace Electric na Slovensko príde s kapacitou batérie 75 kW, deklarovaným dojazdom do 330 km, výkonom motora 100 kW a maximálna rýchlosť je 130 km/h. V prípade značky Lexus je zástupcom čisto elektrického vozidla UX 300e, ktorý sa u nás objaví na konci tohto roka.

Toyota čerstvo predstavila svoju novinku, model bZ4X ako vozidlo špeciálne vyvíjané ako elektromobil. Je postavený na platforme e-TNGA, ktorú spoločne vyvinuli Subaru a Toyota. Udávaný dojazd presahuje 450 km, kapacita batérie po 10 rokoch by mala dosahovať 90 % pôvodnej hodnoty. Model bZ4X má byť priestranné a pohodlné SUV s novým systémom pohonu všetkých kolies, ktorý vďaka samostatným elektromotorom pre každú nápravu poskytuje špičkové terénne vlastnosti a výkon. Zaujímavosťou je systém strešného solárneho panelu, ktorý pomáha nabíjať batériu počas jazdy alebo parkovania a tiež tretej generácie systému Toyota Safety Sense s novými aktívnymi bezpečnostnými a asistenčnými systémami.

Rozloženie elektrických motorov a batérie v prípade novinky Toyota bZ4XZdroj: Toyota
Rozloženie elektrických motorov a batérie v prípade novinky Toyota bZ4X

Vodíkový pohon

Toto je pravdepodobne najperspektívnejší typ pohonu, pokiaľ bude existovať na to infraštruktúra. Je viac typov vodíkového pohonu, ale to, čo sa ukazuje ako najlepšie riešenie je premena vodíka na elektrickú energiu. Tá následne poháňa elektrické motory vo vozidle. Vodíkové auto je teda elektrické auto, ktoré si svoju nabíjačku nosí so sebou. A to v podobe nádrží na vodík, ktoré sú umne umiestnené v spondej časti vozidla.

Nádrže na vodík v prípade Toyota MiraiZdroj: Toyota
Nádrže na vodík u Toyota Mirai

Vodíkový pohon má veľkú perspektívu pri veľkých vozidlách autobusoch, nákladných automobilov či kamiónov, keďže tu sa dajú nádrže na vodík ľahšie umiestniť.

Tak ako Toyota začala pred viac ako 20 rokmi s hybridným pohonom, teraz je prvým vodíkovým vozidlom predávaným na Slovensku model Mirai od tejto automobilky. Aj tento model sme si vyskúšali a má nesporné výhody. Natankovanie nádrží je hotové do 5 minút, pričom dojazd je 650 km. Auto úžasne akceleruje a je mimoriadne tiché. Jediné, čo z neho vychádza je vodná para. Dokonca má na čistú vodu špeciálny vypúšťač, aby ste si ňou nepoliali priestor v garáži.

Napĺňanie nádrží vodíkom pri Toyota MiraiZdroj: Toyota
Napĺňanie nádrží vodíkom pri Toyota Mirai

Mimochodom, Slovensko na výstave EXPO 2020 v Dubaji deklaruje, že chceme byť lídrom v oblasti vodíkového pohonu. Otvorenie prvých dvoch čerpacích staníc na vodík je na Slovensku naplánované už do konca tohto roka. Budú to čerpačky v Bratislave a v Košiciach. Následne sa bude celá sieť rozširovať a to je živná pôda pre rozmach vodíkových áut na Slovensku. Tak aspoň tvrdí vedenie Ministerstva hospodárstva SR.

Zdroje: IAA, Toyota, Lexus, vlastné

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.