O výstavbe tejto križovatky sa hovorilo už roky, teraz sa konečne stáva skutočne realitou.

Vodiči smerujúci od Zvolena do Košíc a opačne takzvaným hlavným južným ťahom I/16 budú musieť v nasledujúcich mesiacoch pri Rimavskej Sobote rátať s dopravným obmedzením. Začína sa tam totiž výstavba novej turbo-okružnej križovatky, ktorá nahradí súčasnú zastaranú križovatku, vybudovanú na prelome 70. a 80. rokov 20. storočia.

Stavenisko bude odovzdané v mesiaci 06/2023 (predbežne 23. júna) a následne na základe výzvy stavebného dozora sa začnú práce. Stavebné práce potrvajú 12 mesiacov. Dočasné dopravné značenie bude aktualizované zhotoviteľom podľa zvoleného postupu prác,“ informoval hovorca SSC Martin Guzi.

Doplnil, že cieľom SSC je, aby čo najväčšia časť stavby bola financovaná z európskych zdrojov, ktoré na tento účel je možné čerpať do konca daného roku. Celkové náklady na výstavbu sú vyčíslené na viac ako 3,8 milióna eur.

Samotná križovatka by mala mať priemer zhruba 50 metrov a jej súčasťou bude viacero pripájacích aj odbočovacích pruhov. Cieľom je zrýchliť hlavne premávku v smere juh – sever z Rimavskej Soboty na Hnúšťu a Tisovec po cestách I/72 a II/531, ktoré sa v tomto mieste s komunikáciou I/16 križujú. Zároveň je ďalším zámerom znížiť počet dopravných nehôd, ku ktorým v tejto lokalite v minulosti často dochádzalo.

Neďaleko križovatky, vo vzdialenosti necelého kilometra, bude tiež situovaný štátny priemyselný park, ktorý má vzniknúť v najbližších rokoch. Nová križovatka je teda dôležitá aj z tohto ohľadu.

Plán budúcej križovatky

Možno bude hotová skôr

Ako pred odovzdaním stavby dodávateľskej firme uviedol primátor Rimavskej Soboty Jozef Šimko, teší ho, že táto pre mesto dôležitá križovatka sa po rokoch konečne dočkala realizácie.

Som presvedčený, že najviac pomôže obyvateľom mesta aj celej Rimavskej doliny, teda smerom na Hnúšťu a Tisovec. Bude to pre nás veľká úľava, že konečne budeme môcť prejsť cez túto križovatku bez problémov,“ zdôraznil Šimko.

Na poslednom zasadnutí rimavskosobotského mestského zastupiteľstva uviedol, že podľa neho by stavba mohla byť dokončená aj podstatne skôr ako je plánovaný termín. Konkrétne spomenul už november či december tohto roka, čo by znamenalo, že všetky náklady na výstavbu by boli hradené z eurofondov.

Cesta I/16 pri Rimavskej Sobote je vlastne obchvatom mesta, ktorý bol vybudovaný tiež v 70. rokoch 20 storočia a v súčasnosti sa oficiálne nazýva Košická cesta. Spomínaná križovatka sa nachádza pri vjazde smerom od Lučenca. Podľa vyjadrenia SSC a vedenia mesta si výstavba kruhového objazdu v tomto prípade nebude vyžadovať žiadnu veľkú obchádzku, ako to bolo pred rokom v prípade kompletnej rekonštrukcie iného neďalekého úseku I/16 medzi Bátkou a Figou.

Tam bola pre obnovu asi štvorkilometrového úseku vytvorená 30-kilometrová obchádzka, na ktorú bola presmerovaná všetka doprava po dobu viac ako štyri mesiace. V tomto prípade by malo stačiť zníženie rýchlosti v danom úseku a presmerovanie dopravy v rámci danej lokality, teda bez dlhých obchádzkových trás.

Základný kameň križovatky

Pomohla aj rýchlostná cesta R2

Dopravu na hlavnom južnom ťahu medzi Zvolenom a Košicami zrýchlilo v poslednej dobe odovzdanie 13,5-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce v Lučeneckom okrese koncom vlaňajšieho roka.

Pred niekoľkými dňami Národná diaľničná spoločnosť konečne sprevádzkovala aj most pri Mýtnej, ktorý bol od začiatku neprejazdný pre problémy so sadaním, respektíve miernym poklesnutím. Na odstránení tohto problému pracovali stavbári zhruba pol roka.

Vo výstavbe je i ďalšia časť R2-ky v okresoch Lučenec a Detva, konkrétne od Kriváňa po Mýtnu. Jej súčasťou bude i najväčšia estakáda na Slovensku, ktorá má po dokončení v najvyššom bode merať okolo 45 metrov.

Bohužiaľ, ďalšie úseky tejto rýchlostnej cesty nie sú v pláne. Podľa bývalého ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) sa s výstavbou úsekov od Lučenca na Rimavskú Sobotu a Rožňavu nezačne minimálne desať rokov, ako informoval portál Sobotnik.sk. Hlavnou dopravnou tepnou na Gemeri tak, bohužiaľ, zostane spomínaná cesta prvej triedy I/16.

Zdroj: SSC, MsZ Rimavská Sobota vlastné

Prečítajte si tiež:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.