Ak spojíme označenie SUV + kupé (v prípade BMW aj SAV), tak vznikne zázračný magnet, ktorý priťahuje nielen oči, ale aj nových zákazníkov. Prečo? Lebo to vyzerá dobre! Občas aj na úkor praktickosti, ale ten dizajn jednoducho predáva. Začalo to modelom X6 (áno, v tom čase existoval aj ten nepodarený Číňan), ale to nestačilo, bolo potrebné spraviť aj niečo „kompaktnejšie“. Spomenúť treba aj to, že po vzniku X6 sa týmto dizajnom inšpirovalo mnoho konkurentov, vďaka čomu sú cesty plné korábov so zvažujúcou sa strechou.

„Horlivá v meste, nebojácna v lese.“ Toto spojenie sa X4 hodí, ale hodili by sa jej aj dvere, ktoré by kompletne prekrývali prahy.

Od uvedenia na trh, v roku 2014, sa po celom svete predalo viac ako 200 000 vozidiel prvej generácie. To je pekné číslo, ale nová generácia by mala mať ešte väčší úspech. Nová X4 uzrela svetlo sveta minulý rok a treba povedať, že modernizácia jej viac ako prospela. Stále vychádza z praktickejšej verzie X3 (recenziu nájdete – TU), s ktorou je po technickej stránke takmer identická. Zmenili sa iba črty karosérie, ktoré tiež nadväzujú na nový dizajnový jazyk automobilky. Pri pohľade na najnovšie modely (X5/X7/3/7) to tak možno nevyzerá, ale je to tak. Dizajn netreba veľmi komentovať, tento model si váš pohľad vypýta a vy sa zaručene pozriete.

Predná časť je pochopiteľne podobná novej X3. Základnou črtou sú veľké ľadvinky, ktoré dopĺňajú LED svetlomety s typickým svetelným podpisom denného svietenia a to všetko je obkolesené (subjektívne) tým najkrajším vyhotovením v ponuke: M-Sport. Tento paket dodáva, nielen tomuto modelu, uspokojivo športový vzhľad s dávkou elegancie. To platí pre prednú, ale aj zadnú časť, ktorú dotvára dokonalá silueta z profilu. Zvažujúca sa strecha je v prípade SUV stále dizajnový unikát, na ktorý sa dobre pozerá. No najmä vtedy, ak to dizajnéri dotiahnu do posledného detailu a umocnia to prelismi, na ktorých sa efektne láme svetlo. Do oka padnú aj rôzne „M“ doplnky v exteriéri a interiéri.

Najväčšou premenou prešla zadná časť, ktorá dostala efektne spracované LED svetlomety, ktoré spravili X4 krajšou, ako je jej väčší súrodenec – X6. Na záver kapitoly je potrebné dodať, že kolesá stále robia auto, a preto boli na testovanom modely obuté 20“ disky z kolekcie „M“ (245/45/20). Na X4 by menšie kolesá pôsobili trošku komicky. Všimnite si tú krásnu farbu – má temperamentné označenie – Flamenco Red Brilliant Effect.

„BMW X4 (modelové označenie – G02)narástlo do dĺžky o 81 mm, do šírky o 37 mm a rázvor sa predĺžil o 54 mm. Jediný, aj keď zanedbateľný úbytok je na výške: – 3 mm.“

V čase testu som veľmi ocenil adaptívne LED svetlomety, ktoré sú špičkové. Dlhé jazdy „proti noci“, počas sneženia, hmly a pod. dokážu šoférovanie, resp. výhľad na cestu trošku znepríjemniť, ale ak budete mať tieto svetlá, tak to nebudete veľmi vnímať. Adaptívne LED svetlomety majú výbornú svietivosť a extra dosah, pričom tieňujú ostatné vozidlá v premávke. Vďaka tomu máte za každých okolností dostatok svetla na každej strane. Samozrejmosťou je aj automatické prepínanie režimu diaľkové/tlmené a dynamické natáčanie do zákrut. LED technológiou disponujú aj koncové svetlá, vrátane zostatku svetelnej techniky.

SUV kupé na úkor priestoru?

Na prvý pohľad sa to môže zdať, ale vnútorný priestor bol pre mňa celkom prekvapením. Šofér a spolujazdec netrpia takmer v žiadnom aute a v X4 už vôbec nie. Priestoru je tu dostatok a žiadna tieseň sa nekoná. Posed je už tradične výborný a všetky ovládacie prvky sú výrazne smerované na vodiča, čo vždy ocením. Trošku horší je výhľad za širšie „A“ stĺpiky, ale dá sa stým žiť. Chýbať nesmie ani výborný multifunkčný „M“ volant s extra hrubým vencom, s ktorým sa perfektne manipuluje. Oku lahodiace sú galvanizované ovládače s lepšou odolnosťou, ale aj hliníkové okrasné lišty, v ktorých je zakomponované zdvojené ambientné podsvietenie s možnosťou zmeny farby. Keď výbava, tak poriadna, aj vrátane integrovaných vôní, to je fajn doplnok!

Dobre načatú výbavu dopĺňa čierny strop (maličkosť, ale zmení pohľad na interiér, verte mi!), 3-zónová klimatizácia (+ funkcia ionizácie vzduchu a nezávislá klimatizácia), vyhrievané predné sedadlá + vyhrievaný volant a aj dobre spracovaná samozrejmosť – široká lakťová opierka. Digitálne okienko zastupujú 3 zobrazovacie plochy, ktoré ponúkajú kompletné informácie o vozidle a jazde. Základom je viac ako 10“ hlavný displej informačno-multimediálneho systému iDrive, digitálny prístrojový panel, ktorý mení grafiku na základe jazdného režimu a nechýba ani veľký farebný Head-Hp displej. Viac netreba. K ovládaniu iba toľko, že iDrive patrí medzi najrýchlejšie a najintuitívnejšie informačné systémy. Písal som o ňom už veľa, napr. – BMW 3 GT / BMW i8 / BMW 520d :).

Počas testu X4 som aktívne cestoval, pričom som ocenil športové, ale stále dostatočne komfortné sedadlá, ktoré sú kombináciou látky a kože s modrým prešívaním. Mám rád výrazné bočné vedenie, ktoré podrží telo v zákrutách, ale iba v prípade, keď je operadlo dostatočne široké alebo sa dá prispôsobovať dofukovaním. Tu sú splnené obe podmienky. Zadné sedadlá sú v rovnakom prevedení ako predné, majú síce kratší sedák, ale sedí sa na nich celkom pohodlne. Priestoru je tu prekvapivo dosť, ale vyššie postavy budú trošku trpieť kvôli nižšej streche v zadnej časti. To je daň za dizajn. Menšie a útle postavy tu nájdu dostatok miesta na každej strane, pričom sem v pohode ukotvíte aj dve väčšie autosedačky s ISOfixom. Zadní pasažieri ocenili aj jednu plne nastaviteľnú zónu klimatizácie.

Operadlá v druhom rade sa dajú sklopiť a ponúkajú praktické delenie v pomere 40:20:40. Po sklopení nezískate úplnú rovinu, ale dostatočne veľký priestor s objemom 1430 l. Základný objem činí 525 l. Je to dostatočný priestor na to, aby ste sa pobalili aj na dlhšiu rodinnú dovolenku. Ja som v čase testu vozil v kufri väčší kočík, sánky a pod. pričom som plnú kapacitu ani náhodou neobsadil. Výhodou je dvojité dno s medzipodlahou s plynovou vzperou. Keďže ide o prémiovú triedu, tak veko batožinového priestoru je ovládané elektricky. Osobne by som prial ešte ťažné zariadenie – keby niečo!

Pohodová jazda, bez absencie dynamiky 

Ihneď po prebratí vozidla som vedel, že sa budem celý týždeň plaviť v známych vodách, ktoré dôverne poznám. Mal som naplánované rôzne aktivity, vrátane dlhých ciest, snežných radovánok, a tak som bol rád, že testovanú X4 poháňa naftový 2-liter s max. výkonom 190 koní (140 kW) a krútiacim momentom 400 Nm. Tento motor ponúka dobrú dynamiku, pružnosť a silu, pričom nemá extrémny apetít. Test som ukončil spotrebou 7,9L/100km. Najnižšie som sa dostal niečo pod 7L/100km, čo považujem na daný typ vozidla za úspech. V kombinácii s perfektným 8-stupňovým automatom (Steptronic) s možnosťou radenia pod volantom ide o dvojicu, ktorá má niečo odtancované a krásne si rozumie. Cestu k sebe sme síce hľadali dlhšie, ale teraz mám tento naftový 2-liter naozaj rád. Počas normálnej jazdy (režim Comfort) mi celé nastavenie vozidla plne vyhovuje a v režime Sport sa dokáže aj trošku odviazať. Ak sa nemýlim, tak táto motorizácia patrí k najobľúbenejším a najpredávanejším.

X4 som počas testu vzal na rôzne miesta, vrátane malého lyžiarskeho strediska SKI Drozdovo, v ktorého okolí boli všetky cesty ne_upravené. S X4 bola radosť tieto cesty zdolávať a hľadať čo najhoršie úseky, aby sa ukázalo čo v nej je. V tomto prípade som jej limit nenašiel a sneh, ľad a blato jej veľký problém nerobia. Ak máte dobré obutie, tak sa s X4 dostanete na rôzne miesta, aj mimo bežných ciest a nákupných centier, len sa toho netreba báť. Má naozaj výborný podvozok a vyladený inteligentný pohon všetkých kolies – xDrive.

xDrive funguje ukážkovo, pričom väčšinu času posiela stále viac výkonu na zadné kolesá. Na suchom povrchu bokom veľmi nejde, ale na mokrom, v blate a snehu sa s ňou dá zažiť slušné dobrodružstvo. Testovaný model má aj príplatkový adaptívny podvozok (EDC), ktorý precízne spracováva všetky neduhy našich ciest a do kabíny sa žiadne buchoty neprenášajú. Samotná kabína je celkom dobre odhlučnená, čomu napomáhajú aj akustické sklá. V stredovej konzole majú svoje miesto 4 tlačidlá (EcoPro, Comfort, Sport a Adaptive), s ktorými prepínate jazdné režimy, ktoré menia nastavenie a správanie vozidla – nastavenie prevodovky, motora, tuhosť riadenia a podvozku. Zmenu v tomto prípade trošku cítiť, najmä ak prechádzate z EcoPro do režimu Sport.

Multimédiá a asistenčné systémy

X4 je po technickej stránke takmer totožná s novou X3, ale počas testu som pociťoval lepšiu funkčnosť niektorých asistenčných systémov. Ide o sledovanie jazdných pruhov, aktívne vedenie vozidla v jazdnom pruhu, a tiež o adaptívny tempomat. Tieto systémy úzko spolupracujú, pričom bolo ich správanie v tomto modely viac rozhodné. X3 zvykla trošku plávať medzi čiarami, čo u X4 nie je až tak citeľné. Funkčnosť adaptívneho tempomatu je veľmi dobrá, pričom reaguje na rôzne podnety šoféra. Dlhotrvajúce zápchy som si spríjemňoval systémom autonómneho vedenia vozidla v dopravnej zápche, ktorý funguje precízne.

Prítomná je aj výstraha pred osobami, teda proaktívne sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, výstraha pred bočnou kolíziou, sledovanie pozornosti vodiča, a tiež sledovanie dopravných značiek, vrátane upozornenia na značku STOP a prednosť v jazde (to funguje dobre iba mimo Slovenska). Do partie sa pridáva aj systém monitorovania mŕtveho uhla, asistent zjazdu z kopca a pokročilý parkovací asistent so 4 kamerami v okolí auta, ktorým napomáhajú viaceré parkovacie PDC senzory. Tento systém je fantastický, kamery majú vysoké rozlíšenie a softvér dokáže vytvoriť 3D model auta v prostredí, v ktorom sa nachádzate – auto vidíte z každej strany. Toto za príplatok rozhodne stojí. Auto vie samostatne a celkom rýchlo zaparkovať a využiteľný je aj režim auto-umyváreň.

Multimediálno-informačný systém zastupuje výborný iDrive, ktorý som popísal vyššie. Na 3 zobrazovacích plochách vidíte všetky informácie o vozidle, aktívnych systémoch a multimédiách. Hlavný displej v stredovej konzole je dotykový, ale najviac ma baví ovládač s dotykovou plochou v stredovej konzole. V tomto prípade je dostupné aj ovládanie gestami, na ktoré sa ľahko zvyká (multimédiá, hlasitosť, kamerový systém). K iDrive patrí aj skupina aplikácií a funkcií pod označením Connected Drive. Tu nájdete počasie, správy, informácie o doprave a podporované je aj Spotify. Auto má integrovanú SIM kartu, ktorá zabezpečuje neustále pripojenie k sieti a v prípade núdze je možné využiť tlačidlo SOS, ktoré uskutoční hovor na tiesňovú linku 112 alebo si môžete privolať asistenčnú službu.

Z komfortných prvkov musím spomenúť priečinok s bezdrôtovým nabíjaním pre smartfóny, ktorý je dostatočne veľký a na tomto mieste sa nabíja aj príplatkový kľúč – Display Key. Tento špecifický kľúč má dotykový displej, na ktorom vidíte dôležité informácie o vozidle, čo je často výhodou. Už bežnou súčasťou v tejto triede je bezkľúčové štartovanie a prístup na všetkých dverách. Multimédiá zastupuje dobre naladený audio systém Harman/Kardon a bežná konektivita (Bluetooth, 2 USB-A vstupy a CD mechanika s meničom)

Absencia pretrváva

Stále mi veľmi chýba BMW aplikácia a natívna podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto. V oboch prípadoch ide o relatívne jednoduché riešenie. BMW aplikáciu v ponuke má, dokonca je veľmi pekne spracovaná a ponúka veľa informácií o vozidle, akurát nie je lokalizovaná pre náš región. Verím, že mnohých majiteľov by tento bonus potešil. Implementácia vyššie uvedených aplikácií tretích strán tiež nie je zložitá. Ak by bol zo strany zákazníkov väčší dopyt, tak by sa mohlo niečo zmeniť (niektoré modely za príplatok aplikáciu Apple CarPlay ponúkajú).

Základná technická špecifikácia: BMW X4 M-Sport 2.0d xDrive

  • Motor:  1995 cm3 / Radový 4-valec / Twin-Power Turbo
  • Prevodovka: 8-stupňová automatická (Steptronic)
  • Výkon: 140 kW (190 ps) – 4000  rpm / 400 Nm – 1750 až 2500 rpm
  • Poháňaná náprava: Inteligentný pohon všetkých kolies – xDrive
  • Rozmery: dĺžka – 4752 mm / šírka – 2138 mm / výška – 1621 mm / rázvor – 2864 mm / svetlá výška: 204 mm
  • Pohotovostná hmotnosť:1740 kg
  • Objem batožinového priestoru: 525 l / 1430 l
  • Objem palivovej nádrže: 60 Litrov
  • Maximálna rýchlosť:  213 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 8 sekúnd

Hodnotenie TOUCHIT  

Modernizovaná X4 je pastvou pre oči a radosťou pre človeka za volantom. Je dobré, že aj X4 si vo svojej podstate zachováva identitu klasického BMW, ktoré vie byť príjemným a pohodlným partnerom počas dlhých ciest, pričom stále ponúka radosť z jazdy. Je elegantná, má punc prémie, výborný podvozok, dobre sa s ňou pracuje a v tomto prípade má aj dobre známu motorizáciu, ktorá ponúka slušnú dynamiku, pričom nemá veľký apetít. Modely SUV kupé, vrátane tohoto, uprednostňujú viac dizajn ako praktické využitie, ale nie je to až také strašné, ako sa na prvý pohľad zdá. Ak chcete „full praktické“ balenie s rovnakou technikou, je pre vás pripravené BMW X3.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko

Cena testovaného modelu: 76 605 Eur

Prečítajte si aj:

BMW 330i GT (Luxury Line): Trojka, ktorú budete milovať, spoločne!

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.