Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

 V roku 1935 sa verejnosti predstavil netradičný prototyp vozidla ŚKODA s prúdnicovou karosériou. Sedan Š 935 DYNAMIC prešiel náročnou renováciou a zdobí zbierku ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi.

Jeden z mimoriadne odvážnych počinov 125-ročnej histórie automobilky ŠKODA oslavuje 85. výročie. Aerodynamický prototyp ŠKODA 935 DYNAMIC sa predstavil na autosalóne v Prahe v roku 1935 a jeho prúdnicové tvary ihneď vzbudili zaslúženú pozornosť, rovnako ako nevšedné technické riešenia.

Píše sa rok 1935 a v Prahe sa začína 25. ročník automobilovej výstavy. Pozornosť na seba ihneď strháva prototyp vozidla ŠKODA 935 DYNAMIC, ktorý je zhmotnením snahy mladoboleslavských konštruktérov o nasadenie pokrokových, niekedy netradičných technických riešení v praxi. Svojimi prísne prúdnicovými tvarmi reaguje ŠKODA 935 DYNAMIC na vtedajšie počiatky využitia vedeckých poznatkov z oblasti aerodynamiky pri automobilovej konštrukcii. Unikátny prototyp dosiahol už v roku 1935 výnimočné hodnoty súčiniteľa odporu vzduchu cx=0,37 a zo získaného know-how ťažili aj následné sériové modely, napríklad ŠKODA POPULAR MONTE CARLO (1936) či „diaľničná“ verzia vozidla ŠKODA RAPID 1500 OHV (1939).

ŠKODA 935 DYNAMIC však nie je pre fanúšikov automobilovej konštrukcie zaujímavá iba svojim tvarom, ale aj ďalšími technickými prvkami. Automobil totiž poháňa kvapalinou chladený štvorvalcový dvojlitrový motor typu „boxer“ – teda s protiľahlým usporiadaním valcov – uložený pred zadnou nápravou. K tomuto umiestneniu viedla konštruktérov snaha o optimalizáciu ťažiska vozidla a tým aj zlepšenie jeho jazdných vlastností. Motor dosahuje výkon 40 kW (55 koní) a vozidlo s úctyhodným rázvorom 3200 mm dokáže vyvinúť rýchlosť až 130 km/h. Pozornosti by nemala uniknúť ani francúzska štvorstupňová elektromagnetická prevodovka Cotal s predvoľbou, umožňujúca poloautomatické radenie.

Konštrukcia vozidla ŠKODA 935 DYNAMIC, jeho parametre, aj získané skúsenosti viedli v Mladej Boleslavi k následnej úvahe, aby sa upravené a kompaktnejšie vozidlo mohlo v roku 1937 zúčastniť slávnej Ralley Monte-Carlo, na ktorej v roku 1936 triumfovala posádka Pohl-Hausman s roadsterom ŠKODA POPULAR. Vtedajší šéfkonštruktér Karel Hrdlička si 25. marca 1936 poznamenal do svojho denníka: „935 vyľahčíme na súťažné vozidlo pre Pohla – možno s kompresorom?“

Hneď v apríli dokonca vznikol výkres dvojmiestneho športového vozidla, ale z celého zámeru nakoniec zišlo a historická stopa sa stráca v roku 1939, kedy bol vyvíjaný športový automobil odovzdaný do skladu jazdených vozidiel.

Jediný dokončený exemplár vozidla ŠKODA 935 DYNAMIC bol ako jazdený odovzdaný v roku 1939 súkromnému majiteľovi. Od neho ho v 60. rokoch vykúpila automobilka späť pre vznikajúcu zbierku historických modelov. Pred troma rokmi bola dokončená náročná a dôkladná renovácia unikátneho vozidla, ktoré patrí k ozdobám zbierok ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi.

Značky: