Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Letná dovolenková sezóna sa rozbieha, cestovné kancelárie už asi tušia, ktoré letoviská budú tohtoročným hitom.

Ale mnoho Slovákov si organizuje dovolenku svojpomocne a do štatistík sa nedostávajú, taktiež nie sú k dispozícii ani celoročné analýzy zahraničných vycestovaní. Market Locator zmapoval tieto cestovateľské návyky Slovákov za posledné dva roky.

Na pomoc prichádzajú tzv. Veľké dáta (Big data) a populačná analytika z mobilných telefónov. Riešenie Market Lokator ponúka reálny a hlavne dynamický pohľad na cestovateľské zvyklosti obyvateľov Slovenska, ktorí vycestovali do zahraničia. Je to pohľad na roamingové zvyklosti anonymizovanej vzorky viac ako 2,7 mil. Slovákov.

Analýzu si môže vyklikať každý na webstránke analyzy.marketlocator.sk, my sme našli pre vás nasledujúce zaujímavé zistenia:

  • Mladí ľudia do 18 rokov, cestujú najviac do Veľkej Británie, Francúzka, Nemecka a Rakúska. Prevažujú typicky študijné destinácie.
  • Stredná generácia najčastejšie cestuje do Českej republiky, Rakúska, Maďarska a Nemecka, z veľkej časti majú tieto zahraničné cesty pracovný účel.
  • Starší ľudia 55+ uprednostňujú okolité krajiny na kratšie obdobie, typicky nákupné krajiny ako Maďarsko, Poľsko a Česká republika.

Ako sme analyzovali cestovateľské návyky?

Pri analýze cestovania Slovákov nám ako vstup poslúžila vrstva Cestovateľských návykov online nástroja Market Locator. Vrstva cestovateľských návykov pritom nepozná cieľ cesty, ani jej dôvod. Vie len, odkiaľ sa daná karta prihlásila a koľko dní sa nevrátila na Slovensko. Viaceré destinácie sú pritom v systéme Market Locatora zoskupené do nadnárodných (ale logických) celkov. Typickým príkladom je Benelux – teda štruktúra tvorená Belgickom, Holandskom a Luxemburskom.