Na situáciu s dodávkami z tzv. tretích krajín na Slovensko sme sa pýtali hovorkyne Slovenskej pošty. Ide o veľmi populárne nákupy napr. z Aliexpress pričom platiť 2 eurá za údajné spracovávanie zásielky, ktorému sa navyše nedalo vyhnúť, nie je správne.
Prioritne pre Aliexpress a Wish
Zistili sme, že už v januári 2022 Slovenská pošta uzatvorila zmluvu s Českou poštou, aby slovenským klientom, ktorí nakupujú v ázijských e-shopoch zabezpečila rýchlejšie a pohodlnejšie doručovanie zásielok. Teda nebudú už platiť poplatok za colné prerokovanie ani DPH. Dohoda sa prioritne týka obchodov Aliexpress a Wish, odkiaľ prichádza 80 až 90 % zásielok objednaných v ázijských krajinách.
Ak predajca pošle zásielku v tzv. toku cez Českú poštu, zásielka bude mať podacie číslo v tvare príklad XX123456789CZ. V takom prípade už nepôjde na colné konanie, a teda nebude platiť žiadne poplatky navyše, a teda ani poplatok Slovenskej pošty.
Všetko záleží na predajcovi
Poplatky budú premietnuté do ceny zásielky – to v skutočnosti záleží na predajcovi. Tieto zásielky, ktoré budú na Slovensko prichádzať na základe tejto dohody, pôjdu priamo do prepravy k adresátom bez zastávky na sklade na pošte.
Zmluva Slovenskej pošty s Českou poštou nám tak dáva zo Slovenska vyššiu šancu, že predajca pre dopravu na Slovensko zvolí kanál Českej pošty a vy ako objednávateľ zo Slovenska nezaplatíte ďalší poplatok. A prečo to nerobí priamo Slovenská pošta tak ako Česká? Osobne predpokladáme, že je to jednoduchšie riešenie ako vybavovať všetko od nuly.
Odkiaľ chodia zásielky?
Tretie krajiny a predajcovia v praxi využívajú niekoľko poštových partnerov na toky zásielok z ich e-shopov do EÚ. Podľa našich skúseností na Slovensko chodia dodávky z Česka ale aj Holandska, Belgicka, Maďarska a špecialitou je tzv. výmenný extrateritoriálny úrad Gruzínskej pošty v Prahe. Pri týchto zásielkach je už väčšinou zaplatené clo aj DPH a prepravca to označí nálepkou na zásielke. Platí, že prepravnú trasu tovaru a následne zásielky si vyberá predajca a je teda len na ňom, v akom toku príde zásielka na Slovensko.
Ako nám povedala hovorkyňa Slovenská pošta, a.s., neovplyvňuje a ani nevie ovplyvniť tento proces prepravy zásielky na Slovensko. Je teda hlavne na vás, aby ste pri objedávaní tovaru napr. do poznámky uviedli, že si prajete realizovať dodávku napr. trasou cez Českú poštu.
Stále sa môže stať, že zaplatíte 2 eurá
Ak predajca využije inú dopravu a zásielka príde na Slovensko (presnejšie na Slovenskú poštu), potom je pošta povinná predložiť zásielku Colnej správe, ktorá overí IOSS číslo zásielky a ak je správne (teda bolo zaplatené clo aj DPH – to zistia podľa IOSS), prepustia zásielku, pošta ju dá na doručenie a bude požadovať „svoj“ poplatok podľa platného cenníka (spomínané 2 eurá).
Ale zaplatiť môžete nakoniec aj viac
Ak elektronická správa k zásielke obsahuje chybné údaje, prípadne sú niektoré údaje nevyplnené, ako napríklad hodnota či druh tovaru, Slovenská pošta musí chýbajúce/chybné údaje doplniť a/alebo komunikovať s adresátom (poplatok 4 alebo 9 €). V tomto prípade môžete colné konanie a výber DPH absolvovať „vo vlastnej réžii“ cez Colnú správu alebo týmto úkonom poveriť Slovenskú poštu. Výška poplatku potom závisí od kvality sprievodných dát, ktoré je odosielateľ povinný poskytovať – sú to elektronické správy, ktoré zasiela odosielateľ, resp. poštový podnik tretej krajiny, zasiela spolu so zásielkou do krajiny určenia. Elektronická správa v sebe obsahuje adresné a colné údaje zásielky. Ak sú elektronické správy kompletné a bez chybných údajov, urýchli sa colné konanie a následne dokáže Slovenská pošta tieto zásielky rýchlejšie spracovať a doručiť adresátovi za poplatok 2 €.
Zdroje: Vlastné, Slovenská pošta