Prvé dni v novom zamestnaní sú pre väčšinu ľudí stresujúcou záležitosťou. Ak sa budete držať overených zásad, prežijete toto obdobie bez ujmy.
Na novom pracovisku sa stretnete s novými ľuďmi, u ktorých nepoznáte meno ani pozíciu. Niektorí k vám môžu byť milí, iní sa k vám budú správať odťažito s pocitom, že ich ohrozujete. U žiadneho však nebudete poznať tzv. skrytú agendu, čiže kombináciu vnútorných dôvodov a vzťahov, ktoré panujú na pracovisku. A to je najväčší problém pri začlenení sa do kolektívu. Kým nepoznáte hlavných neformálnych hráčov, pravidlá vyjadrovania a stupeň otvorenosti, ľahko narazíte na nepochopenie.
„V prvom rade si dajte pozor, aby ste hneď prvý deň nemeškali do práce. Prvý dojem robíte len raz,“ radí Katarína Sobanská, Permanent Placement Consultant Adecco Slovakia. „Pokiaľ chcete, aby ste pre kolegov boli čitateľný a nemali z vás pocit ohrozenia, buďte od začiatku svoji a nepretvarujte sa. Než nasajete firemnú kultúru, koncentrujte sa najmä na svoju prácu. To vám zabráni robiť chyby v osobnej komunikácii,“ dodáva K. Sobanská.
Ako sa predstaviť
Ak vás s novými kolegami nezoznámi šéf, nebojte sa zobrať iniciatívu do svojich rúk. Obíďte kolegov alebo sa na spoločnom stretnutí sami prihláste o slovo a povedzte im o sebe základné informácie. Nebuďte pri predstavovaní príliš zdĺhavý, snažte sa nájsť rovnováhu medzi submisívnym a suverénnym vystupovaním. „V prvých dňoch buďte najmä tichým pozorovateľom a nepútajte na seba prílišnú pozornosť. Zistite, ako to na novom pôsobisku chodí. Všímajte si vzťahy medzi kolegami, s ktorými budete denne prichádzať do kontaktu,“ radí K. Sobanská. Snažte sa zistiť, kto je neformálnym vodcom, kto je kreatívny, kto je pracant, ale aj to, kedy odchádzajú na obed a či sa stretávajú aj po práci. Poznať interpersonálne väzby na pracovisku je dôležité preto, aby ste vedeli, koho môžete požiadať o radu, a naopak, kto vám bude hádzať polená pod nohy. Aj keď nikto neočakáva, že si hneď na prvý raz zapamätáte mená všetkých kolegov, snažte sa skrátiť tento čas na minimum. Nikto nepočuje rád, že ste zabudli jeho meno a nepamätáte si, na akej pozícii pracuje.
Ako zapadnúť do tímu
Ak chcete do tímu zapadnúť, vyhnite sa ako nováčik akémukoľvek poučovaniu alebo zavádzaniu zlepšovákov. Na vety typu, že v minulej práci sme to robili inak, ani nepomyslite. Nepredstierajte, že niečomu rozumiete, keď to nie je pravda. Radšej sa opýtajte a nechajte si to vysvetliť. Nikoho nezaujíma vševedko, ktorý všetko pozná a všade bol dvakrát, keď ešte dva mesiace po nástupe otravuje kolegov s banálnymi otázkami.
Ako na šéfa?
Či je vám to príjemné alebo nie, musíte sa nastaviť na spoluprácu s vašim novým nadriadeným. Je to šéf, kto vás hodnotí, rozhoduje o zvýšení platu a odmenách, navrhuje na povýšenie alebo podpisuje dovolenkové lístky. Korektné vzťahy s nadriadeným sú základom vašej spokojnosti na pracovisku. „Nie vždy je šéf vaša krvná skupina, ale snažte sa k nemu nájsť si cestu. V žiadnom prípade mu však nepodliezajte a zachovajte si rešpekt,“ hovorí K. Sobanská.
Keď sa trochu zorientujete v novom prostredí, je čas, aby ste sa od ostatných kolegov odlíšili a upútali na seba pozornosť. Nie však výstredným obliekaním alebo extravagantným účesom, ale schopnosťami a vystupovaním. Staňte sa byť pre firmu zapamätateľný a nenahraditeľný. Možností je naozaj veľa, navrhnite napríklad zaujímavú inováciu ponúkaných služieb, získajte bonitného zákazníka alebo jednoducho pozvite kolegov na grilovačku. Nezabúdajte, že nový džob je predovšetkým príležitosť.