Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

ŠKODA pripravila sériu tipov ako sa postarať o exteriér vozidla. Metóda dvoch vedier zabezpečí, že lak bude dlhodobo vyzerať ukážkovo. Odborníci v detailingovom štúdiu dokážu obnoviť aj poškodený lak na úroveň nového vozidla

S končiacimi sa letnými prázdninami dostali naše autá isto riadne zabrať. Dlhšia cesta na dovolenku do zahraničia či po Slovensku si občas vypýta svoju daň v podobe zašpineného interiéru, najmä ak cestujeme  s deťmi  alebo s domácimi zvieratkami. Okrem toho sa na stave nášho vozidla podpíšu aj dlhé horúce slnečné dni či zmena klímy v prípade morského vzduchu, ako aj všetok “nazbieraný” hmyz z ciest. Ako si poctivo umyť auto či ako sa postarať o vozidlo, aby sme jeho laku a interiéru prinavrátili späť stav nového vozidla, vám prezradia odborníci z profesionálneho detailingového štúdia, ktorých vyspovedali zástupcovia značky ŠKODA.

 Väčšina z nás sa asi nikdy nebude svojmu vozidlu venovať doslova centimeter po centimetri, na rozdiel od profesionálneho detailingového štúdia RDM Garáž. V rámci rozhovoru prezradil Drahomír Piok, jeden zo zakladateľov RDM Garáže, čo-to zo svojich skúseností, ktoré pomôžu aj bežným laikom pri čistení auta.

Určite je možné aj pri bežnom umývaní udržať automobil v dobrej kondícii. Keď dodržíte niekoľko základných pravidiel, je veľká pravdepodobnosť, že vaše vozidlo ostane dlhodobo v skvelom stave. Ide predovšetkým o techniku a použité príslušenstvo,” vysvetľuje Drahomír Piok z detailingového štúdia RDM Garáž. Ten sa spolu s kolegami pod značkou RDM Garáž zaoberajú dôkladnou starostlivosťou o vozidlá náročných klientov už niekoľko rokov. Ich ručným „hýčkaním“ prechádzajú drahé limuzíny, športové vozidlá, ale i obyčajné autá bežných smrteľníkov, ktorí chcú, aby sa interiéru či exteriéru vozidla prinavrátil pôvodný stav.

Pri umývaní sa používa metóda dvoch vedier. Ideálne je zaobstarať si také, ktoré majú dvojité dno so špeciálnym sitkom, vďaka ktorému prípadné nečistoty zostanú na dne a nevracajú sa späť na umývaciu rukavicu,” vysvetľuje Piok.

Častým zlozvykom je podľa Pioka umývanie auta bez úvodného opláchnutia. “Vozidlo je najprv nutné odmočiť penou a vodou a tlakom vody stiahnuť hrubé nečistoty od spodku po hornú časť karosérie. Vďaka tomuto postupu zostane pena nanesená na karosérii dlhšie a voda, ktorou oplachujeme, potom krásne zmýva zvyšky nečistôt – a navyše, človek dobre vidí, ktorú plochu už umyl a ktorú ešte nie. Keby sme oplachovali zhora, hneď zmyjeme penu z celého vozidla a neuvidíme, ktorým miestam sme sa už venovali,” dodáva Piok.

ŠKODA v spolupráci s detailingovým odborníkom Drahomírom Piokom radí

Aký je teda postup? Odborníci z RDM Garáž odporúčajú začať sprchou – karosériu odmočte penou a vodou, následne tlakom vody stiahnite hrubé nečistoty. Začnite dole a postupujte smerom nahor. Potom napustite vedrá vodou, do jedného pridajte šampón, v druhom ostane len čistá voda. Špeciálnu “chlpatú” rukavicu, hubku či handru z mikrovlákien vymáčajte v čistej vode, potom naberte vodu so šampónom a dlhými tiahlymi pohybmi umývajte každý diel karosérie zvlášť. Vozidlo potom umývajte smerom zhora dolu, ideálne v garáži a nie na priamom slnečnom svetle. Dôležité je tiež nikdy nenechať šampón uschnúť. Oplachovanie vykonajte iba prúdom vody z hadice, nie tlakovou vodou (wapkou), nakoľko prirodzený prúd vody vymyje šampón rýchlejšie a dôkladnejšie. Auto sušte prúdom vzduchu (môžete si na to vziať fén) alebo uterákom. Ten iba ťahajte voľne po karosérii, netlačte. Na kolesá použite Iron, čo je pH neutrálny čistič kolies, ktorý rozpúšťa železo. Jeho častice odlietajú z brzdových doštičiek a sú zapečené na povrchu každého disku. Niekedy stačí prípravok na kolesá len nastriekať a spláchnuť vodou, najlepšie tlakovou wapkou, prípadne pre lepší účinok použite štetec. Vždy umývajte jedno koleso, aby čistič nezasychal. Na záver, ak máte chuť a čas, ukončite kúru ručným navoskovaním karosérie tuhým voskom.

Najdôležitejšie je teda:

  • Mať kvalitnú kozmetiku, vrátane šampónu, vosku a čističa kolies
  • Využívať metódu dvoch vedier
  • Disponovať kvalitnými čistiacimi hubkami, handričkami či rukavicami
  • Umývať auto v garáži, nikdy nie na priamom slnku
  • Zmývať šampón postupne, zhora nadol, ideálne vodou z hadice
  • Zvyšnú vodu zotrieť uterákom bez zbytočného tlaku na karosériu
  • Kolesá čistiť postupne, nie naraz, aby kozmetika na diskoch či pneumatikách nezaschla
  • Na záver ručne navoskovať suchú karosériu

Všetku kozmetiku na domáce čistenie, ktorú spomíname v radách a tipoch, je možné nájsť na e-shope ŠKODA AUTO. Do čističov a šampónov sa oplatí investovať, lebo obyčajne vám vydržia na niekoľko desiatok čistiacich procedúr, čo sa v konečnom dôsledku vráti v podobe krásneho auta.

V prípade, že vášmu vozidlu, či už exteriéru alebo interiéru, nestačia klasické prípravky a potrebuje vrátiť zašlý lesk a slávu, nastupujú práve detailingové štúdiá. Ja a moji kolegovia dokážeme zbaviť lak škrabancov a oderkov, tzv. hologramov a pomarančov, dekontaminovať ho, zbaviť ho hlbokých rýh či ošetriť odlupnutia. Detailéri dokážu niekoľkohodinovou prácou prinavrátiť stav nového vozidla aj veľmi poškodenému laku, ktoré bolo roky zanedbávané,” vysvetľuje Drahomír Piok a dodáva: “Okrem toho sa špecializujeme aj na interiér, z ktorého dokážeme hĺbkovým čistením dostať aj niekoľkoročnú špinu a oživiť plasty tak, že auto vyzerá, ako keby práve vyšlo z výrobnej linky. Je to náročný proces, no reakcie majiteľov skutočne stoja za to.”

Viac sa o procese detailingu dozviete na stránke www.rdmgaraz.sk.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.