85 % Slovákov je na internete. 26 % z nich hľadá riešenia svojich problémov najprv na sieti.

Podrobný reprezentatívny prieskum výskumníkov z United Consultants v spolupráci s MARK BBDO a Pricewise, ktorý mapuje správanie 2000 Slovákov na internete zistil, že dnes má prístup na internet 85 % obyvateľov Slovenska a takmer 99 % z nich ho aj denne používa. V roku 2000 bolo na internete iba 9 % Slovákov. Marián Timoracký konzultant,United Consultants: „Internet je dnes bežná dennodenná záležitosť, bez ktorej by sme si mnohí nevedeli predstaviť svoj život a  rozhodovanie. Počas 18 rokov sa stal internet súčasťou skoro každej domácnosti u nás.“

Skoro polovica 46 % všetkých online užívateľov sa pripája do online sveta prostredníctvom mobilného telefónu a v každej digitálnej domácnosti sa nachádza neuveriteľných 5,69 zariadení pripojených na internet. Slováci používajú na internet pri hľadaní informácií, potom na komunikáciu s ľuďmi, ktorých nemajú nablízku, prípadne si vypĺňajú voľný čas. Práca je až na štvrtom mieste.

Za posledné roky vzniklo obrovské množstvo e-shopov. Zaujímavosťou je forma reklamy propagujúca výrobky a služby na internete. Spoločnosti by mali investovať viac do reklamy na Facebooku. Faktom je, že YouTuberi a akísi opinion lídri sú zároveň reklamou. Je len odlišne podaná.

Podľa internetových aktivít rozdelili výskumníci digitálnych spotrebiteľov do ôsmich kategórií. Najväčšie zastúpenie majú Fajnšmekri, za nimi nasledujú Sliediči, Nadšenci a prvú štvoricu uzatvára skupina zvaná Robinson.

Piatou kategóriou sú Surferi, v ktorých sa nachádza najviac mladých ľudí vo veku v priemere 31 rokov. Poslednú trojicu uzatvárajú Pragmatici, PozorovateliaOdpadlíci. Najzdatnejší užívatelia internetu sú Surferi a Fajnšmekri s priemerným vekom okolo 40.

Práve Fajnšmekri sú najvzdelanejšou a najbonitnejšou skupinou digitálnych spotrebiteľov. Segment Robinson(iek) je svetom žien na rozdiel od Pragmatikov, kde je väčšina mužov. Robinsonky sú ženy z menších miest a obcí, ktorých príjem klesol v dôsledku materskej dovolenke.

Pre Nadšencov je predstava byť offline úplne nepredstaviteľná, internet je pre nich nemennou a pevnou súčasťou života. Sliedičov charakterizuje porovnávanie cien a výber najlepšieho produktu za čo najnižšiu cenu. Poslednú skupinu Odpadlíkov charakterizuje to, že technológiám príliš nedôverujú a keby zanikol internet, ani by si to nevšimli.

Zaujímavosti:

  • Online hry lákajú najviac ľudí vo veku 35 – 44 rokov a 18 % spomedzi nich si ju zahrá aspoň raz za deň.
  • 67 % digitálnych žien je každý deň na Facebook-u. 70% žien si denne s niekým četuje prostredníctvom aplikácií Messenger, WhatsApp alebo Viber.
  • Aj online generácia pred dôchodkom je aktívna: 66 % ľudí vo veku 55 až 64 rokov sleduje dianie na sociálnych sieťach minimálne raz za týždeň.
  • 77 % tínedžerov si niečo kúpi v e-shope aspoň raz za mesiac, 93% užívateľov internetu si kúpilo online niečo za posledný rok. Viac ako polovica užívateľov internetu na Slovensku nakupuje v čínskych e-shopoch ako Alibaba prípadne amerických ako napríklad Wish.
    35% užívateľov internetu dá svoje osobné informácie spoločnosti, cez ktorú nakupuje, aby mohlo ľahšie nakúpiť a mať rýchlejší prístup aj nabudúce.

Značky: