Začiatkom tohto mesiaca sa potvrdil znepokojujúci klesajúci trend v automobilovom priemysle – predaj áut v Európskej únii sa minulý rok prepadol na nové rekordné minimum.

Podľa údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), klesli registrácie nových áut v EÚ v roku 2021 o ďalších 2,4 percenta na 9,7 milióna vozidiel, a to už po predchádzajúcom rekordnom poklese o 24 percent v roku 2020 v dôsledku pandémie koronavírusu.

Zatiaľ čo pandémia zostáva hlavným faktorom poklesu predaja áut, za posledných 12 mesiacov zasiahla toto odvetvie ďalšia kríza: nedostatok polovodičov – počítačových čipov používaných v systémoch mnohých tradičných áut aj elektromobilov.

Keďže odborníci predpovedajú, že problémy budú pretrvávať aj v roku 2022, treba sa zamyslieť nad príčinami globálnej čipovej krízy, ako aj nad budúcnosťou automobilového priemyslu.

Čo spôsobilo čipovú krízu v automobilovom priemysle?

Ako každý nedostatok tovaru, aj čipová kríza je v podstate krízou ponuky a dopytu – a ako väčšina kríz, ku ktorým došlo za posledné dva roky, aj táto je úzko spätá s pandémiou Covidu.

Keď dopyt spotrebiteľov po autách v prvej polovici roku 2020 dramaticky klesol – keďže ľudia boli zavretí v lockdowne – výrobcovia čipov zamerali svoju ponuku na produkty, po ktorých bol väčší dopyt.

Najmä počítače a mobilné zariadenia zaznamenali prudké zvýšenie predaja, keďže ľudia boli nútení pracovať aj zabávať sa z domu, čo spôsobilo obrovský nárast používateľov služieb, počnúc Zoomom a Netflixom až po online a offline hranie a mobilné kasína. Keďže výrobcovia čipov našli u spoločností vyrábajúcich spotrebnú elektroniku odbyt, automobilový priemysel v zozname ich priorít klesol. Okrem toho mnohé firmy hromadili čipy a objednávali viac než potrebovali, pre prípad, že by sa v budúcnosti minuli zásoby.

Takže keď sa obmedzenia zmiernili a dopyt po nových autách sa začal pomaly zvyšovať, výrobcovia automobilov pre nedostatok polovodičov nedokázali zvýšiť svoju produkciu.

V akej situácii je teda automobilový priemysel?

Hoci automobilový priemysel nie je jediný, ktorého sa čipová kríza dotkla, určite patrí medzi najviac zasiahnuté. Volkswagen aj Stellantis – skupina, ktorá vznikla zlúčením spoločností Fiat, Chrysler a PSA – očakávajú pomalý štart do roku 2022, zatiaľ čo najväčší svetový výrobca automobilov Toyota začiatkom tohto mesiaca oznámil, že nesplní svoj ročný cieľ výroby vozidiel vo výške deväť miliónov.

Tieto prognózy prichádzajú po roku 2021, v ktorom globálny automobilový priemysel utrpel straty vo výške približne 210 miliárd dolárov.

Prečo sa nevyrába viac čipov?

Výroba väčšieho množstva polovodičov si vyžaduje enormné investície na strane dodávateľov. Investície, ktoré z ich pohľadu nedávajú zmysel. Rozšírenie existujúcich kapacít – alebo výstavba nových zariadení – stojí miliardy dolárov a trvá roky.

Investovať také peniaze a čas len na uspokojenie obnoveného dopytu z automobilového priemyslu nie je pre mnohých výrobcov dostatočne presvedčivý dôvod.

No napriek tomu niektorí výrobcovia rozširujú svoje prevádzky. Intel, TSMC a Texas Instruments nedávno oznámili plány na otvorenie nových závodov alebo rozšírenie svojich súčasných lokalít. No vzhľadom na časovú investíciu budú mnohé z týchto závodov v prevádzke najskôr v roku 2025.

Čo to znamená z krátkodobého hľadiska?

Súdiac podľa očakávaní popredných analytikov a manažérov v automobilovom priemysle sa dá očakávať, že rok 2022 bude ďalším náročným rokom s pretrvávajúcim nedostatkom polovodičov. Očakávajú sa však zlepšenia v priebehu roka a na prelome roku 2023.

Jean-Marc Chery, prezident spoločnosti STMicro, ktorá vyrába čipy pre Teslu a ďalšie automobilové spoločnosti, je presvedčený, že „situácia sa v roku 2022 skutočne definitívne zlepší v porovnaní s rokom 2021,“ no varoval, že tá správna rovnováha medzi dopytom spotrebiteľov, úrovňami zásob a výrobou pravdepodobne nenastane „pred rokom 2023“.

Podobne to vidí aj konzultačná firma AlixPartners. Jej generálny riaditeľ Dan Hearsch v rozhovore pre CNBC predpovedá, že nedostatočné dodávky a kríza sa pretiahnu do druhého štvrťroka 2022, pričom varuje, že to „pravdepodobne môže trvať o niečo dlhšie“.

Značky: