Pokiaľ firma dosahuje na lokálnom trhu svoj strop, z hľadiska rastu sa musí začať obzerať po expanzii do zahraničia.

Najľahší je vstup na český trh, ktorý je pre nás aj jazykovo najbližší. Pre mnohé firmy môže byť neskôr efektívna expanzia v rámci strednej a východnej Európy. V 21 krajinách strednej a východnej Európy je vyše 200 miliónov obyvateľov, z čoho je viac ako 120 miliónov používateľov internetu (je tu 63 % rozšírenie internetu). Zaujímavý je údaj o tom, že je tu vyše 90 miliónov smartfónov.

Ako na to?

Pre úspešnosť každého plánu je dôležité, aby ste sa pre daný krok rozhodli. Rozhodnutie znamená, že hneď začnete konať. Základom úspechu na cudzom trhu je dostatok informácií. Takže sa snažte si ich o danej krajine zohnať čo najviac. Poslúžia vám na to napríklad nástroje od Googlu – Consumer Barometer, Market Finder, Google Trends a Public Data Explorer. Viete využiť aj ďalšie nástroje ako sú Euromonitor, eMarketer, Word Factbook a Statista. Pokiaľ je pre vás ťažké získať relevantné dáta, spojte sa s vhodnou agentúrou, ktorá vám tieto dáta o potenciále zahraničných trhov dokáže pripraviť, využíva už získané dáta z daných trhov, alebo využíva špeciálne nástroje na získavanie dát.

Po výbere vhodných krajín na expanziu je postup jednoduchý, treba si najprv stanoviť jasný cieľ. Následne spraviť plán, ako budete postupovať a čo všetko treba postupne realizovať.

Nastavte si plán

Plán musí obsahovať jednotlivé kroky a časový plán, ktoré treba realizovať. Všeobecne môžeme povedať, že základné kroky sú:

  • lokalizácia webu/e-shopu/produktov
  • riešenie logistiky
  • určenie spôsobov platby pre danú krajinu
  • riešenie zákazníckeho servisu
  • recruiting, lebo pre daný trh musíte mať človeka alebo tím ľudí, ktorí dokážu v danom jazyku plynulo komunikovať

Čo sú bariéry vstupu na cudzí trh?

Európa je rozmanitá a jej krajiny sú od Slovenska značne rozdielne so svojimi špecifikami. Rozdielnosť je v kultúre, ekonomike i geografii. Pokiaľ chcete expandovať, treba rátať aj s administratívnymi rozdielmi.

Na krajinu, do ktorej máte záujem expandovať, sa treba pozrieť zvnútra, zanalyzovať si v nej konkurenciu a zistiť podrobné informácie o daniach a zákonoch.

Logistika je kľúčovým parametrom pre úspech. Zvyšuje sa počet spotrebiteľov, ktorí očakávajú dodanie produktu za jeden alebo dva dni. Napríklad až 22 % spotrebiteľov v Poľsku pri objednaní online očakáva dodanie do 2 dní a 68 % do 3 až 5 dní. Až 45 % Poliakov je dokonca ochotných si za expresné dodanie do druhého dňa priplatiť.

Zákazníci očakávajú podporu, ktorá je rýchla a zadarmo. Tá môže byť telefonická, ako live chat, video chat, emailom ale aj na sociálnych sieťach. Najrýchlejšiu odozvu zákazníci očakávajú od telefonického kontaktu a live chatu. Pri emaile stačí až polovici zákazníkom odpoveď na druhý deň. Pre zahraničný trh je vhodná forma výzvy na zanechanie telefonického kontaktu s vaším spätným zavolaním.

Ako uspieť?

Základom úspechu vstupu na cudzí trh je kvalitná lokalizácia. Až 56 % Európanov nechce používať weby, ktoré nie sú v ich rodnom jazyku. Lokalizácia webu je až pre 44 % exportérov neodmysliteľným faktorom rastu. Lokalizácia znamená nielen kvalitný preklad textov webu, e-shopu, produktov a služieb, ale aj prispôsobenie sa daným špecifikám krajiny. To sú preferované platobné metódy, preferovaní dopravcovia a využívané platformy na marketing. Zistite si preto, aké porovnávače tovaru, alebo market place, sú v danej krajine dominantné.

Uspejete ale len vtedy, keď budete postupovať vo svojom pláne krok za krokom a keď narazíte na bariéru, ktorá je nad vaše sily, vytvoríte si extra plán, ako ju zdolať. Najdôležitejšie je vytrvať.

Autor: Milan Markovič – Online stratég Effectix.com

Zdroje: Business Cloud a Google