Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slováci sú ochotní zaplatiť vyššie sumy online za hudobné nástroje, priemerná cena objednávky je 217 eur, vysoko sa sumy pohybujú aj pri nákupoch elektroniky a IT.

„Je to takmer desaťkrát viac ako za objednávky na druhom konci pomyselného rebríčka. Za nákupy v kategórii erotika platia Slováci najmenej, priemerne je to len 23 eur. Podobne nízke sú sumy pri nákupoch kozmetiky, len 30 eur,“ uvádza šéf Heureky Tomáš Braverman. Práve v kategóriách erotika a kozmetika však rástol podiel nákupov, takže sa jasne ukazuje trend nakupovať online pravidelne aj tovar s nižšou hodnotou.

Nakupujeme takmer rovnaký počet elektroniky ako oblečenia

„Zaujímavé je porovnanie počtov predaných produktov v jednotlivých kategóriách. Slováci napríklad nakúpili takmer rovnako veľa kusov elektroniky ako produktov z kategórie móda a oblečenie,“ uvádza Braverman. V týchto kategóriách sa predalo takmer rovnako veľa kusov produktov – 350-tisíc, čo je najvyšší počet v kategóriách, ale podiel obratu je pri oblečení osemkrát nižší ako pri elektronike.

Slováci takisto zainvestujú aj pri nákupoch športového vybavenia, obrat je v tomto prípade o polovicu vyšší ako za knihy. „Počet produktov je však takmer dvakrát vyšší u kníh,“ priznáva Braverman a dodáva, že knihy, filmy a hry vychádzajú dobre aj pri porovnaní s erotickými pomôckami. „V kategórii erotika sa predalo desaťkrát menej tovaru ako v kategórii filmy, knihy a hry.“

Pokiaľ ide o šírku sortimentu, obrovské množstvo produktov možno nájsť v kategóriách móda a oblečenie, ale aj pre dom a záhradu. Veľmi obsiahlou kategóriou je aj kozmetika.

Viac nakupujeme jedlo, erotický a hobby sortiment

Najviac medziročne rástla kategória jedlo, významný nárast zaregistrovala Heureka aj pri erotických produktoch. „Kategória jedla je ešte stále v štádiu rozbehu, na trh sa snaží preniknúť množstvo nových subjektov, ktorí vylaďujú chyby a zisťujú, ako sa najlepšie prispôsobiť slovenským zákazníkom, čo sa im aj darí. Tieto e-shopy ďalej učia na nákupy jedla online aj svojich zákazníkov. A možno očakávať ďalšie pohyby v tomto segmente, vstup avizujú aj veľkí hráči spomedzi kamenných prevádzok,“ predikuje Braverman.

Výrazný medziročný posun nahor bol aj pri nákupoch hobby sortimentu, čo je rozsiahla kategória zahŕňajúca aj hudobné nástroje či chovateľstvo, ktoré takisto významne rastú, aj keď ide o úzko špecializované e-shopy. Segment chovateľstva tvorí viac ako polovicu obratu kategórie, predala sa tu viac ako polovica produktov z celej kategórie hobby a chovateľstvo je jednou z najprogresívnejšie rastúcich oblastí, medziročne až o 35 %. „V tomto segmente je síce relatívne malý počet subjektov, ale už teraz sa na celkovom obrate e-commerce podieľajú už viac ako jedným percentom,“ upozornil Braverman s tým, že nákupy pre domácich miláčikov sú veľkým trendom aj pri mobilných nákupoch, napríklad pri opakovaných nákupoch krmiva. „Je vidieť, že Slováci sú psíčkari, najväčší podiel mají produkty pre psi, 77 %, pre mačky tvorí 12 %. Slováci teda šesťkrát častejšie nakupujú pre psi ako pre mačky. Zaujímavá je aj akvaristika na treťom mieste so siedmimi percentami,“ dodáva šéf Heureky. Pri hudobných nástrojoch zaznamenal porovnávač vyššiu priemernú hodnotu objednávok. Najobľúbenejšie sú klávesové nástroje, ktoré tvoria 45 % kategórie, pri nich je priemerná cena objednávky dokonca 516 eur.

Rastúci trend bežných nákupov online dokazuje aj vývoj v kategóriách deti a kozmetika a zdravie, medziročne je to nárast o tretinu. Najobľúbenejším kozmetickým produktom sú parfumy, ktoré tvoria okolo 40 percent celkového obratu kategórie. Do tejto kategórie patrí aj víťazný ShopRoku z hľadiska kvality – Parfums.sk. Medzi značkami dominuje Hugo Boss, na ostatných priečkach je to veľmi vyrovnané. Najobľúbenejšou značkou kozmetiky je pri nákupoch online Bioderma, po nej Vichy. „Nárast nákupov detského tovaru zase možno vysvetliť aktivitou mamičiek na internete, nakupovať online je lacné, pohodlné a rýchle, nemusia nákup ťahať domov, navyše sa aktívne riadia recenziami a podobne,“ vysvetľuje Braverman. V tejto kategórii majú 11 % obratu plienky a 10 % potom tvorí detská výživa.

E-commerce stále rastie

Aj celkovo e-commerce na Slovensku rastie, v roku 2015 minuli Slováci v internetových obchodoch 703 miliónov eur. V medziročnom porovnaní to vychádza na 15-percentné zvýšenie objemu, tempo rastu sa síce mierne spomalilo, ale Heureka očakáva ďalší rast aj v tomto roku. Objem online už prekročil hranicu 5 % celkového retailu Slovenska.

Najviac e-shopov je pre záhradkárov, nové obchody pribudnú v oblasti erotiky

Na 4 milióny internetových užívateľov Slovenska Heureka eviduje už 9 355 e-shopov. „Prekvapujúco je najviac e-shopov zo segmentu dom a záhrada. Táto kategória zahŕňa veľmi široký sortiment, pretože doň patrí množstvo rozličných produktov od drobných vecí po obrovský nábytok, ktoré sa nakupujú online, a záhradkárstvo Slováci takisto milujú,“ uvádza Braverman.

Najmenší počet e-shopov eviduje Heureka v segmente erotiky. Kategória však výrazne rastie, a preto možno čakať, že práve v tejto oblasti sa na trhu objavia noví hráči, ktorí tento potenciál využijú.

Slováci radia platia online kartami

Rovnako ako v Česku naďalej platbám dominuje platba na dobierku. Aj v tejto oblasti sa už prejavujú nové trendy. Stúpa obľuba platieb kartami. „Pri nákupoch online platí kartami už 15 % zákazníkov. Stále viac e-shopov zavádza túto možnosť platby, pretože je to pohodlné, bezpečné a rýchle,“ vysvetľuje Braverman.

E-shopy naskočili na trend mobilných nákupov

Budúcnosť elektronických nákupov vidia odborníci v m-commerce. Podiel mobilných návštev vzrástol v roku 2015 na Heureke už na 37 %. „Tempo rastu nákupov cez mobil neustále rastie, tento rok určite prekročíme 40-percentný podiel návštev,“ uvádza Braverman. Pozitívnou správou je, že sa mení aj prístup samotných e-shopov a stále viac z nich má web prispôsobený pre mobilné zariadenia. „Už je to skoro tretina e-shopov, pričom len pri porovnaní posledných dvoch rokov sa situácia zlepšila o polovicu. Najradšej ľudia nakupujú cez mobil okrem klasickej elektroniky, ako sú práve mobily, počítače či príslušenstvo, aj malé spotrebiče, napríklad kuchynské roboty, pneumatiky, obuv, parfumy alebo hračky,“ dodáva šéf Heureky.