Horská záchranná služba v spolupráci s poisťovňou Generali predstavili novú funkciu v aplikácii Horská záchranná služba (HZS). Vďaka Anjelovi strážnemu dokážu záchranári v prípade záchrannej alebo pátracej akcie jednoduchšie lokalizovať osobu.
Aplikácia HZS je aktívna už štvrtý rok, využíva ju viac ako 167 tisíc používateľov a jej pomoc sa ráta v niekoľkých stovkách prípadov. Efektívna komunikácia cez portál NG-SOS medzi Horskou záchrannou službou (HZS) a Vrtuľníkovou záchrannou zdravotnou službou (VZZS) umožnila od začiatku roka rýchlejšiu spoluprácu vo viac ako 50 prípadoch.
V prázdninovom období sa slovenské hory stávajú magnetom pre turistov, čo vedie k výraznému nárastu návštevníkov. S týmto prílevom však prichádza aj viac prípadov, kedy je potrebná pomoc horských záchranárov. Operačné stredisko tiesňovej linky prijalo za prvý polrok 2024 celkovo 1178 tiesňových volaní, čo predstavuje mierny nárast oproti roku 2023. Záchranné a pátracie akcie sa stávajú časovo aj technicky náročnejšími. Žiaľ, záchranári evidujú aj zvýšený počet smrteľných úrazov, ktoré vzrástli o skoro polovicu v porovnaní s minulým rokom.
Aby sa minimalizoval počet záchranných výjazdov, základom je kvalitná príprava na túru. „Okrem digitálnej mapy v telefóne je dobré mať so sebou aj fyzickú mapu pre lepšiu orientáciu. Nezabudnite si pribaliť lekárničku, plne nabitý mobilný telefón pre prípad núdze a vrchnú vrstvu odolnú voči vetru a dažďu,“ poradil riaditeľ Horskej záchrannej služby Martin Matušek.
Šéf záchranárov odporúča sledovať aj počasie, avšak najlepšie na oficiálnych webových stránkach, kde je možné vidieť napríklad vývoj búrkových oblakov či pohyb zrážok. Zároveň by mal mať každý vysokohorských turista nainštalovanú aplikáciu HZS, ktorá posiela notifikáciu s aktuálnymi podmienkami vo vybranej oblasti hôr pred plánovanou turistikou.
Aplikácia HZS pomáha už 4 roky
Záchranárom už štvrtý rok pomáha aplikácia HZS, ktorú si stiahlo a využíva už takmer 167 tisíc ľudí. Od začiatku fungovania si cez aplikáciu privolalo pomoc viac ako 700 ľudí, z toho je 150 volaní len za rok 2024. „Poisťovňa Generali sa nezameriava len na riešenie následkov nepredvídateľných udalostí, ale aj na ich prevenciu. Aplikácia Horská záchranná služba kombinuje pomoc ľuďom v núdzi a preventívne opatrenia, čo je v súlade s hodnotami Generali. Veríme, že bezpečnosť všetkých turistov je na prvom mieste, a preto podporujeme inovatívne riešenia, ktoré zvyšujú ich ochranu a uľahčujú prácu záchranárom,“ povedal šéf slovenskej pobočky a obchodný riaditeľ Generali Pavol Pitoňák.
Od spustenia aplikácie HZS bolo do Knihy vychádzok a túr zaznamenaných takmer 12 000 túr, pričom len za posledný mesiac ich bolo do systému pridaných viac ako 500. Aplikácia HZS ponúka množstvo výhod pre turistov a milovníkov hôr. Jedným tlačidlom si môžu privolať pomoc v prípade núdze a zdieľať svoju aktuálnu polohu so záchranármi. Poskytuje aktuálne informácie o počasí, výstrahách a teréne. Má medzinárodný presah a funguje aj v Česku, Maďarsku, Rakúsku a navyše ponúka možnosť uzatvorenia poistenia do hôr.
O tom, že je aplikácia HZS skutočne praktická sa presvedčil začiatkom mája aj 67-ročný turista. Prostredníctvom aplikácie požiadal o pomoc Horskú záchrannú službu, vďaka ktorej zároveň odoslal presné GPS súradnice svojej polohy. „Zranený sa nachádzal vo Veľkej Fatre, na západnej strane vrchu Ostrá. Muž zo Slovenska si pri zostupe spôsobil poranenie dolnej končatiny, po ktorom nebol schopný túru dokončiť. Zároveň sme o súčinnosť pri záchrannej akcii požiadali posádku VZZS z Banskej Bystrice,“ informoval šéf HZS.
Neoceniteľným pomocníkom bola aplikácia napríklad aj pri žiadosti o pomoc od mamičky iba 14-ročného syna, ktorý si v oblasti Šalviového prameňa spôsobil úraz kolena, kde bol následne ošetrený horskými záchranármi a transportovaný terénnym vozidlom na Bielu vodu. „Po štyroch rokoch spolupráce s aplikáciou môžem objektívne zhodnotiť, že najväčším prínosom pre Horskú záchrannú službu je rýchlejšia lokalizácia zraneného alebo uviaznutého človeka ešte pred samotným výjazdom. Až v 90 % prípadov evidujeme, že aplikáciu HZS majú nainštalovanú vo svojich telefónoch hlavne Slováci a česky hovoriaci turisti,“ dopĺňa riaditeľ HZS Martin Matušek.
S Anjelom strážnym sa nestratíte
Aplikácia HZS sa neustále technicky vyvíja a prináša novinku, ktorá nepochybne pomôže urýchliť celý proces záchrannej alebo pátracej akcie. Funkcia Anjel strážny je navrhnutá tak, aby zjednodušila lokalizáciu zranenej alebo stratenej osoby aj v prípade, že už nie je schopná zavolať si pomoc sama. V prípade núdze môžu záchranné zložky alebo vaši blízki rýchlo a efektívne zasiahnuť, a poskytnúť potrebnú pomoc.
„Ak sa ocitnete v ťažkostiach a máte aktivovanú funkciu Anjel strážny vaši blízki, prípadne záchranári, budú vedieť ihneď určiť vašu poslednú známu polohu a poslať k vám adekvátnu pomoc,“ vysvetľuje Filip Maleňák, riaditeľ Medical Information Technologies, ktorý zároveň za posledné štyri roky stojí za vývojom aplikácie HZS. Dodáva: „Doposiaľ boli súčasťou knihy túr iba informácie zadané používateľom a nepracovalo sa so skutočnou polohou počas túry. Na základe spätnej väzby od záchranárov aj používateľov teraz aplikácia umožní ukladať posledné tri známe polohy. Tie sú potom v prípade núdze dostupné nielen pre blízkych, ale aj pre záchranárov.“
Používateľ si môže aktivovať funkciu Anjel strážny dvomi spôsobmi. Prvá možnosť je v rámci zadávania konkrétnej horskej aktivity v knihe vychádzok a túr. Druhý spôsob je pod tlačidlom miesta záujmu, kde nie je potrebné plánovať konkrétnu túru, ale je možné funkciu samostatne zapnúť aj mimo horských oblastí. Používateľ si vyberie ako dlho chce mať funkciu aktívnu a pridá kontaktné osoby, ktoré v prípade núdze získajú prístup k poslednej známej polohe. Používanie tejto funkcie zároveň neovplyvňuje výdrž batérie mobilného telefónu.
Spolupráca HZS s Vrtuľníkovou záchrannou zdravotnou službou
Horská záchranná služba a Vrtuľníková záchranná zdravotná služba spolupracujú už niekoľko rokov. Začiatkom roka 2024 bol spustený nový záchranný nástroj v podobe portálu NG-SOS. Ten vo svojej samostatnej verzii využíva aj VZZS. Portál umožňuje HZS a VZZS okamžite zdieľať informácie o zranených alebo stratených osobách, vrátane presnej lokalizácie pomocou prijatých súradníc.
„Spolupráca s Horskou záchrannou službou pomocou nového systému nám umožňuje rýchlo a efektívne reagovať na núdzové situácie, čo je našou najvyššou prioritou. Sme len v polovici roka a lepšia komunikácia nám pomohla už pri viac ako 50 záchranných akciách. Pre nás záchranárov je najväčší boj s časom a v mnohých situáciách sa počíta každá minúta, preto toto zefektívnenie práce pri záchrane životov radi vítame,“ dopĺňa Iveta Križalkovičová, riaditeľka Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby.
Nezabudnite na poistenie do hôr
Pred odchodom na túru je potrebné mať uzatvorené poistenie do hôr, ktoré si viete jednoducho uzavrieť aj prostredníctvom aplikácie Horská záchranná služba. Poistenie do hôr preplatí zásah Horskej záchrannej služby v horských oblastiach a jaskyniach všade tam, kde má horská služba pôsobnosť. Toto poistenie kryje samotnú záchranu a poskytnutie prvej pomoci, ale napríklad aj pátranie, ak sa stratíte v lese. „Zásahy Horskej záchrannej služby sa pohybujú v priemere okolo 250 eur. V prípade náročnejšieho zásahu, alebo, ak je potrebné, privolať vrtuľník, však treba rátať s omnoho vyššími sumami,“ upozorňuje Pavol Pitoňák z poisťovne Generali.
V porovnaní s tým je poistenie do hôr od Generali zanedbateľnou položkou. Pre jedného turistu na jeden deň si ho uzavriete v základnom krytí už od 0,72 €. Poistenie do hôr by tak spolu s aplikáciou mali byť povinnou výbavou každého turistu.