Svetový trh zasahuje nedostatok batériových článkov. Za problém stojí vznik gigatovární na výrobu akumulátorov pre elektromobily. Najmä nedokončená spoločnosť Gigafactory spoločnosti Tesla v súčasnosti produkuje len tretinu plánovanej výroby, a preto Tesla absorbuje väčšinu produkcie Panasonicu. Vyšší dopyt po batériách potom zdraží aj suroviny pre ich výrobu. Najvyššia cena kobaltu bola oproti minulému roku vyššia o 120%. Akumulátory tak môžu na prechodnú dobu zdražovať.

Americká automobilka Tesla nedokončila svoju plánovanú gigatováreň v Nevade, ktorej úlohou je vyrábať akumulátory pre vlastné elektromobily. Spoločnosť Gigafactory tak produkuje iba 30% z plánovaného objemu. Spoločnosť Tesla preto preberá väčšinu svojich batérií svojich partnerov, japonskej spoločnosti Panasonic, čo v súčasnosti vedie k extrémnemu nedostatku článkov na trhu.
Nedostatok batérie sa vzťahuje aj na slovenský trh.

V súčasnosti narastá celosvetový dopyt po lítium-iontových akumulátoroch, čo je výsledkom zvýšenej popularity elektromobilov. „Veľkí výrobcovia automobilov sa rozhodli venovať elektromobilitu doslova z dňa na deň, po dlhé obdobie, keď túto oblasť prakticky ignorovali. Preto si automobilky nevybudujú potrebné výrobné zázemie, a preto kupujú výrobu akumulátorov od veľkých výrobcov, ktorí sa rýchlo snažia reagovať na zrýchlenie rastu dopytu,“ uviedol Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačných technológií Vysokého učení technického v Brne.

Batérie tak chýbajú nielen na výrobu elektromobilov, ale aj pre bežnú spotrebnú elektroniku. „Partnerstvo Tesly a Panasonic spôsobuje hlad po článkoch pre výrobu batérií po celom svete. Dochádza k výpadkom dodávok akumulátorov. Dotýka sa to aj predajcov na slovenskom trhu, kedy sa napríklad predlžujú dodacia lehota. Preto sa snažíme predzásobiť, aby sa situácia nedotkla koncovým zákazníkom, „uviedol Radim Tlapák, riaditeľ internetového obchodu BatteryShop.cz, ktorý je predným predajcom batérií do notebookov, mobilov a ďalších zariadení.
Dopyt zvyšuje ceny surovín a akumulátorov.

Zvýšení dopytu po akumulátoroch vedie aj k rastúcemu záujmu o materiály, ktoré sa k ich produkcii využívajú. Smeruje k požiadavkám na intenzívnejšiu ťažbu kobaltu, niklu, mangánu, medi, hliníka. „Zvýšenie ťažby však nie je nič, čo sa dá urobiť z dňa na deň, a preto dopyt môže prekračovať ponuku. To vedie k rastu cien materiálov, ktoré sa používajú predovšetkým na výrobu Li-Ion akumulátorov, „upozornil Tomáš Kazda z VUT.

Vývoj ceny komoditu ukázal, že najdramatickejší rast je vidieť u kobaltu. V prvom štvrťroku roku 2018 došlo k medziročnému zvýšeniu hodnoty kobaltu o 120%, za posledných 5 rokov sa cena zvýšila dokonca o 250%. „Rastovým šampiónom je kobalt, ktorého 40 % svetového ročného ťažby sa využíva na výrobu batérií. U ostatných materiálov na výrobu batérií nie je taký nárast zrejmý, pretože ich využitie je viac rozdielne medzi inými sektormi, „povedal David Kocourek, ekonom a analytik Komerční banky. „Väčšie posilňovanie spotreby týchto kovov sa očakáva až po tom, čo sa uvedú do prevádzky takzvané gigatovárne na výrobu batérií pre elektrické automobily. Ceny týchto surovín by mali v budúcnosti rásť, „dodal Kocourek.

Nárast surovín a nedostatok článkových článkov môže viesť k dočasnému zvýšeniu počtu akumulátorov. „Cena Li-Ion batérie dlhodobo klesá. Súčasné problémy na trhu však vedú k zastaveniu zlacnenia akumulátorov a na prechodnú dobu pravdepodobne prinesú aj zvýšenie počtu článkov. Táto situácia sa síce dotýka viac výrobcov a bežného spotrebiteľa zdražovania sa pravdepodobne nedotkne, „uzavrel Radim Tlapák z e-shopu BatérieShop.cz a dodáva, že akonáhle budú vyťažené ťažby surovín a gigatovárne budú produkovať plánovaný objem batérií, umiera situáciu na trhu.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.