Bezkontaktné platobné technológie sú v Slovenskej republike nesmierne populárne.

Ku koncu roka 2014 registrovalo Združenie pre bankové karty v SR viac ako 3,2 milióna (presne 3 216 030) vydaných bezkontaktných kariet. Aj napriek tomu sú niektorí ľudia málo informovaní o tom, ako bezkontaktné technológie fungujú a majú zbytočné obavy.

Mýtus č. 1 – Ktokoľvek s vhodným zariadením môže z karty vysať peniaze a osobné informácie.

Jednou zo stálic medzi mýtmi je informácia o tom, že z bezkontaktných platobných kariet možno nepozorovane vysať peniaze a osobné informácie – napríklad v MHD či na ďalších miestach s vysokou koncentráciou ľudí. Stačí, keď bude mať útočník pri sebe tú správnu čítačku. „Toto samozrejme nie je pravda. Bezkontaktná platba funguje naozaj len na vzdialenosť niekoľkých málo centimetrov od konkrétnej časti terminálu, v ktorom v ten istý okamih došlo k aktivácii čítačky. Aby niečo také bolo čo i len teoreticky možné, musel by dotyčný disponovať výkonnou čítačkou s obrovskými rozmermi. Náhodné transakcie a transakcie bez vedomia držiteľa karty sú teda vylúčené,“ vysvetľuje Miroslav Lukeš, generálny riaditeľ MasterCard Europe pre ČR a Slovensko.

Miroslav Lukeš, MasterCard

Miroslav Lukeš, MasterCard

Všetky terminály sú navyše zapojené do elektronického systému, čo znamená, že každú transakciu je možné dohľadať. Terminály bez zapojenia do systému nefungujú. Potenciálny zlodej by tak bol rýchlo odhalený.

Mýtus č. 2 – Vďaka zachyteniu bezkontaktných dát môžu zlodeji vyrobiť falošnú kartu a použiť ju na transakciu.

Bezkontaktné karty pracujú iba vo veľmi tesnej blízkosti terminálu a o držiteľovi karty poskytujú iba minimálne množstvo informácií. V takýchto situáciách je nemožné kartu naklonovať. Použitá ochrana navyše znemožňuje klonovanie karty alebo výrobu duplikátu – vďaka mikročipu, ktorý je vo vnútri karty a disponuje pokročilou šifrovacou technológiou.

Mýtus č. 3 – Bezkontaktnú kartu je nutné chrániť proti úniku dát špeciálnym nepriepustným puzdrom.

Niektorí držitelia kariet si v obavách o svoje bezkontaktné karty zaobstarávajú špeciálne puzdrá a obaly, ktoré ich majú chrániť. Všetky bezkontaktné karty sú spoľahlivo chránené aj bez doplnkového obalu, ktorý slúži iba na ochranu pred mechanickým poškodením. „Používanie puzdra na bezkontaktnú kartu rozhodne nie je nič zlé, môžete ju tým chrániť proti mechanickému poškodeniu, inú funkciu však neplní,“ vysvetľuje Miroslav Lukeš.

Mýtus č. 4 – Podvodníci môžu elektronicky zneužiť informácie z mojej karty/zariadenia pre krádež identity.

Existuje jasný rozdiel medzi krádežami identít, kedy dochádza k zneužitiu totožnosti konkrétnej osoby a podvodmi s platobnými kartami, kedy dochádza ku sprenevereniu informácií z karty za účelom vykonávania neoprávnených nákupov. Vzhľadom k tomu, že karty vysielajú minimálne množstvo informácií, je veľmi malé riziko, že by mohlo dôjsť ku krádeži identity.

Mýtus č. 5 – Bezkontaktnú funkciu na karte si môžem vypnúť sám doma.

V prípade, že človek vlastní bezkontaktnú platobnú kartu a využitie tejto technológie mu nevyhovuje, môže ju používať ako klasickú „kartu kontaktu“, teda vkladať ju do terminálu a zadávať PIN aj pri transakciách nižších ako 20 €. Pokiaľ mu ani toto nestačí, mal by kontaktovať svoju banku, niektoré umožňujú vypnutie funkcie, iné mu ponúknu výmenu za klasickú „kontaktnú kartu“. Na internete koluje celý rad „zaručených“ návodov ako bezkontaktnú funkciu na karte vypnúť – tieto domáce pokusy však vo väčšine prípadov povedú ku kompletnému zničeniu celej karty! „Ľudí, ktorí chcú vymeniť bezkontaktnú kartu za kontaktnú, je minimum. Väčšinou je to naopak, ľudia s klasickými kontaktnými kartami žiadajú svoje banky o výmenu za kartu bezkontaktnú, ktorej použitie je rýchlejšie a komfortnejšie. Ak sa však niekto rozhodne, že o bezkontaktnú kartu nemá záujem, mal by vždy kontaktovať svoju banku. Domáce znehodnocovanie bezkontaktných kariet samozrejme funguje, ale iba tak, že si vo finále zničíte celú kartu a musíte požiadať o novú,“ vysvetľuje Miroslav Lukeš.

Mýtus č. 6 – Bezkontaktné technológie sú menej bezpečné ako magnetické prúžky, pretože sa jedná o obojsmernú rádiovú komunikáciu medzi terminálom a platobnou kartou.

Bezkontaktné platby umožňujú svojim vlastníkom väčšiu mieru kontroly, pretože pri platbe nemusí kartu vôbec dávať z ruky a nemôže tak dôjsť k jej zneužitiu zo strany obchodníka. Unikátny autorizačný kód pre každú transakciu zaručuje, že nie je možné vykonávať podvodné transakcie opätovným zadaním toho istého kódu. Bezkontaktné karty nevysielajú informácie o trojmiestnom kóde, ktorý sa nachádza na zadnej strane karty (CVC kód), vaše meno, adresu ani ďalšie osobné údaje.

Ďalšie časté mýty/otázky a odpovede:

  • Ak mám v peňaženke viac bezkontaktných kariet, musia byť od seba dostatočne ďaleko, inak sa môžu vzájomne „zmagnetizovať“ a zničiť alebo môže dôjsť dokonca k odčerpaniu peňazí z viacerých kariet naraz.

Bezkontaktné platobné karty môžete bez obáv uchovávať vedľa seba, nijako sa vzájomne nepoškodzujú. Ak platíte u obchodníka a priložíte k terminálu iba puzdro/peňaženku, kde máte viac bezkontaktných kariet na sebe, môže sa stať, že terminál platbu nezrealizuje a nahlási chybu načítania, pretože nedôjde k prepojeniu s príslušnou kartou. Signál k prepojeniu totiž vysielajú všetky. Ak k tomuto dôjde, je nutné kartu vybrať a priložiť ju k terminálu samostatne. Nikdy však nedôjde k strhnutiu čiastky z viacerých kariet, terminály pri realizácii platby „komunikujú“ vždy len s jednou kartou.

  • Nie je dobré nalepiť bezkontaktnú nálepku na telefón, vlny z telefónu a nálepky sa môžu navzájom rušiť a tým pádom sa ničia ako telefón, tak nálepka. Pri platbe u bezkontaktného terminálu navyše môže dôjsť k prenosu informácií z telefónu.

Mobilný telefón predstavuje jedno z najčastejších miest, kde ľudia nálepky upevňujú – majú ho neustále pri sebe, takže môžu kedykoľvek zaplatiť a povrch väčšiny telefónov je hladký, takže na ňom nálepka bezpečne drží. K žiadnym prenosom medzi telefónom a nálepkou nedochádza. Pre istotu však neodporúčame lepiť bezkontaktnú nálepku priamo na oblasť, kde sa nachádza anténa. Počas používania nálepky nedochádza k aktivácii telefónu či akýchkoľvek jeho funkcií alebo aplikácií.

  • Mám telefón s NFC, automaticky tak môžem v obchodoch platiť mobilom, ale musím mať aktivované pripojenie na internet.

Nie je to tak. Pre platby mobilným telefónom potrebujete okrem mobilného telefónu podporujúceho NFC zatiaľ aj NFC SIM kartu. Zároveň musíte mať v mobile aktivovanú mobilnú peňaženku s nahranou platobnou kartou.

NFC platby mobilom nie sú viazané na internetové pripojenie. Online musíte byť iba v momente, keď do aplikácie nahrávate svoju platobnú kartu, pre samotné platenie už pripojenie na internet nepotrebujete. Rovnako tak nie je platba viazaná na silu signálu mobilného operátora.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.