BMW iX je nový vietor medzi elektrickými vozidlami, ktoré táto automobilka nazýva SAV – Sports Activity Vehicle. Má úplne nový dizajn a definuje vlastnú cestu vo vývoji elektromobilov vrátane pocitu z vnútorného priestoru a vzťahu medzi vozidlom a jej posádkou.

Hneď si všimnete čistý a minimalistický dizajn exteriéru a interiér ponúka inovatívne možnosti, ako si užiť čas na palube počas jazdy — je to oddych, bezpečnosť a pokoj.

Dielňa budúcnosti

BMW iX sa začne vyrábať v závode Dingolfing od druhej polovice roka 2021 ako nová technologická vlajková loď spoločnosti BMW Group. Spojí dizajn, automatizovanú jazdu, konektivitu, elektrifikáciu a služby. Založená je na piatej generácii BMW eDrive, ktorá pozostáva z dvoch elektromotorov, elektroniky, technológie nabíjania a z vysokonapäťovej batérie.

Vo výrobnej dielni nového BMW iX

Vo výrobnej dielni nového BMW iX

Pohonná jednotka sa vyrába trvalo udržateľným spôsobom. Dosiahne maximálny výkon viac ako 370 kW (500 k), zrýchlenie z 0 na 100 km/h je tu za menej ako 5 sekúnd. Vozidlo zároveň ašpiruje na najlepšiu spotrebu elektrickej energie vo svojom segmente. Na základe výsledkov testovacieho cyklu WLTP by to malo byť menej ako 21 kWh na 100 kilometrov. Vysokonapäťové batérie s kapacitou viac ako 100 kWh by podľa cyklu WLTP mali zabezpečiť dojazd do vzdialenosti viac ako 600 kilometrov.

Dojazd BMW iX je podľa WLTP až 600 km

Dojazd BMW iX je podľa WLTP až 600 km

Zvýšenie dojazdu o 120 km za desať minút

Nová nabíjacia technológia modelu BMW iX umožňuje rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom až do výkonu 200 kW. Takto sa môže batéria nabiť z 10 na 80 % za menej ako 40 minút. V prepočte je to za 10 minút energia na ďalších 120 km. Samozrejme, toto platí v tom najlepšom rozsahu kapacity batérie, teda od 10 do 80 %. Nabitie vysokonapäťovej batérie prostredníctvom 11 kW nástenného Wallboxu potrvá menej ako 11 hodín. Batérie použité v BMW iX tvoria súčasť dlhodobého životného cyklu a umožňujú vysokú mieru recyklácie. Energia použitá na výrobu jednotlivých článkov batérií a celej vysokonapäťovej batérie pochádza iba z obnoviteľných zdrojov.

Nabíjanie BMW iX

Nabíjanie BMW iX

Nový technologický základ podporuje ďalšie pokroky smerom k automatizovanej jazde

Technologický základ, ktorý sa predstavuje v modeli BMW iX, poskytne platformu pre automatizovanú jazdu a digitálne služby. Napríklad úroveň výpočtového výkonu sa oproti predchádzajúcim modelom zvýšila 20-násobne. Zo snímačov vozidla sa dá spracovať dvojnásobný objem údajov ako predtým. Vozidlo je pripravené na využívanie sietí 5G a poskytne vylepšené funkcie automatizovanej jazdy a parkovania.

Jazda s novým BMW iX

Jazda s novým BMW iX

Nový zážitok z jazdy

Obrazovky a ovládacie prvky sa minimalizovali na to najpodstatnejšie, čím sa umocňuje pocit jednoduchého interiéru. Technológia modelu BMW iX sa používa premyslene a zobrazí sa iba vtedy, keď je to potrebné. Intuitívne sa používa a vyzerá veľmi jednoducho. Vo vnútri nájdete šesťuholníkovo tvarovaný volant, kolískový prepínač automatickej prevodovky a zakrivený displej BMW Curved Display.

Vo vnútri BMW IX

Vo vnútri BMW IX

Spolupráca s iPhone a UWB

Ako sme sa dozvedeli, BMW pri tomto vozidle pripravuje spoluprácu s telefónmi iPhone a plánuje ako digitálny kľúč použiť práve tento smartfón. Pritom bude využitá technológia NFC, rovnako však aj UWB (Ultra WideBand). Pýtali sme sa aj na možnosť využitia nových telefónov Samsung Galaxy s touto komunikačnou technológiou  a zatiaľ to BMW pri tomto vozidle nepripravuje. Digitálny kľúč pritom prináša možnosť ovládať auto tak, že môžete poveriť iného človeka ako vodiča auta, pritom mu nemusíte fyzicky odovzdať kľúč. Stačí odovzdať takéto poverenie na jeho smartfón as to na konkrétny čas.

Kolískový prepínač smeru jazdy a nový ovládač v BMW iX

Kolískový prepínač smeru jazdy a nový ovládač v BMW iX

 

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu