Bolt spúšťa v Bratislave zdieľané elektrické kolobežky

1

S cieľom pomôcť ľuďom pri pohybe v meste počas krízovej situácie, uvádza Bolt v Bratislave na trh elektrické kolobežky. Bolt ich bude pravidelne dezinfikovať a zároveň žiada všetkých jazdcov, aby pri jazde na kolobežke používali dezinfekčný prostriedok na ruky alebo rukavice.

Ak ste si už stiahli aplikáciu Bolt na prepravu osôb, uvidéte po aktualizácii vo svojej aplikácii ikonku kolobežky. Kliknutím na ňu sa dostanete do rozhrania na zapožičanie kolobežiek. Ľudia, ktorí aplikáciu Bolt ešte nemajú, si ju môžu stiahnuť z Google Play alebo Apple Store. Kolobežka sa odomkne naskenovaním QR kódu, ktorý sa na nej nachádza. Pri prvom použití aplikácie sa zobrazia pokyny pre používateľa, ako bezpečne jazdiť na kolobežke a kde ju zaparkovať tak, aby ostatným ľuďom neprekážala. Tieto pokyny sú k dispozícii v aplikácii stále a je možné si ich v prípade potreby zobraziť znovu pred každou jazdou.

Odomknutie kolobežky bude stáť 50 centov, a za každú minútu strávenú na kolobežke zaplatíte 15 centov. Napríklad 10 minútová jazda tak bude stáť 2 eurá. Behom tejto doby zvládne prejsť v meste niekoľko kilometrov. Pri použití kolobežky počas celého dňa  nebude cena nikdy vyššia ako 15 eur.

Elektrické kolobežky budú rozmiestnené v centre Bratislavy, v blízkosti prestupných staníc MHD a na ďalších frekventovaných miestach ako napríklad pri Starej tržnici, na Trnavskom mýte, či Šafárikovom námestí. Po ukončení jazdy je potrebné zaparkovať kolobežku na bezpečnom mieste na ulici, najlepšie v blízkosti stojana na parkovanie bicyklov. Kolobežky môžete nechať v meste v oblastiach vyznačených na mape v aplikácii. Pokiaľ necháte koloběžku mimo vyznačenej oblasti, bude mu udelená pokuta vo výške 30 eur.

Bolt pri spustení služby rozmiestni v Bratislave viac než 200 kolobežiek a bude pripravený zvýšiť ich počet podľa požiadaviek používateľov. Elektrické kolobežky majú zabudované zariadenie GPS, ktoré do aplikácie poskytuje  údaje o mieste, kde je kolobežka umiestnená a pripravená na požičanie. Na zákazku vyrobený model kolobežky Bolt, ktorý bude rozmiestnený v Bratislave, bude dosahovať maximálnu rýchlosť 25 km/h.

Noví používatelia si môžu aktivovať prostredníctvom aplikácie začiatočnícku úroveň jazdy, ktorá limituje rýchlosť na 15 km/h. Táto začiatočnícka úroveň pomôže používateľovi pochopiť ako kolobežka funguje a ako s ňou pri jazde zaobchádzať. Na jeden nabíjací cyklus dokáže prekonať vzdialenosť až 40 kilometrov. Skutočný počet najazdených kilometrov závisí od štýlu používania. Nabité kolobežky sú každé ráno rozvážané na určené miesta.

Značky:

O autorovi

Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií a tiež videoreportáží. Snažím sa byť na každej lepšej tlačovke či už na Slovensku alebo v zahraničí. Mám rád fotografovanie a tiež cestovanie.

Jeden komentár

  1. Milí cyklisti a ostatní účastníci cestnej premávky.

    Všetci vieme, že kompetentní tvorcovia podmienok presunu z bodu A do
    bodu B sa správajú tak, že na takýto presun majú ľudia využívať
    hromadnú alebo individuálnu dopravu, pričom, ich predstava je taká, že
    to majú byť štyri kolesá. Zväčša to má byť mimo MHD presun osobným
    autom, prípadne taxíkom. O tom, že individuálna preprava môže mať len
    dve kolesá a ekologická nemá motor tvoriaci nežiadúce splodiny, ani
    nepomyslia. Napriek tomu existuje aj takáto forma presunu (bicykle,
    kolobežky, detské kočíky a invalidné vozíky atď.) a jej
    prevádzkovatelia sú dosť početná komunita. Vítam pomoc organizácii,
    ktoré aj napriek tejto neutešenej situácii, bojujú za podporu rozvoja
    cyklistiky v hlavne mestách. Príjemné mi boli dávnejšie biele, či dnes
    žlté bicykle, ktoré sa dajú požičať. Bohužiaľ aj medzi nami sa nájdu
    takí, ktorí majú svoje predstavy o takomto vození. Novinkou sú zelené
    kolobežky. Neviem mechanizmus ich fungovania, no viem, že na ich
    kultivované používanie sme ešte nevyzreli. Bežný cyklista jazdiaci
    denne ne bicykli kombinovanou dopravou na ne naráža na miestach, kde
    vytvárajú najnebezpečnejšie prekážky. Už som naznačil, že takmer
    týždeň takáto kolobežka trčala na Pražskej ulici medzi bránami na
    Hlavnú železničnú stanicu a odbočkou na Kramáre. Človeka idúceho
    tadiaľ pešo nikdy nestretnete, lebo nad úrovňou cesty je chodník pre
    peších. Ak v tom úseku dlhodobo stála opustená kolobežka, tak mi to
    evokuje arogantné správanie používateľa nielen voči cyklistom tadiaľ
    jazdiacim. Nechápem, prečo jej používateľ ju tam nechal. Predpokladám,
    že si ju nejakým spôsobom požičal a teda ako kultivovaný jedinec,
    ktorý si je vedomý, že keď vyrobí prekážku, je za ňu zodpovedný, by ju
    mal odstaviť na mieste, kde nezavadzia nikomu. Bohužiaľ svojim
    správaním skomplikoval presun každému vozidlu idúcemu v tomto úseku. O
    pár dní som narazil na niečo podobné na Jaskovom Rade, kde kolobežka
    stála uprostred jediného najužšieho chodníka a samozrejme, keď som ju
    obchádzal na bicykli zavadil som o ňu a zablokoval presun nielen sebe,
    chodcom, ktorí ma sledovali, ale aj automobilistom. Vytvorila sa
    kolóna a svorne všetci dávali najavo svoju nespokojnosť. Nepríjemní
    boli hlavne automobilisti, ktorí si zrovna v tom momente museli skúšať
    hlasitosť svojich klaksónov. To ani nespomínam, že som do vlaku
    dobehol na poslednú chvíľu, čo mi rázne pripomenul aj sprievodca vo
    vagóne. Medzičasom som narazil taktiež na kolobežku na chodníku pri
    hoteli Taxis Bar (pod MHD zástavkou na znamenie pod Kramárami), ktorá
    stála uprostred chodníka. Ďalej som bol svedkom, kedy auto, ktoré ma
    obiehalo takmer zramovalo zelenú kolobežku pod areálom Nemocnice
    Kramáre pri malom tunelíku pod železnicou, kadiaľ sa dá prejsť na
    Pražskú ešte pred veľkou križovatkou Na Patrónke. V spomínanom mieste
    autá chodia sporadicky, no aj tak si myslím, že všetci mali šťastie.
    Automobilista, ktorý obiehal nielen mňa, ale aj chodcov v mojej
    blízkosti, následne aj ďalší automobilista skracujúci si cestu na
    Kramáre, ktorý sa vynoril z tunelíka (bola to malá dodávka) a hlavne
    ten kto kolobežky poskytuje. Dnes ráno som bol tiež nemilo prekvapený,
    keď som odchádzal z prvého nástupišťa na Hlavnej stanici. V tomto
    priestore je koľajisko k neďalekému Múzeu Dopravy na ktorom bývajú
    odstavené zväčša vlaky RegioJetu. Je to miesto hneď vedľa sídla
    Polície. Kolobežka bola odstavená uprostred tak, že blokovala peším
    prechod cez koľajisko (je to oficiálne zakázané, no k najbližšej
    zástavke MHD ju využívajú takmer všetci, čo sa ráno ponáhľajú do
    práce). Môže sa teda pritrafiť, že policajtom prejde znova trpezlivosť
    a budú dávať pokuty, ako to bolo v minulosti zvykom. Poslednou kvapkou
    bol fakt, že opäť som zachytil zelenú kolobežku, ktorá hneď začala
    pípať. Tento incident sa udial pri vstupnej bráne do nemocnice Kramáre
    pred infekčným pavilónom. Táto bola už dlhší čas odstavená, kde je
    najnižší obrubník medzi chodníkom a vjazdom. Fakt, tí ktorí tieto
    kolobežky používajú sa musia naozaj správať tak arogantne voči
    ostatným? Dúfam, že existuje nejaká monitorovacia služba, či navigácia
    ktorá zistí kde a ako ostávajú tieto kolobežky opustené. Hlavne by som
    privítal aby ich používatelia neboli anonymní a postihnuteľní za to,
    ako tieto kolobežky po použití nechávajú. Motoristi sú oproti
    používateľom ekologických dvojkolákov v presile. Prečo teda medzi nami
    sú jedinci, ktorí motoristom dávajú svojím správaním zámienky k
    poukazovaniu, že zväčša cyklisti a kolobežkári sú nežiadúcimi všade,
    nielen v cestnej premávke hlavne v mestách?

    Gilbert

    PS: apelujem na zdravý sedliacky rozum a pevne verím v zomknutosť cyklistickej
    komunity
    v Bratislave a okolí.

Pridaj komentár