Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Keď sa povie „auto budúcnosti“,  často si predstavíme futuristický dizajn kapoty alebo vodíkový pohon bez emisií. Najdôležitejšou zmenou v autopriemysle je však nástup vozidiel s čoraz dokonalejšími systémami, ktoré zabraňujú nehodám.

Automobilky súťažia o priazeň zákazníka ladným tvarom karosérie, výkonnosťou motora, komfortom jazdy, aj objemom batožinového priestoru. Faktom je, že on si pri výbere vozidla stále častejšie všíma jeho bezpečnosť.  Systémy na prevenciu nehôd sa donedávna obmedzovali na zvyčajné ABS (antiblokovací systém) a ESP (elektronický stabilizačný program). Vývoj však letí  dopredu a balíčky bezpečnosti, ktoré sú dnes otázkou prestíže, sa  čoskoro môžu stať štandardom vyžadovaným predpismi.

V máji 2018 Európska komisia navrhla pripraviť zákon, podľa ktorého by každé nové vozidlo malo byť vybavené vybranými systémami aktívnej bezpečnosti. Návrh zahŕňa systém predchádzania kolíziám, systém na ochranu chodcov a cyklistov, asistenta zachovania jazdného pruhu, inteligentného asistenta rýchlosti a kameru alebo senzory cúvania. Komisia navrhla zavedenie týchto prvkov do povinného vybavenia každého nového vozidla v horizonte troch rokov. Cieľom je výrazne znížiť počet obetí dopravných nehôd.

Budúcnosť? Už je tu!

Mnohí vodiči využívajú systémy aktívnej bezpečnosti už dnes. Najväčšia japonská automobilka ich ponúka vo všetkých svojich modeloch. Balík Toyota Safety Sense pritom neznamená náklady navyše, alebo je cenovo výhodný. V modeli Auris je štandardom od druhej cenovej konfigurácie.  Pri mestskom Yarise patria tri zo štyroch funkcií bezpečnostného balíka k štandardnej výbave od základnej verzie Life. Štvrtý systém rozpoznávania dopravných značiek je dostupný bez dodatočnej platby od tretej z piatich konfigurácií. Pri modeloch Lexus  podobné riešenia  ponúka Lexus Safety System +.

Balík Toyota Safety Sense ponúka:

  • PSC varuje vodiča v prípade rizika kolízie s iným vozidlom pred autom. Systém rozpozná nebezpečenstvo a informuje ho vizuálne aj akusticky. Ak vodič nereaguje, elektronika spustí núdzové brzdenie. Systém zaznamenáva aj pohyb chodcov, čo zvyšuje bezpečnosť v meste.
  • Elektronika upozorní vodiča na opustenie jazdného pruhu – okamžite reaguje prostredníctvom vizuálneho aj akustického signálu. Ak vodič nezareaguje, vozidlo môže automaticky vrátiť do  pôvodnej jazdnej dráhy.
  • Významnou pomôckou pre vodiča je aktívny tempomat, ktorý je súčasťou rozšíreného balíka Toyota Safety Sense pri modeloch ako Toyota C-HR, RAV4 alebo Prius. Po nastavení požadovanej rýchlosti systém reaguje na situáciu na ceste a jazdu prispôsobuje vozidlu pred sebou. Ak auto spomalí, automaticky zníži rýchlosť a udržiava si bezpečný odstup. Keď vodič pred ním zrýchli, opäť sa dostane na nastavenú rýchlosť.
  • Pomocníkmi pre vodiča sú aj systémy RSA a AHB. Prvý z nich sleduje dopravné značky a zobrazuje ich na farebnom displeji v zornom poli vodiča. Druhý uľahčuje cestovanie v noci – kamera v čelnom skle rozpoznáva svetlomety vozidiel blížiacich sa v protismere, a koncové svetlá  automobilov pred vozidlom. Systém automaticky prispôsobí svetlá situácii na vozovke tak, aby vozidlo neoslepovalo iných vodičov.
  • Systém sledovania mŕtvych uhlov BSM pomáha pri zmene jazdného pruhu. S pomocou zadných radarových senzorov rozpozná vozidlá vo vedľajšom pruhu v oblasti mŕtveho uhla a informuje vodiča pomocou indikátorov vo vonkajších spätných zrkadlách.
  • Dlhá jazda unavuje a vodiča ohrozuje mikrospánok. Predchádzať nebezpečným situáciám pomáha systém sledovania únavy vodiča. Reaguje hneď, ako zaznamená pokles jeho koncentrácie – správou na displeji a zvukovým signálom ho nabáda k zastaveniu a odpočinku.
  • Bezpečné opustenie parkovacieho miesta cúvaním podporuje systém varovania o pohybe za vozidlom. Radary monitorujú priestor nielen priamo za automobilom, ale aj premávku na  ceste, na ktorú vodič vychádza. Informáciu  o približujúcich sa vozidlách má skôr,  ako ich vidí.

Pri výbere nového vozidla stojí za to venovať pozornosť aktívnym bezpečnostným systémom, ktoré ponúkajú jednotlivé modely. Pri crash testoch americkej organizácie IIHS, ktoré sú v niektorých smeroch prísnejšie ako európske, získal protikolízny systém modelu Toyota Prius Plug-in maximálny výsledok 5 bodov.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.