Odkedy svet zasiahla pandémia, umelá inteligencia (AI) vstúpila do svojho zlatého veku. Po príchode ochorenia COVID v roku 2019 celosvetový trh s kozmetikou zaznamenal pokles o viac ako 19 %. Preto sa priestor luxusnej, ale aj každodennej kozmetiky začal opäť zaujímať o technologické inovácie.
Ako spoločnosti v sektore krásy aplikovali AI?
V roku 2021 dosiahli tržby kozmetických technológií takmer 3,5 miliardy eur na siedmich významných trhoch – v Spojených štátoch, Číne, Japonsku, Južnej Kórei, Spojenom kráľovstve, Nemecku a Francúzsku. Do roku 2026 sa očakáva, že táto štatistika dosiahne 8 miliárd eur. Dekoratívna a pleťová kozmetika, a teda celý kozmetický priemysel by mal v nasledujúcich rokoch zažiť obrovský rast. Zaslúžia sa o to aj tieto technológie:
- Aplikácie poskytujúce rozšírenú realitu (AR), ktoré umožňujú virtuálne skúšanie make-upu
- Generovanie personalizovaného kozmetického obsahu na základe zozbieraných údajov o zákazníkovi
- Hlasová asistencia na odporúčanie produktov
- Vyhľadávanie kozmetických produktov na báze umelej inteligencie
- Predpovede dopytu a ponuky založené na údajoch
Priekopníkmi vo využívaní rozšírenej reality (Augmented Reality – AR) v kozmetickom priemysle sú spoločnosti Perfect Corp a Modiface. Virtuálne skúšanie sa stalo realitou vďaka kombinácii hĺbkového učenia a počítačového videnia rozšírenej reality. Riešenie spoločnosti Perfect Corp využívajú značky ako Yves Saint Laurent, L’Oréal Paris, MAC Cosmetics, e.l.f Beauty a Macy’s.
Verné zobrazenie make-upu je o niečo zložitejšie ako virtuálne skúšanie okuliarov alebo šperkov. Virtuálne náušnice z bieleho zlata sa nemusia prispôsobiť detailom a pohybu tváre a farbe pleti každého človeka. Preto sa technológie musia neustále vylepšovať, aby zákazníkovi poskytli dokonalú skúsenosť pred samotnou kúpou produktu.
AI personalizácia obsahu
Ďalšou dôležitou inováciou pre predajcov je personalizácia obsahu pomocou AI. Podľa štúdie zákazníci strávia 80 % času vo fáze rozhodovania a len 20 % z týchto návštevníkov nákup naozaj vykoná. Ak sa teda zákazníkom rýchlejšie zobrazia preferované produkty, pravdepodobnosť nákupu sa zvyšuje. Inteligentní asistenti so schopnosťou spracovanie prirodzeného jazyka (Natural Language Processing – NLP) môžu so zákazníkmi komunikovať prirodzenejším spôsobom a generovať relevantné a cielené odpovede.
Umelá inteligencia navyše zohráva významnú úlohu aj v riadení dodávateľského reťazca, vďaka čomu je predpovedanie dopytu a ponuky oveľa jednoduchšie. Algoritmy strojového učenia (Machine Learning – ML) analyzujú históriu údajov a poskytujú presné predpovede na určenie objemu predaja a dodávok.
Ktoré značky používajú AI technológie?
Optune od japonskej spoločnosti Shiseido
Optune poskytuje systém starostlivosti o pleť, ktorý kombinuje aplikáciu pre smartfóny a špeciálny dávkovač produktov. Denne upravuje rutinu starostlivosti o pleť svojich používateľov na základe širokej škály faktorov, od počtu alergénov vo vzduchu až po spánkový režim.
L’Oréal Color & Co pre farbenie vlasov
Spotrebitelia musia najskôr odpovedať na tri otázky týkajúce sa ich potrieb v oblasti farbenia vlasov. Potom nasleduje 10-minútová video konzultácia s profesionálnym kaderníkom. Po konzultácii je zákazníkovi dodaný individuálny set na farbenie vlasov, ktorý mu uľahčí svojpomocné farbenie vlasov v pohodlí domova.
Prieskum spoločnosti Atypical
Značka poskytuje online dotazník s cieľom zmapovať alergie, životný štýl, typy pleti, ciele spotrebiteľa a ďalšie. Zozbierané údaje sa vkladajú do algoritmu, ktorý vyhľadáva vhodné zložky a receptúry na prispôsobenie výrobkov potrebám zákazníka. Ten si potom môže kúpiť produkty vhodné presne pre neho a nemusí tráviť mesiace hľadaním toho správneho.
Je len otázkou času, kým podobné technológie ovládnu aj slovenský trh. Dovtedy si môžeme jedine užívať filtre na sociálnych sieťach, ktoré z nás spravia modelov s tieňmi na očiach a žiarivými zubami. A po tom ako ich vypneme, si v Googli vyhľadávať “ako si vybieliť zuby” a “ako si zafarbiť obočie doma”…