Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Odkedy svet zasiahla pandémia, umelá inteligencia (AI) vstúpila do svojho zlatého veku. Po príchode ochorenia COVID v roku 2019 celosvetový trh s kozmetikou zaznamenal pokles o viac ako 19 %. Preto sa priestor luxusnej, ale aj každodennej kozmetiky začal opäť zaujímať o technologické inovácie.

Ako spoločnosti v sektore krásy aplikovali AI?

V roku 2021 dosiahli tržby kozmetických technológií takmer 3,5 miliardy eur na siedmich významných trhoch – v Spojených štátoch, Číne, Japonsku, Južnej Kórei, Spojenom kráľovstve, Nemecku a Francúzsku. Do roku 2026 sa očakáva, že táto štatistika dosiahne 8 miliárd eur. Dekoratívna a pleťová kozmetika, a teda celý kozmetický priemysel by mal v nasledujúcich rokoch zažiť obrovský rast. Zaslúžia sa o to aj tieto technológie:

  • Aplikácie poskytujúce rozšírenú realitu (AR), ktoré umožňujú virtuálne skúšanie make-upu
  • Generovanie personalizovaného kozmetického obsahu na základe zozbieraných údajov o zákazníkovi
  • Hlasová asistencia na odporúčanie produktov
  • Vyhľadávanie kozmetických produktov na báze umelej inteligencie
  • Predpovede dopytu a ponuky založené na údajoch

Priekopníkmi vo využívaní rozšírenej reality (Augmented Reality – AR) v kozmetickom priemysle sú spoločnosti Perfect Corp a Modiface. Virtuálne skúšanie sa stalo realitou vďaka kombinácii hĺbkového učenia a počítačového videnia rozšírenej reality. Riešenie spoločnosti Perfect Corp využívajú značky ako Yves Saint Laurent, L’Oréal Paris, MAC Cosmetics, e.l.f Beauty a Macy’s.

Verné zobrazenie make-upu je o niečo zložitejšie ako virtuálne skúšanie okuliarov alebo šperkov. Virtuálne náušnice z bieleho zlata sa nemusia prispôsobiť detailom a pohybu tváre a farbe pleti každého človeka. Preto sa technológie musia neustále vylepšovať, aby zákazníkovi poskytli dokonalú skúsenosť pred samotnou kúpou produktu.

Virtuálna realitaZdroj: elements.envato.com
Virtuálna realita

AI personalizácia obsahu

Ďalšou dôležitou inováciou pre predajcov je personalizácia obsahu pomocou AI. Podľa štúdie zákazníci strávia 80 % času vo fáze rozhodovania a len 20 % z týchto návštevníkov nákup naozaj vykoná. Ak sa teda zákazníkom rýchlejšie zobrazia preferované produkty, pravdepodobnosť nákupu sa zvyšuje. Inteligentní asistenti so schopnosťou spracovanie prirodzeného jazyka (Natural Language Processing – NLP) môžu so zákazníkmi komunikovať prirodzenejším spôsobom a generovať relevantné a cielené odpovede.

Umelá inteligencia navyše zohráva významnú úlohu aj v riadení dodávateľského reťazca, vďaka čomu je predpovedanie dopytu a ponuky oveľa jednoduchšie. Algoritmy strojového učenia (Machine Learning – ML) analyzujú históriu údajov a poskytujú presné predpovede na určenie objemu predaja a dodávok.         

Ktoré značky používajú AI technológie?

Optune od japonskej spoločnosti Shiseido

Optune poskytuje systém starostlivosti o pleť, ktorý kombinuje aplikáciu pre smartfóny a špeciálny dávkovač produktov. Denne upravuje rutinu starostlivosti o pleť svojich používateľov na základe širokej škály faktorov, od počtu alergénov vo vzduchu až po spánkový režim.

L’Oréal Color & Co pre farbenie vlasov

Spotrebitelia musia najskôr odpovedať na tri otázky týkajúce sa ich potrieb v oblasti farbenia vlasov. Potom nasleduje 10-minútová video konzultácia s profesionálnym kaderníkom. Po konzultácii je zákazníkovi dodaný individuálny set na farbenie vlasov, ktorý mu uľahčí svojpomocné farbenie vlasov v pohodlí domova.

Skenovanie tváreZdroj: elements.envato.com
Skenovanie tváre

Prieskum spoločnosti Atypical

Značka poskytuje online dotazník s cieľom zmapovať alergie, životný štýl, typy pleti, ciele spotrebiteľa a ďalšie. Zozbierané údaje sa vkladajú do algoritmu, ktorý vyhľadáva vhodné zložky a receptúry na prispôsobenie výrobkov potrebám zákazníka. Ten si potom môže kúpiť produkty vhodné presne pre neho a nemusí tráviť mesiace hľadaním toho správneho.

Je len otázkou času, kým podobné technológie ovládnu aj slovenský trh. Dovtedy si môžeme jedine užívať filtre na sociálnych sieťach, ktoré z nás spravia modelov s tieňmi na očiach a žiarivými zubami. A po tom ako ich vypneme, si v Googli vyhľadávať “ako si vybieliť zuby” a “ako si zafarbiť obočie doma”…