Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaznamenala už počas prvých dní po zavedení poplatku za servis, ktorý vstúpil do platnosti v sobotu 15. marca, jasný posun v správaní cestujúcich – vzrástol predaj lístkov cez digitálne kanály.

Cestovanie vlakom sa tak pre mnohých stáva ešte rýchlejším, a to bez čakania v radoch pri pokladniciach. Predaj online – cez e-shop ZSSK a aplikáciu IDeme vlakom – je možný kdekoľvek a kedykoľvek, či už z pohodlia domova v predstihu alebo na stanici pred príchodom vlaku.

ZSSK vníma tento rastúci trend ako potvrdenie správneho smerovania v oblasti digitalizácie svojich služieb. Prvé štatistiky za úvodný víkend po zavedení poplatku ukazujú jasný trend: cestujúci stále viac uprednostňujú nákup lístkov digitálnou formou:

  • v sobotu 15. marca (oproti sobote pred zavedením poplatku) stúpol počet predaných lístkov cez e-shop o 21 % a cez mobilnú aplikáciu IDeme vlakom o 14 %. Naopak, počet predaných lístkov cez pokladnice klesol o 34 % a vo vlaku u vlakvedúcich o 70 %,
  • v nedeľu 16. marca (oproti nedeli pred zavedením poplatku) vzrástol počet predaných lístkov cez e-shop o 24 % a cez mobilnú aplikáciu o 21 %. Naopak, počet predaných lístkov cez pokladnice klesol o 23 % a u vlakvedúcich o 62 %,

„Prvé dni po zavedení poplatku ukazujú, že cestujúci sa postupne presúvajú k pohodlnejším digitálnym formám nákupu. Rastúci podiel predaja cez e-shop a mobilnú aplikáciu nás utvrdzuje v tom, že digitalizácia je správny smer. Cestujúci oceňujú možnosť kúpiť si lístok jednoducho, rýchlo a bez čakania v rade,“ hovorí Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

Výnimky a tipy nákupu lístka na vlak bez poplatku

Poplatok za servis je súčasťou modernizácie systému predaja lístkov a motivuje cestujúcich k nákupu vopred – prostredníctvom digitálnych kanálov. ZSSK zároveň pripomína niekoľko výnimiek, kto neplatí poplatok za servis, a ponúka niekoľko tipov ako ušetriť:

  • Lístok je možné kúpiť kedykoľvek online cez mobilnú aplikáciu ZSSK IDeme vlakom alebo cez e-shop ZSSK bez potreby sťahovania aplikácie IDeme vlakom.
  • Mesačné alebo týždenné lístky zakúpené vopred umožňujú vyhnúť sa opakovanému plateniu poplatku. Pri kúpe traťového lístka online sa poplatku za servis vyhnete úplne. Príklady ciest:
  • spiatočný týždenný lístok pre dospelého z Bratislavy do Trnavy do 2. triedy stojí 13,50 €, do 1. triedy 36 €,
  • spiatočný mesačný lístok pre dospelého z Bratislavy do Trnavy do 2. triedy stojí 54 €, do 1. triedy 123,90 €.
  • Cestujúci bez smartfónu môžu využiť SMS lístok:
  • na číslo 2255 za 60 minút 2,5 eur (osobné vlaky),
  • na číslo 2233 za 120 minút 2 eurá (vlaky v Tatrách).
  • Pre tých, ktorí nemajú internetové bankovníctvo, je možné si kredit na nákup lístkov nabiť hotovosťou do zákazníckeho konta ZSSK v pokladnici.
  • Bez poplatku si môžu lístok kúpiť v pokladnici alebo vo vlaku:
  • seniori od 62 rokov so 100 % zľavou z cestovného,
  • seniori od 70 rokov,
  • držitelia preukazu ŤZP-S, ktorí pre nákup lístka na vlak potrebujú asistenciu.

ZSSK ponúka tipy aj pre študentov využívajúcich cestovanie vlakom na pravidelnú cestu z domu do školy a späť:

  • Deti do 6 rokov cestujú bezplatne a nemusia mať lístok. Ak chce rodič zabezpečiť miesto na sedenie, miestenku je možné zakúpiť bez poplatku.
  • Výnimku z poplatku majú aj žiaci základných škôl a prvých štyroch ročníkov 8-ročných gymnázií, ktorí majú preukaz na 100 % zľavu. Ten im zároveň slúži ako ročný sieťový lístok na pravidelnú cestu medzi bydliskom a školou pri preprave osobnými (Os) vlakmi, regionálnymi expresmi (REX) a zrýchlenými (Zr) vlakmi.
  • Stredoškoláci a ďalší žiaci/študenti so 100 % zľavou si môžu jednorazové, týždenné či mesačné lístky zakúpiť online bez poplatku za servis. Ak cestujú diaľkovými vlakmi, môžu si zakúpiť lístok online rovnako bez poplatku.

V rámci digitalizácie pripravujeme elektronické zľavové preukazy pre študentov, seniorov a ďalšie kategórie cestujúcich, ktoré ešte viac zjednodušia nákup a odbavenie.

Nákup lístka vo vlaku – na toto si dajte pozor:

ZSSK upozorňuje, že v prípade nákupu lístka vo vlaku, je každý cestujúci povinný po nástupe vyhľadať vlakvedúceho a oznámiť mu úmysel zakúpiť si lístok. V opačnom prípade bude považovaný za cestujúceho bez platného dokladu a bude mu účtované plné cestovné a sankcia podľa Prepravného poriadku ZSSK. Výnimku z aktívneho vyhľadania vlakvedúceho majú:

  • deti od 6 do 16 rokov bez sprievodu osoby staršej ako 16 rokov,
  • občania od 70 rokov,
  • držitelia preukazu ŤZP a ŤZP-S,
  • cestujúci s kočíkom s dieťaťom,
  • cestujúci s bicyklom,
  • pri nákupe lístka pre psa.

Odborní asistenti na staniciach

ZSSK aktívne pomáhala cestujúcim prejsť na digitálne riešenia. V desiatich vybraných staniciach odborné asistentky a asistenti radili cestujúcim, ako si stiahnu aplikáciu IDeme vlakom a kúpia lístok online.

„Chceme, aby digitalizácia bola pre všetkých cestujúcich prínosom. Naši asistenti denne pomohli desiatkam ľudí so stiahnutím aplikácie a vysvetľovaním jej výhod. Práve osobná podpora je kľúčom k tomu, aby sa digitalizácia nestala prekážkou, ale naopak, riešením. V sobotu 15. marca sme zaznamenali rekordný počet stiahnutí mobilnej aplikácie IDeme vlakom v počte viac ako 6-tisíc,“ dopĺňa Peter Helexa.

Spoločne za kultúrne cestovanie

ZSSK ďakuje cestujúcim za ohľaduplnosť voči pracovníkom v pokladniciach aj vlakovému personálu. Zamestnanci dopravcu robia maximum pre to, aby každému poskytli potrebnú asistenciu. Vzájomná slušnosť je základom príjemného cestovania pre nás všetkých.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.