Nová štúdia o dopadoch inovácií spoločnosti Mastercard odhalila, že viac ako 90 % spotrebiteľov používa svoj smartfón častejšie než akékoľvek iné zariadenie.
Spotrebitelia by tiež radšej využívali biometrické technológie než kódy PIN, pokiaľ ide o platenie; uvádzajú, že by dali prednosť rozoznávaniu otlačkov prstov.
V rámci tejto štúdie vykonala spoločnosť Mastercard prieskum na vzorke 23 000 spotrebiteľov v 23 rôznych krajinách v Európe, Afrike a na Strednom východe, zameraný na ich postoj k digitálnym technológiám. Zistila, že zatiaľ čo v Afrike a na Strednom východe viac ako 70 % respondentov uviedlo, že sú pripravení platiť pomocou smartfónov, v západnej Európe majú len s dvoma pätinami (38%) ešte čo doháňať. Na otázku ohľadom nových spôsobov platenia však spotrebitelia vo všetkých regiónoch zvolili smartfón ako alternatívu platobnej karty.
„Naša štúdia zverejnená počas Mastercard zákazníckeho Inovatívneho fóra v Budapešti potvrdzuje nielen obrovskú chuť na nové spôsoby platenia, ale taktiež to, že spotrebitelia chcú skutočne často využívať svoje smartfóny. Mnohí z nich sú pripravení začať s tým vlastne už teraz. Celé desaťročia boli platobné karty jedinou rozumnou alternatívou hotovosti, ale spotrebitelia jasne uvádzajú, že chcú digitálne inovácie vo všetkých oblastiach života,“ hovorí Ann Cairnsová, prezidentka pre medzinárodné trhy spoločnosti Mastercard.
Spotrebitelia vyžadujú viac inovácií v kľúčových oblastiach
Štyria z piatich (80 %) spotrebiteľov uviedli, že existuje dostatočné množstvo inovácií v oblasti sociálnych sietí, cestovania, nakupovania a finančných služieb. Na všetkých trhoch však chcú spotrebitelia viac digitálnych inovácií v zdravotníctve, verejnom vzdelávaní a verejnej doprave.
92% zákazníkov vo všetkých regiónoch sa domnieva, že digitálne inovácie sú dobrou vecou a budúcnosť technológii vidia pozitívne. Iba 8% respondentov sa domnieva, že digitálne inovácie majú nepriaznivý vplyv.
Slovensko je jednou z najopatrnejších krajín v regióne, ale aj napriek tomu sa o niečo viac ako polovica ľudí domnieva, že inovácie majú pozitívny vplyv na spoločnosť. Až 4 z 5 spotrebiteľov sa domnievajú, že digitálne služby bude používať stále viac ľudí vo viacerých oblastiach života.
V súčasnej dobe iba menšina použitie biometrické metódy overovania, ale 60% sa domnieva že je to bezpečný spôsob platby.
Výsledky prieskumu tiež naznačujú, že spotrebitelia, ktorí žijú v technologicky menej rozvinutých krajinách, sú horlivejší po digitálnych inováciách než na trhoch, kde už sú k dispozícií. V západnej Európe je najväčšie percento respondentov, ktorí prechodu na digitálne technológie odolávajú (17 %), zatiaľ čo v krajinách strednej a východnej Európy, na Strednom východe a v Afrike je najviac ľudí, ktorí nové technológie aktívne využívajú. Viac ako štvrtina (27 %) respondentov v Rusku, Turecku a na Ukrajine sa označuje za „horlivých propagátorov“ nových technológii. Ľudia na Strednom východe a v Afrike vyžadujú viac inovácií vo všetkých oblastiach.
„Prieskum ukazuje, že rozvíjajúce sa regióny majú tendenciu k väčšiemu optimizmu, pokiaľ ide o to, ako im digitálne technológie môžu pomôcť zlepšiť život. Je to prirodzené, pretože ľudia vo vysoko rozvinutých krajinách už majú k najmodernejším technológiám prístup, a preto si nemusia technológie spájať so zlepšením života, alebo sa už tiež stretli s niektorými možnými negatívnymi vplyvmi,“ hovorí Dr. Carsten Sorensen, docent v odbore digitálnych technológií na Londýnskej vysokej škole ekonómie a politických vied (London School of Economics and Political Science, LSE).
Aj napriek nadšeniu z inovácií požadujú spotrebitelia zo všetkých regiónov bezpečnosť, predovšetkým, ak ide o platenie. Spotrebitelia sa jednohlasne zhodli na tom, že pokiaľ ide o elektronické platby, zabezpečenie ich bankového účtu je prioritou číslo jeden. Nasleduje zabezpečenie osobných údajov. Oceňujú tiež rýchlosť a jednoduchosť platenia.