Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Keď sa povie Yamaha – mnohí z nás si predstavia štýlové motocykle či známe hudobné nástroje. Fanúšikovia športových automobilov však vedia, že kombinácia tejto japonskej značky so štyrmi kolesami prináša zaujímavé výsledky. Dôkazom  je päť nezvyčajných modelov s prvkami Yamahy.

Toyota 2000GT

Šesťdesiate roky. Yamaha sníva o vytvorení športového auta. Toyota zasa čoraz viac preniká do motošportu a finišuje práce na svojom prvom športiaku,  modeli Sports 800.

Spojenie japonského dua muselo priniesť úspech! Dôkazom je prvé japonské superauto  – Toyota 2000GT. Kupé s 2-litrovým radovým šesťvalcom a výkonom 152 koní s  aerodynamickým vzhľadom vyvolalo senzáciu a jeho mnohé moderné riešenia sa pretavili do športových úspechov.  Zaujímavé je, že priemerný vek inžinierov, ktorí vyvinuli športovú Toyotu, bol sotva 30 rokov. Z modelu Toyota 2000GT vyrobili iba 351 kusov.

Lexus LFA

Superšportiaky vznikajú preto, aby ľudí chytili za srdce. Tak ako Lexus LFA – má nezvyčajný dizajn, inovatívne technické riešenia, perfektne sa ovláda a fascinuje tancujúcimi budíkmi.  No a ten motor – vidlicový desaťvalec s hmotnosťou nižšou ako v prípade bežného  V-čka! Na jeho konštrukcii pracovali aj inžinieri z Yamahy.  Pri projektovaní vyrovnávacej komory nasávania využili skúsenosti z výroby hudobných zariadení, čo sa prejavilo v podobe charakeristického zvuku superšportiaku značky Lexus.

Volvo XC90 V8

Kto povedal, že rodinné auto nemôže mať pod kapotou osemvalec? Určite to neboli inžinieri spoločností Volvo a Yamaha. Vložiť takýto motor  do  XC90 nebolo ľahké. Auto nebolo navrhnuté  s predstavou inštalácie typického motora V8, preto musel byť dodatočne umiestnený priečne. Misia však bola úspešná, a tak vznikol motor  B8444S. Pohonná jednotka zaujme predovšetkým kompaktnými rozmermi a valcami zvierajúcimi netypický uhol 60 stupňov. Valce neboli umiestnené oproti sebe, ale posunuté tak, aby motor zaberal čo najmenej miesta. Rovnaký motor sa dostal aj pod kapotu modelu S80.

Toyota Altezza RS200

História spolupráce Yamahy s Toyotou je skutočne plná zaujímavých projektov. Ďalším príkladom môže byť 4-valcový  motor 3S-GE vo vozdilách ako  Celica, MR2 či RAV4. Pohonná jednotka sa dočkala piatich generácii, ale posledná sa dostala iba do jediného modelu – Toyoty Altezza,  v Európe známej ako  Lexus IS. Motor  sa dostal  do modifikácie Altezza RS200, ktorá v Európe nebola dostupná, a bol vybavený variabilným časovaním ventilov a titánovými ventilmi.  Motor dosiahol výkon 210 koni. Je zaujímavé, že práve s dvomi modelmi  štartoval tím  Gazoo Racing na svojich prvých pretekoch – 24h Nürburgring 2007. Za volantom jedného z nich sedel prezident spoločnosti Toyota Akio Toyoda a v druhom tvorca  Lexusu LFA, Hiromu Naruse.

Yamaha Sports Ride Concept

Spoločnosť Yamaha sa pokúsila vytvoriť aj vlastné auto. V roku 1992 vyvinuli niekoľko prototypov modelu OX99-11, poháňaného motorom V12 priamo z  Formuly 1, avšak automobil nikdy oficiálne nevyrobili. Yamaha sa však nevzdala svojich snov a na autosalóne Tokyo Motor Show 2015 predstavil japonský výrobca Sports Ride Concept. Konštrukcia tohto malého, dvojmiestneho športového vozidla bola založená na ľahkých súčiastkach vyrobených z uhlíkového vlákna a na konštrukcii vozidla bola badateľná inšpirácia motorkami Yamaha.  Ani tento automobil sa však  nedočkal výrobnej verzie.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.