Založiť si dnes e-shop je veľmi jednoduché a rýchle. Zakladajú si ich nielen firmy na rozšírenie predaja z lokálnych kamenných predajní, ale aj jednotlivci popri svojej práci, alebo materskej dovolenke.
Na Slovensku je momentálne viac ako 11-tisíc e-shopov a ich medziročný nárast obratov je 15 %. To znamená silnú konkurenciu, na ktorú sa pred spustením e-shopu treba dôkladne pripraviť.
Definujte si, v čom ste najlepší
Pokiaľ už máte definovaný sortiment, kategóriu tovaru a dodávateľov, je načase jasne určiť, čo sú vaše konkurenčné výhody. V čom ste najlepší, v čom ste jedineční a prečo by si tovar mal zákazník kúpiť práve u vás.
Vyhnite sa všeobecným a nekonkrétnym formuláciám ako sú: sme najlacnejší, máme najširšiu ponuku, sme spoľahliví… Nájdite si niečo, čo zákazníka osloví tak, aby nehľadal inde a nebola pre neho rozhodujúca pri výbere len najnižšia cena. Môže to byť vaša jedinečná starostlivosť o zákazníka, vaša odbornosť pri poradenstve, váš príbeh, ktorý dá vášmu obchodu nový hlbší rozmer.
Špecializujte sa
Na e-commerce trhu sú veľmi silní hráči. Môžete konkurovať veľkou investíciou, alebo tým, že sa silne špecializujete na jeden úzky segment. V ňom sa potom môžete ľahšie presadiť. Nielen kvôli tomu, že daný segment si môžete vybrať aj na základe toho, aká je v ňom konkurencia, ale hlavne sa v ňom viete stať ľahšie odborníkom. Pokiaľ budete ponúkať domácu elektroniku a aj krmivá pre domáce zvieratá, nebudete vnímaný ako odborník ani na jeden segment. Špecializácia vás môže motivovať stať sa v danom segmente vnímanou autoritou.
Výber názvu vášho brandu a voľba domény
Pokiaľ už máte meno firmy a je vhodné aj ako názov vášho e-shopu, limitom je iba voľná doména. Pokiaľ ale vytvárate nový brand, alebo meno firmy nie je vhodné ako názov e-shopu, treba sa veľmi dobre zamyslieť nad jeho označením. Vyhnite sa názvom, ktoré sú pomenovaním kategórie. Môže sa vám časom stať, že váš sortiment sa rozšíri, alebo zmení a názov už nebude relevantný.
Prípadne budete chcieť expandovať do zahraničia a označenie vášho e-shopu a domény bude pre zahraničné trhy nezrozumiteľné. So značkou, ktorá má dobré pomenovanie sa dá marketingovo pracovať a priradiť jej rôzne emócie a komunikáciu. E-shopu s názvom www.lacne-betonove-ploty.sk sa bude ťažko vytvárať zapamätateľnosť značky, keď je jedna z desiatok podobne znejúcich.
Analýza konkurencie a inšpirácia
Pred začiatkom podnikania sa odporúča, aby ste si spravili podnikateľský plán, jasný rozpočet s rozdelením nákladov a predpokladaných výnosov na dlhšie obdobie dopredu. Odporúčame vám spraviť si dôkladnú SWOT analýzu, ktorá slúži na jasné pomenovanie rizík a potenciálu vášho podnikania z pohľadu internetu. Nájdite si vašu konkurenciu a jasne si definujte, čo robí dobre a inšpirujte sa (grafika, prehľadnosť e-shopu, strom kategórií, komunikácia konkurenčných výhod, obsah, nákupné scenáre…). Všetko dobré skúste vo svojom e-shope ešte vylepšiť. Neopakujte chyby konkurencie, ale poučte sa z nich.
Vyberte si vhodnú platformu
Tvorba e-shopu na mieru je veľká investícia z pohľadu peňazí, ale aj času. Väčšine klientov, ktorí s e-commerce segmentom nemajú praktické skúsenosti, odporúčame otestovať si e-shop na platforme, ktorá je finančne a časovo menej náročná, ako e-shop na mieru. Na nej si viete vyskúšať, ako vám to bude fungovať, viete sa veľmi veľa naučiť a riskujete menej. Pokiaľ sa dokážete obklopiť správnymi ľuďmi, alebo si nájdete agentúru, ktorá vám pomôže s tvorbou UX analýz, s grafikou, SEO nastaveniami, nastavením meraní, marketingom a podobne, bude vám e-shop rýchlo fungovať a zarábať sám na seba.
Logistika obchodu
Je obdobie, kedy je rýchlosť absolútnym základom úspechu. Nikto nemá čas na niečo čakať. Mnohé e-shopy si na tom založili svoj úspech. Dôkladne si vyriešite svoje logistické procesy pred spustením e-shopu. Môžete využiť dropshipping, vtedy to za vás rieši dodávateľ. Doba doručenia je jednou z hlavných predajných výhod a aj rozhodovacím kritériom pre zákazníka. K logistike patrí aj balenie produktov a tzv. zážitok z rozbaľovania, ktorí ľudia poznajú napríklad pri produktoch značky Apple.
Rada na záver
Vyberte si zameranie vášho e-shopu podľa toho, pre čo máte vášeň a je vám blízke. Potom vám to vaši zákazníci uveria a pôjdu za vami. Robte niečo viac ako ostatní a úspech sa časom dostaví, zákazníci to ocenia. Môže to byť písanie blogu, natáčanie videorecenzií produktov, osobitá komunikácia na sociálnych sieťach, nečakané darčeky k objednávkam a podobne. Ale hlavne to robte poctivo.
Milan Markovič, Effectix.com