Vždy ste chceli podnikať a nevedeli ste, ako na to? V tomto článku sa nedozviete, ako si založiť živnosť alebo firmu. Ale dozviete sa pár praktických rád, ako začať podnikať pomocou predaja na e-shope a čo konkrétne k tomu potrebujete.

Zapíšte si nápady

Ak ešte neviete, v čom by ste podnikali a čo by ste mohli cez e-shop predávať, tak sa zamyslite, k čomu máte vášeň, čo vás baví. Aký problém ste riešili a nevedeli ste u nás dohľadať produkt, alebo službu. Máte vášeň pre psíkov, zbierate minerály, alebo máte malé detičky? Všetko môže byť inšpiráciou na založenie e-shopu. Inšpirácia sa dá nájsť aj na Amazone, ktorý prináša mnohé novinky, ktoré sa ale na náš trh hneď nedostanú.

Vymyslite si názov

Je jedno, čo budete predávať, vaša značka by mala mať zaujímavé a jedinečné meno. Nenazývajte svoju firmu popisom kategórie, ktorú budete predávať. Je to krátka cesta, vaše podnikanie sa určite časom rozvinie a budete musieť meniť značku. Napríklad e-shop kurin.sk predáva aj psie pelechy, ale názov je tým pádom zavádzajúci. Ideálna značka sa skladá z jedného slova, ľahko vysloviteľného, v ktorom sa nespodobujú hlásky, neobsahuje číslicu a je bez diakritiky. A samozrejme, má voľné domény.

Zaregistrujte si značku

Pri výbere vhodného názvu je dôležité, aby ste mali voľnú .sk doménu. Ideálne je, ak je voľná aj .com doména, ale to je skôr vzácnosť. Zaregistrujte si aj domény s pomlčkou a bez pomlčky, ak sú to dve slová. Tiež odporúčam kúpiť si domény pre okolité krajiny, a to minimálne tieto: .cz, . hu, .pl, .at.. Zabudnite na domény ako sú .eu, alebo smiešne ako .wtf. Skontrolujte si, či už niekto názov nepoužíva a nemá registrovaný. Dôležité je získať pre vašu značku ochrannú známku.

Vytvorte si logo

Je skvelé, ak si pri tvorbe značky definujete aj svoju misiu a víziu, aby ste vedeli, ako chcete pozitívne zmeniť tento svet. To, čo značka musí mať definované, je logo, farby a textové fonty. Veľa značiek robí chybu, že logo robia príliš zložité, s veľa detailmi, prvkami, takisto, že je nečitateľné, keď sa zmenší pre potreby mobilných zariadení alebo sociálnych sietí. Dobre sa pracuje s logom, ktoré má ikonu, ktorá sa dá použiť samostatne bez názvu (napr. McDonald má dva zlaté oblúky). Je veľa bezplatných a jednoduchých nástrojov na tvorbu loga, ale je aj Photopea, alebo Canva, kde si logo viete ľahko vytvoriť. Používajte voľné ikonky a textové fonty. Ak máte veľké ambície a finančné možnosti, tak si dajte logo spraviť profesionálom.

Dajte dokopy podklady

Potrebujete dať dokopy podklady k vašim produktom a službám. Od výrobcov viete získať katalógy, ale často aj produktový XML feed, ktorý obsahuje v elektronickom formáte produkty a kategórie, a tak si ich viete ľahšie „naliať“ na svoj e-shop. Potrebujete strom kategórií, názvy produktov, kódy, fotky, parametre a popisy. Texty budete potrebovať aj pre kategórie, výrobcov, články a podstránky výhod, alebo pri stránke o vás.

Vytvorte si e-shop

Pokiaľ chcete jednoduché, rýchle a cenovo dostupné riešenie, siahnite po krabicovom riešení e-shopu. Odporúčame Shoptet, prípadne Shopify. Pokiaľ máte väčší budget, alebo špeciálne požiadavky, tak si dajte spraviť e-shop na mieru. Aj pri krabicovom riešení odporúčame sa obrátiť na odborníka, ktorý vám s nastaveniami a grafikou pomôže, aby ste mali od začiatku profesionálnu prezentáciu vašej ponuky.

Rozbehnite marketing

Je ideálne mať na začiatku dobre nastavené analytické meracie nástroje (aspoň Google Analytics a GCS) a vytvorené vhodné profily sociálnych sietí prepojené s e-shopom. Potom treba zvoliť optimálnu marketingovú stratégiu na základe ľudí, ktorým idete svoje služby ponúkať, na základe finančného rozpočtu, konkurencie a vašich špecifík. Aj vy môžete byť ambasádorom vašej značky a vytvárať zaujímavý obsah pre komunikáciu.

Autorom článku je Milan Markovič COO Effectix a Shoptimist

Prečítajte si aj: