Chcete vyhrať luxusné auto, mobilný telefón alebo práčku? Stačí súťaž lajkovať, zdieľať a zanechať pod príspevkom komentár.

Možno ste už niečo podobné na Facebooku videli. Pri čítaní podmienok takýchto súťaží by ste však mali zbystriť pozornosť.

V nejednom prípade ide o falošné správy, ktorých hlavným cieľom nie je ľudí obdarovať, ale zneužiť ich dôverčivosť a vymámiť od nich údaje k platobným kartám. Na prvý pohľad sa môže zdať, že všetko je v poriadku. Dokonca takéto podvodné súťaže mávajú na sociálnych sieťach aj niekoľko desaťtisíc lajkov.

Bezpečnostná spoločnosť ESET upozorňuje na to, že správcovia týchto súťaží sa snažia od ľudí vymámiť dôverné informácie, ako číslo platobnej karty, dátum jej platnosti a tiež CVC/CVV číslo zo zadnej strany karty. Ide o všetky údaje potrebné k tomu, aby podvodníci mohli uskutočniť online transakciu platobnou kartou obete.

Princípom týchto súťaží je, že „každý“ je víťazom. Účastníkovi sa cez správu na Facebooku následne ozve falošný vyhlasovateľ súťaže a vyžiada si od neho osobné údaje a informácie o platobnej karte. Ako dôvod uvádza overenie identity.

Na to, aby čo najmenej ľudí bolo nachytaných na podobné súťaže, sa odporúča facebookové stránky, ako Vyhraj to, Vyherny den či Rossa Fashion nahlasovať priamo Facebooku, ako podvodné. Na jednu z nich dokonca upozorňovala aj samotná slovenská polícia na svojom profile. Všetky sú prepojené webovou stránkou Modernevyhry.sk, ktorú ESET eviduje ako nebezpečnú.

Facebookom sa opäť šíri nová vlna RayBan podvodu, tentoraz však ide o lokalizovanú verziu v slovenčine. Cieľom je šírenie podvodných stránok, ktoré takisto zbierajú údaje o platobných kartách používateľov. Weby sú propagované cez fotografie výpredaja značkových slnečných okuliarov Ray-Ban. Útočník však len zneužíva meno známeho výrobcu a spoločnosť Ray Ban. Ani jej distribútori nie sú tvorcom falošnej zľavy, ktorá má byť až vo výške 90 percent.

Používatelia Facebooku, ktorí tieto weby propagujú, o tom vôbec nemusia tušiť. Útočník alebo škodlivý kód do albumov obetí vloží niekoľko fotografií z podvodných webov spolu s linkom na ne a zároveň pri nich otaguje niekoľko kontaktov daného používateľa.

Samotné prezeranie týchto webov však nie je škodlivé. Problém nastáva až pri platbe za zľavnený tovar, ktorý zákazníkovi vôbec nemusí prísť. Navyše informácie o platobnej karte idú majiteľovi webových stránok, ktorých servery sa väčšinou nachádzajú v Číne, v nešifrovanej podobe.

Prečítajte si aj: 

VIDEO TOUCHIT: Pozor na podvody na internete. Nenaleťte SMS podvodníkom a falošným kupónom