Môže to byť vôbec pravda? Môže, táto informácia je holá skutočnosť, akurát nie na Slovensku, ale v Českej republike.
Nedávno sme vás informovali o tom, že Český MOL buduje na svojich čerpacích staniciach aj nabíjacie stanice pre elektromobily, ktoré sú v testovacej prevádzke úplne zadarmo. Nabíjať môžete bez akéhokoľvek obmedzenia, čo sme boli preveriť osobne. Okrem toho ste už mohli počuť aj informáciu o tom, že od 1.1.2020 sú Čechách diaľnice pre elektromobily, vodíkové vozidlá a niektoré plug-in-hybridy úplne zadarmo. Tieto informácie ma v novom roku trošku „hrýzly“, takže neostávalo nič iné, ako sadnúť do elektromobilu a ísť to overiť!
Prvý deň – smer Donovaly. Prvé nabíjanie Aupark Bratislava, kratšie dobitie na Budči – aby to vydalo na Donovaly a späť na Budču.
Zhoda náhod zariadila, že sme hneď na začiatku roku 2020 testovali elektrické SUV – Mercedes Benz EQC. Počas týždňa ho mal Ondrej a v sobotu skoro ráno som si ho zobral ja, pričom som mal jasný úmysel – poriadne ho prevetrať (odsedieť hodiny na nabíjačkách 🙂) a zájsť k „susedom“ okúsiť diaľnice a nabíjanie zadarmo. Podarilo sa. Prvý deň sme si dali zoznamovaciu vychádzku na Donovaly a ten druhý vyrazili do Čiech. Počas prechádzania „čiary“ (rozumej hraničný prechod) som si asi prvýkrát v živote prial, aby ma zastavili policajti (oni ma aj zastavili, ale na Slovensku a za niečo iné, ale to je iný príbeh), pričom som mal pripravených niekoľko otázok, no zároveň som bol tak trošku pripravený aj na to, že budú vyžadovať diaľničnú známku a ja hrdo poviem, že veď u vás chodia po diaľnici „električky“ zadarmo :).
Nič z toho sa nenaplnilo a ja som veselo pokračoval ďalej, bez diaľničnej známky s kľudom Angličana. Aby som to ale upresnil, tak od 1.1.2020 môžu všetky diaľnice/platené cesty v Českej republike využívať bez spoplatnenia všetky vozidlá využívajúce ako palivo elektrickú energiu alebo vodík. A taktiež hybridy, resp. plug-in-hybridy, ktoré v kombinovanej prevádzke neprodukujú viac ako 50g emisií CO2 na jeden kilometer. Druhá položka je diskutabilná, ale je to tak. Pýtate sa, ako to budú v prípade plug-in-hybridov policajti kontrolovať? No jednoducho, máte to uvedené v technickom preukaze, a tiež je k dispozícii databáza vozidiel. Plné znenie zákona viď. nižšie.
O asistenčné systémy núdza nie je, no nie všetko fungovalo tak, ako by malo
OSVOBOZENÍ OD ZPOPLATNĚNÍ
Osvobození od zpoplatnění je upraveno v § 20a zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích v platném znění:
- Zpoplatnění nepodléhá užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem
o) používajícím jako palivo elektrickou energii nebo vodík
- výlučně, nebo
- v kombinaci s jiným palivem, je-li hodnota emisí CO2 v kombinovaném provozu nejvýše 50 g/km.
Túto novinku od českej vlády chválime a veríme, že sa už čoskoro inšpiruje aj Slovensko. Okrem (kontroverzných) dotácií by to bol ďalší prvok, ktorý by určitú skupinu ľudí lákal vymeniť bežné automobily so spaľovacím motorom za ekologickejšie elektromobily.
Približná trasa, ktorú sme počas troch dní s Mercedesom EQC absolvovali
Druhá vec, ktorá ma veľmi zaujímala, boli nabíjacie stanice od poskytovateľa MOL, ktoré majú byť v skúšobnej prevádzke úplne zadarmo. Aktuálne je týchto nabíjacích staníc v Čechách viac ako desiatka, pričom stále pribúdajú nové. Zväčša sa nachádzajú na frekventovanejších ťahoch a vo väčších mestách. Hneď po prechode do Čiech (43 kilometrov od čiary) máte na oboch stranách diaľnice D2 čerpaciu stanicu MOL (Zeleňák), kde sa nachádzajú 2 kusy nabíjacích staníc pre elektromobily. V smere z Bratislavy do Brna je k dispozícii bežná 50 kW nabíjačka a na opačnej strane, teda v smere z Brna do Bratislavy je k dispozícii 150 kW rýchlo nabíjačka.
V čase nášho príchodu stálo pri 50 kW nabíjačke maďarské BMW i3, ktoré sa nabíjalo, takže CCS konektor bol obsadený a pomalším Mennekesom sa mi nabíjať nechcelo. Energie mal Mercedes EQC ešte dosť, a tak som sa na test presunul do Brna, presnejšie na čerpaciu stanicu MOL s adresou – Hviezdoslavova 1168/49 (hlavný ťah na Ostravu). Útulná čerpacia stanica, ktorá má pri umývacej linke 50 kW nabíjaciu stanicu – úplne prázdnu, ide sa nabíjať! Ešte dodám, že nabíjačky sú od spoločnosti Siemens, takže nejde o žiadnu lacnú haraburdu. Známe ovládanie a dobrá funkčnosť, to sa cení.
Nabíjacia stanica MOL – Brno
Ako nabíjanie v testovacej prevádzke funguje? Nabíjanie nespustíte sami, to je podstatná informácia. Treba odparkovať, pripojiť nabíjací kábel, ísť za obsluhou čerpacej stanice a povedať, že chcete nabíjať elektromobil. Následne s vami poverený človek pôjde ku nabíjačke a NFC čipom ju spustí. To isté platí aj na konci nabíjania, resp. ak nabijete na 100%, tak sa konektor uvoľní sám, inak je potrebné nabíjanie deaktivovať čipom, čo bude väčšina prípadov. Takto sme to spravili aj mi. Asi hodinu sme strávili nabíjaním, pričom sme sa najedli („človek s lepeňákom v ruke a 100 tisícovým mercedesom je pekná podívaná“) a vo vnútri sme si dali dobrú kávu a deti horúcu čokoládu. Je dobré vedieť, že prevažná väčšina takýchto čerpacích staníc má slušné priestory, kde viete posedieť a stráviť určitý čas počas nabíjania.
„Pôvodný článok o nabíjacích staniciach MOL s komplexnejšími informáciami o ich polohe a pod. nájdete – TU.“
Výsledok testu: nabíjanie je skutočne úplne zadarmo, ale dokedy, to nám nevedeli povedať ani pracovníčky danej stanice. Vraj to bude ešte dlho. V druhej fáze by malo byť nabíjanie spoplatnené symbolickou korunou a následne sa zverejnia programy + ceny a bude možné sa registrovať, pričom dostanete nabíjaciu kartu alebo NFC čip, ktorým sa budete identifikovať a nabíjačku spúšťať, rovnako ako u iných prevádzkovateľov.
Z môjho pohľadu urobil MOL veľmi dobrý a premyslený krok – ľudia sa za tento relatívne dlhý čas naučia chodiť na nabíjacie stanice MOL (pričom v prevádzke aj niečo preinvestujú) a po ich spoplatnení je väčšia pravdepodobnosť, že si zakúpia nabíjací program práve u tejto spoločnosti. Ak by ste veľmi chceli, tak už teraz viete celú republiku precestovať elektromobilom úplne zadarmo, stačí si to dobre naplánovať, ostatne, ako každú jazdu elektromobilom, lebo je to hlavne o nastavení hlavy, na to nezabúdajte! A ak sa vám to nezdá, tak si pozrite, ako som s 2,5 tonovým plug-in-hybridom obehal Chorvátsko so 6,5 litrovou spotrebou benzínu – reportáž nájdete TU.
Takže, po nabití Mercedesu EQC na približne 89% sme vyrazili ďalej, smer obľúbený Mikulov, kde sme si dali menšiu prechádzku (krásne historické mestečko, odporúčam!) a cez Rakúsko pokračovali až do Bratislavy. Prečo cez Rakúsko? Lebo lepšie cesty a XY iných vecí. Po príchode som išiel vyložiť dievčence domov a ja som ešte vyrazil smer Aupark, kde sa nachádza 350 kW rýchlo nabíjačka, tzv. UFC (Ultra-Fast-Charger), ktorá patrí spoločnosti ZSE. Auto som potreboval nabiť na ďalšie dobrodružstvo – WallBox nemáme a z domácej 230V siete by som to EQC nabíjal dodnes :).
V ďalšej reportáži sa pozrieme na to, koľko stojí nabíjanie elektromobilu v praxi!
BONUS: A viete, ako vyzerá bežné nabíjanie elektromobilu v praxi – keď sa večer vraciate domov, pričom v bode záujmu nebola nabíjačka, tak musíte stáť na nabíjačke po ceste. Toto je v Nitre (Poliklinika Chrenová), kde sme museli sedieť takmer hodinu, aby sme sa v kľude dostali späť do Bratislavy. Výhodou (nie len) v tomto prípade je mať k dispozícii SIM kartu od operátora 4KA s nekonečnými mobilnými dátami – zabavíte seba, ale aj deti. 4KA mi už veľa krát v podobných situáciách pomohla 🙂 Toto nie je sponzorované, je to reálny fakt a tzv. #lifehack 🙂
Prečítajte si aj: