Výročie importéra značky Škoda u nás najnovšie pripomínajú aj dve umelecké grafiky vytvorené špeciálne k tomuto jubileu
› Prvá odkazuje na štart spoločnosti v roku 1993 a druhá na súčasnosť, s víziou blízkej budúcnosti
› Grafiky vytvorili slovenskí dizajnéri Peter Olah a Boris Kovalík spolu s kolegami z tímu pôsobiaceho priamo v centrále značky Škoda Auto.
Tohtoročné 30. výročie vzniku spoločnosti Škoda Auto Slovensko najnovšie pripomínajú aj dve umelecké grafiky vytvorené špeciálne k tomuto jubileu. Prvá odkazuje na štart spoločnosti v roku 1993, kedy Slovensko vstúpilo do éry samostatnosti, druhá na súčasnosť, s víziou blízkej budúcnosti. Grafiky oslavujúce dôležité jubileum spoločnosti vytvorili slovenskí dizajnéri Peter Olah a Boris Kovalík spolu s ďalšími členmi dizajnového tímu pôsobiaceho priamo v centrále značky Škoda Auto.
“Sme radi, že sme dostali možnosť pripraviť niečo netradičné, niečo, čo spája značku Škoda Auto Slovensko s jej bohatou históriou. Rozhodli sme sa preto spolu s mojim tímom vytvoriť dve grafiky – jedna sa pozerá späť na začiatky v roku 1993, tá druhá zasa odráža rok 2023, teda súčasnosť s náhľadom do budúcnosti,” vysvetľuje Peter Olah, slovenský dizajnér, ktorý vedie interiérový dizajn v spoločnosti Škoda Auto a dodáva: “Grafiky boli vytvorené rovnako jedinečným štýlom zvaným risografia. Tento štýl má korene v Japonsku a je tu s nami, podobne ako Škoda Auto Slovensko, už viac ako 30 rokov. Metóda je príbuzná sieťotlači, no dnes sa používa najmä na tvorbu originálnych autorských risografík, ktoré sú často tlačené v limitovaných množstvách s podpisom autora. Skrátka, zberateľské artikle.”
“Risografia v oblasti automobilového dizajnu nie je typická, predstavovala teda pre nás jedinečnú príležitosť a zároveň výzvu. Všetky varianty boli opakovane tlačené, aby sme dosiahli dokonalú harmóniu, či už išlo o farebnosť alebo samotnú kompozíciu,” približuje spoluautor grafík a dizajnér Boris Kovalík.
Pohľad do minulosti aj budúcnosti
Prvá grafika, pozerajúca sa späť do histórie, nesie motív modelu Škoda Favorit a ikonickej stavby Bratislavy – budovy Slovenského rozhlasu, tzv. obrátenej pyramídy. Grafika v štýle popart odkazuje na tri dekády pôsobenia spoločnosti Škoda Auto Slovensko na trhu, kedy priniesla zákazníkom širokú paletu vozidiel, ktoré jazdili a dodnes jazdia vo väčšine slovenských rodín. Škoda Favorit sa v roku 1987 stala prvým autom značky Škoda modernej koncepcie s pohonom predných kolies. Dizajn navrhlo slávne talianske štúdio Bertone, ktorého automobily sú považované za umelecké diela na kolesách.
Favorit priniesol širšie spektrum prevedenia karosérie aj objemnejší a ľahko prístupný batožinový priestor. Hoci sa stal najmä synonymom pre rodinné auto prelomu osemdesiatych a deväťdesiatych rokov, chvíle slávy si užil aj na pretekárskych tratiach. Medzi rokmi 1987 a 1994 vzniklo spolu, vrátane derivátov Forman a Pick-Up, celkovo viac ako milión kusov tohto modelu. Spolu s obrátenou pyramídou budovy Slovenského rozhlasu bude Favorit už navždy zapísaný medzi ikonami dizajnu, pokroku a inovatívneho prístupu.
Druhá grafika, odkazujúca na súčasnosť, nesie opäť dve ikony. Umelecky znázorňuje prelomový model Škoda Enyaq a jedinečný komplex obytných budov Sky Park od svetoznámeho architektonického štúdia Zaha Hadid. Enyaq znamenal prelomový vstup značky Škoda do éry elektromobility. Je to jej prvé čisto elektrické SUV, ktoré v sebe odráža trendy dnešnej doby. Na svoje si v ňom prídu nielen fanúšikovia zelených inovácií, ale aj priaznivci najmodernejších technológií. Vďaka sviežemu a dynamickému dizajnu, unikátnym bezpečnostným prvkom a dôrazu na praktickosť sa dnes drží na vrchole obľúbenosti medzi elektromobilmi na Slovensku.
Bratislavský Sky Park od Zaha Hadid, ikony svetovej architektúry, predstavuje, podobne ako Enyaq, technológiami nabité, kreatívne a výnimočné riešenia obytných a kancelárskych priestorov. Projekt zahŕňa zeleň, vertikálne záhrady a solárne panely, čím znižuje svoju ekologickú stopu a prispieva k udržateľnému rozvoju mesta. Enyaq aj Sky Park tak predznamenávajú niečo výnimočné, nové a prelomové. Spoločným prvkom je tak akýsi záväzok k udržateľnosti a ekologickej budúcnosti.
Pozrite si príbeh vzniku grafík, zachytený na videu tu.