Mimoriadne jednorazové zisťovanie v rámci Barometra spotrebiteľskej dôvery, v ktorom spoločnosť GfK zisťovala náladu po britskom referende, ukázalo, že celkový index dôvery spotrebiteľov si pohoršil o 8 bodov na výsledných -9 bodov.
K poklesu došlo aj u všetkých dielčich zložiek indexu. Prieskum spotrebiteľskej dôvery sa realizuje od roku 1974, ale taký veľký prepad nebol zaznamenaný viac ako 21 rokov (od decembra 1994).
Pokiaľ sa pozrieme na výsledky podľa toho, ako ľudia hlasovali v referende, medzi priaznivcami zotrvania v EU dosahuje index hodnotu -13, zatiaľ čo zástanci Brexitu sú optimistickejší s -5 bodmi. Zisťovanie sa realizovalo od 30. júna do 5. júla a jeho cieľom bolo zachytiť náladu britských spotrebiteľov tesne po rozhodnutí o vystúpení krajiny z EU, čo padlo na 24. júna.
Joe Staton, ktorý v spoločnosti GfK vedie oddelenie pre výskum dynamiky trhu, dodáva: „Náš mimoriadny jednorazový prieskum spotrebiteľskej dôvery meria momentálne rozpoloženie spotrebiteľov v tejto výnimočnej situácii. Zažívame obdobie neistoty a stali sme sa svedkami prudkého poklesu dôvery, čo jasne dokladajú aj jednotlivé dielčie zložky indexu – všetky bez výnimky zaznamenali stratu. Vôbec najviac sa zhoršili očakávania vývoja hospodárskej situácie v nasledujúcich 12 mesiacoch.“
Výsledky naznačujú, že spotrebitelia majú obavy ohľadom budúceho vývoja ekonomiky. Každý šiesty Brit (60 percent) sa domnieva, že hospodárska situácia sa počas nasledujúcich 12 mesiacov zhoršila, čo je oproti júnovým 46 percentám citeľný nárast. Naopak počet spotrebiteľov, ktorí očakávajú zlepšenie, sa od júna znížil z 27 percent na súčasných 20 percent. Podiel ľudí, podľa ktorých v nasledujúcich 12 mesiacoch prudko stúpnu ceny, od júna vzrástol o 20 percent z 13 na výsledných 33 percent.
Faktor | Pohyb indexu | Hodnota po Brexitu (Júl 2016) | Jún 2016 | Jún 2015 |
---|---|---|---|---|
Celková hodnota indexu | 8 (dole) | -9 | -1 | 7 |
Vývoj finančnej situácie domácností za posledných 12 mesiacov | 3 (dole) | 3 | 6 | 4 |
Vývoj finančnej situácie domácností v nasledujúcich 12 mesiacoch | 6 (dole) | 2 | 8 | 5 |
Vývoj celkovej ekonomickej situácie za posledných 12 mesiacov | 6 (dole) | -19 | -13 | 4 |
Vývoj celkovej ekonomickej situácie v nasledujúcich 12 mesiacoch | 15 (dole) | -29 | -14 | 4 |
Index investícií do veľkých nákupov | 12 (dole) | -3 | 9 | 16 |
Index sporenia (je komentovaný, ale nie je započítaný do celkovej hodnoty indexu) | 4 (hore) | 9 | 5 | 4 |
Analýza dát získaných v Brexite podľa oblasti, veku a príjmov:
Miera poklesu dôvery sa medzi jednotlivými regiónmi značne líši. Na severe Anglicka došlo k prepadu o 19 bodov a v Škótsku zase o 11 bodov, keď na juhu (vrátane Londýna) bola strata iba 2 body. Dôvera mladých ľudí (16-29 rokov) sa znížila o 13 bodov, ale aj tak zostáva táto skupina najoptimistickejšia zo všetkých vekových kategórií. Z hľadiska výšky príjmov bol najprudší pokles dôvery zaznamenaný u domácností s príjmami na úrovni 25 000 – 49 999 libier ročne, a síce o 16 bodov.
„Naša analýza napovedá, že spotrebitelia budú mať tendenciu menej utrácať najmä v sektoroch, ako je cestovanie, móda a životný štýl, domácnosť a bývanie, kutilstvo a hobby a tiež potraviny. Podľa našich skúseností z predchádzajúcich období neistoty sa spotrebitelia uchýlili k známym značkám, ktoré si obľúbili a dôverujú im, pretože sú zárukou kvality a ponúkajú dobrý pomer ceny a výkonu. Pokiaľ teda spoločnosti chcú adekvátne reagovať na aktuálne obavy spotrebiteľov, musia dobre odhadnúť ich potreby a vyjsť im v ústrety.“