Na automobilovej výstave IAA sme sa boli pozrieť na tlačovej konferencii Bosch. Táto spoločnosť výrazne investuje do elektromobility a do výbavy komponentov pre inteligentné vozidlá. Od začiatku roka 2018 získala spoločnosť Bosch v oblasti elektromobility zákazky v hodnote približne 13 miliárd eur vrátane projektov batériových elektrických pohonov pre osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá.

Napriek súčasnému klesajúcemu trendu na trhu sa tržby z predaja z tejto obchodnej oblasti budú pohybovať len mierne pod úrovňou minulého roka.

Tlačovú konferenciu viedol Dr. Volkmar Denner, predseda predstavenstva spoločnosti Bosch. Ako povedal, odvetvie mobility aktuálne zamestnáva 14 000 softvérových vývojárov a ročné náklady na expertné činnosti v oblasti softvéru dosahujú tri miliardy eur.

Výkonné pohony: od spaľovacieho motora až po palivový článok

Bosch sa výrazne presadzuje na poli opatrení v oblasti klímy a to nielen tým, že od budúceho roka budú všetky jej závody na celom svete uhlíkovo neutrálne. Angažuje sa aj v probléme otepľovania a kvality ovzdušia.

Bosch má už dnes v elektromobilite široký záber – od bicyklov po nákladné vozidlá, od ľahkých 48-voltových hybridných pohonov po plne elektrický pohon. „Nezáleží na tom, ako technicky zrealizujeme mobilitu bez emisii, musíme ju na trhu presadiť. To sa nám podarí pomocou cenovo dostupných riešení. Inak nemôžeme zastaviť globálne otepľovanie,“ uvádza Denner. Spoločnosť Bosch chce vytvoriť masový trh s palivovými článkami a uviesť ich do sériovej výroby.

Nová technika: menej pevných častíc, menej brzdného prachu

V roku 2030 budú mať ešte tri zo štyroch nových vozidiel pod kapotou konvenčný motor, časť z nich s elektrifikovanou podporou zo strany 48-voltového systému alebo ako Plug-in-Hybrid. Z tohto dôvodu Bosch zefektívňuje nielen dieselový motor, ale aj benzínový. Najnovší pokrok: s vnútornými úpravami motora a moderným ošetrením emisií dokážu benzínové motory byť aj v bežnej prevádzke až o 70 % pod limitom v prípade pevných častíc podľa normy Euro-6d-temp. Bosch chce minimalizovať tiež emisie pevných častíc spôsobené brzdením.

Parkovací systém úrovne 4

Obchodné úspechy dosahuje Bosch tiež pri automatizovanom riadení. Základ tvoria asistenčné systémy pre vodičov. Pre americký a ázijský trh vyvíja Bosch systémy handsfree úrovne 2 – diaľničných asistentov, ktorí umožnia zložiť ruky z volantu. Bosch a Daimler nedávno v Nemecku dostali celosvetovo prvé povolenie pre systém úrovne 4: automatizované parkovanie v parkovacom dome múzea Mercedes-Benz v Stuttgarte. Plne automatizovaná parkovacia služba pritom už nepredstavuje prototyp. Do konca roka 2021 má byť týmto systémom vybavený ďalší tucet parkovacích domov.

Prispôsobená mobilita: kyvadlová doprava a Rolling Chassis

Spoločnosť spolupracuje s tromi najväčšími poskytovateľmi kyvadlovej dopravy – DiDi, Lyft a Uber, ktorí už celosvetovo sprostredkujú celkovo vyše 50 miliónov jázd denne.

Čínsky poskytovateľ mobility DiDi napríklad využíva batériový servis Bosch založený na cloude, pomocou ktorého možno predĺžiť životnosť autobatérií. Do roku 2025 by tak malo celosvetovo jazdiť viac ako 2,5 milióna vozidiel kyvadlovej dopravy. Základ pre takéto vozidlá kyvadlovej dopravy môžu tvoriť Rolling Chassis – modulové platformy pripravené na jazdu, na ktoré možno flexibilne namontovať karosérie. S týmto cieľom zahájila spoločnosť Bosch začiatkom roka spoluprácu s firmou Benteler, expertom na podvozky a automobily. Rolling Chassis využije ako prvý zákazník Automobili Pininfarina pre vlastné vozidlá a navyše ich bude ďalej distribuovať.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu